hyundai-robotauto

Már gyártják a Hyundai robotautóját!

hirdetés
Az autógyártó frissen létrehozott technológiai központjában beindult azoknak a 4. szintű önvezetésre képes, tisztán elektromos járműveknek a sorozatgyártása, amelyek már jövőre utasokat fognak szállítani Észak-Amerikában.
A Hyundai 2020-ban hozta létre az elektromos jármű architektúrákra és rendszerekre szakosodott Aptivval közös vegyesvállalatát, a Motionalt. A kooperáció eredményeként már 2021 őszén bemutatták az Ioniq 5 akkumulátoros elektromos crossoverre épülő robotjármű prototípusát, amely az azóta eltelt bő két évben folyamatosan fejlődött, finomodott, hogy aztán mostanra, több mint százezer éles robottaxi-fuvar után, a szükséges hatósági engedélyeket megszerezve elérkezzen a sorozatgyártás kapujába. A 4. szintű autonóm közlekedésre képes, azaz a vezető jelenlétét igen, beavatkozását azonban szinte soha nem igénylő jármű példányai egy különleges helyszínen, a Hyundai-csoport frissen átadott szingapúri innovációs központjában készülnek.
Ez a létesítmény egyszerre gyár, látogatói élményközpont és okosfarm – igen, farm, ahol ultramodern módszerekkel, robotizált környezetben termesztenek élelmiszernövényeket, összhangban a szingapúri kormányzat azon szándékával, hogy az ország ipari szereplőit is bevonja az élelmiszerimporttól való függőség enyhítését célzó erőfeszítésekbe. Emellett a Hyundai az ország bizonyos hosszú távú stratégiai programjaiban is szerepet vállal – például abban, amely a hidrogénalapú gazdaságot kívánja megteremteni.

Szingapúr rendkívül sűrűn lakott városállam, ahol a parkolóhely kincs, az autó méregdrága, ezért vásárlás helyett lízingelik, a közlekedési morál jó, a vezetési tudás rossz, a kihágásokat pedig vasszigorral büntetik. Megannyi nyomós érv a robottaxik mellett, amelyek hibázás nélkül, gyorsan és hatékonyan szállítják utasaikat.
Szintén kedvező fogadtatásra találhatnak majd Szingapúrban a Hyundai speciális céljárművei (purpose-built vehicles, PBV), amelyek mesterséges intelligencia irányítása alatt biztosíthatnak egyszerre több szolgáltatást – például nemcsak járműként, hanem találkozóhelyként, étteremként, orvosi rendelőként vagy mondjuk borbélyműhelyként is szolgálhatnak, miközben elviszik az ügyfelet A-ból B-be.
Ez persze még csak a távoli jövő, a Motional robotautója viszont már majdnem a jelen: az elmúlt egy évben átfogó közúti teszteken átesett technológia már 2024-ben megkezdheti a piaci alapú, nem kísérleti működését az Egyesült Államokban, majd idővel a világ más pontjain is.