Levegőben száguld az új Hyundai

Levegőben száguld az új Hyundai

hirdetés
A Hyundai-csoport aeronautikáért felelős leányvállalata, a Supernal bemutatta azt a tanulmányt, amely már közvetlenül előlegezi meg a 2028-ban sorozatgyártásba kerülő légi járművet.
A repülés vágya alighanem egyidős az emberiséggel, és ezt az álmot az autóipar is régóta dédelgeti. Évtizedeken keresztül próbálták összemosni a repülőgépeket és az automobilokat, mostanra azonban körvonalazódott egy másik, észszerűbb irány: néhány autógyártó, köztük a Hyundai, mobilitási tapasztalatait felhasználva igyekszik olyan tisztán elektromos, függőleges fel- és leszállásra képes (eVTOL) járműveket fejleszteni, amelyek elsősorban a hatalmas kiterjedésű megapoliszokon belül biztosíthatnak gyors, kényelmes és biztonságos utazási módozatot az ügyfeleknek.

A Hyundai kifejezetten ezzel a céllal hozta létre a Supernal leányvállalatot, amely 2020-ban mutatta be első ilyen célú koncepcióját, az S-A1-est. Ezt követte most az S-A2, amely az előddel szerzett tapasztalatokra épül. Megörökölte például annak V alakú, kettős hátsó vezérsíkját, de változott a légcsavarok elhelyezése.
A kezdeti célparaméterek nem a közönség lenyűgözésére szolgálnak, hanem a valós felhasználási igényekhez igazodnak: 190 km/óra körüli utazósebesség, 460 méteres repülési magasság, 40-65 kilométeres utak.
A nyolc légcsavar mindegyike dönthető, bár a motorteljesítményről nem ejtett szót a Hyundai, a zajszint egészen megdöbbentő: felszálláskor 65 dB, vízszintes repülés közben 45 dB hangerővel üzemel, ami megfelel egy modern mosogatógép zajszintjének.
A legfontosabb tervezési szempont a biztonság, így például a hajtást, a vezérlést és az avionikát mind redundáns rendszerek támogatják. Ezen túlmenően markánsan elkülönítik egymástól a pilóta és az utasok számára fenntartott tereket, az ülések váza a légi közlekedésben szokásos energiaelnyelő szerkezetre épül, a célzott világítás nem csak a térérzetet javítja, hanem a be- és kiszállási pontot is jelzi.
Ezen túlmenően markánsan elkülönítik egymástól a pilóta és az utasok számára fenntartott tereket, az ülések váza a légi közlekedésben szokásos energiaelnyelő szerkezetre épül, a célzott világítás nem csak a térérzetet javítja, hanem a be- és kiszállási pontot is egyértelműen jelzi.

A prototípus egyfős személyzet mellett négy fizető utast tud szállítani, a Supernal azonban már dolgozik azon, hogy a belső teret modulárisan tudja alakítani, így egyéb feladatokra is alkalmassá tehető a szerkezet.

Eközben a Hyundai munkatársaival karöltve azon is fáradoznak, hogy minden lehetséges területen kihasználják a Hyundai autóipari tapasztalatát és erőforrásait, a villanymotoroktól kezdve az akkumulátorokon át a sorozatgyártásig.
Ezekkel a kritikus szinergiákkal jelentősen csökkenthetők a költségek, és javítható a gyártási minőség.