K mint kedvenc, avagy minden jöhet, ami koreai?

K mint kedvenc, avagy minden jöhet, ami koreai?

hirdetés
Az autóiparban mára a minőség, a megbízhatóság, a dizájn szinonimájává vált a koreai származás. De vajon tényleg csak a kimért perfekcionizmusról szólna egy Hyundai, vagy valami kézzel nem fogható többletet is hoznak magukkal a messzi keletről?
Ahogy a koreai autóipar villámgyors tempóban emelkedett az ismeretlenségből mértékadó szerepbe, úgy hódították meg észrevétlenül a nyugati világot az északkelet-ázsiai félsziget kulturális exportcikkei.

Ezeket a többség egzotikus különlegességként, izgalmas látványosságként kezeli, de ha a díszletek mögé lesünk, egy olyan összetett kulturális szövetet fedezhetünk fel, amelyben a tiszteletteljes visszapillantás a merész, céltudatos jövőbe tekintéssel párosul, és ahol semmi nem történik ok vagy magyarázat nélkül.

A hagyományok ápolásának persze Európában is komoly hagyományai vannak, ami azonban a koreai historikus gazdaságot különlegessé teszi, az az a különleges szemlélet, amely évszázadok óta mindig a fejlődést szorgalmazza, a jövőre koncentrál, így az előzmények periodikus megtagadása helyett a korszakok, az irányzatok egymásra épülnek.
Nem konzerválják a múltat, hanem kiindulási pontként tekintenek rá – szemléletes példáját mutatta ennek a Hyundai, amikor a formavilágát és szolgáltatásait tekintve egyaránt rendkívül futurisztikus Ioniq 5 megalkotásakor a márka legelső tanulmányautójából merítettek ihletet.

K mint kultúra


Az 1990-es években, ahogy a világ minden pontján, Koreában is megjelentek a fiú- és lányzenekarok. A hatalmas különbség, hogy ezek népszerűsége, keresettsége és társadalmi hatása nem hogy csökkent volna, de évtizedről évtizedre exponenciálisan nőtt. A k-pop az ország egyik legfontosabb exportterméke, nemcsak átvitt értelemben, de anyagi szempontból is: a jelentős közvetlen bevételek mellett ugyanis az ország ismertségét és népszerűségét is növeli az immár negyedik generációjában járó műfaj, azaz az olyan zenekarok, mint a BTS vagy a BLACKPINK mérhetően és tartósan emelik minden koreai termék ázsióját.
Ez nem véletlen: csupa olyan értéket közvetítenek ugyanis ezek a csapatok, amelyekkel másutt nemigen találkozunk, ám amelyekkel világszerte könnyű azonosulni. Egyszerre van jelen bennük a fegyelmezettség és a felszabadultság; a tagok kiemelkedő egyéni tehetségüket a csapat sikerének szolgálatába állítják, és bár szupersztároknak kijáró imádat veszi őket körül, gondosan ügyelnek arra, hogy ne zárják el magukat rajongóiktól. A k-pop sikere látszik megismétlődni a világ képernyőin, ahol a streamingszolgáltatók jóvoltából futószalagon érkeznek a kifejezetten jól megírt koreai filmek és sorozatok – a nézők pedig nem tudnak betelni az élménnyel.

K mint kulináris


Kimchi, bibimbap, pajeon és sorolhatnánk: a konyhaművészet izgalmas ízpárosításaival, az esztétikai és ízélményt egyformán nagy becsben tartó szemléletével, és – mondani sem kell – több évszázadra visszanyúló hagyományaival nem véletlenül vált nagy kedvenccé az egész világon.

A koreai étkezés tudatos folyamat, ünnepélyes élmény, de ennél is több: egyensúlyra törekszik, így egészséges, ugyanakkor örömteli is. Ez olyannyira igaz, hogy a kimchit a kulturális világörökség részének minősítette az UNESCO. Az étkezés hagyományosan közösségi esemény, amely az összetartozást és a szolidaritást éppúgy erősíti, mint a társadalom hierarchikusabb szokásait.
A vendégek egymás és a szakács iránt kölcsönös tiszteletet mutatnak, és bár rendszerint bőséges választékból szemezgethetnek, visszafogottan viselkednek. Az ellentéteknek ugyanezt a harmóniáját fedezhetjük fel a Hyundai N sportmárka termékeiben, amelyek a versenypálya-alkalmasságot olyan módon társítják a gondtalan mindennapi használati értékkel, ami rövid időn belül mértékadóvá tette őket a sportos személyautók szegmensében.

K mint couture


A k-pop zenekarok tökéletesen öltözött, makulátlanul gyönyörű énekes-táncos sztárjai, a konyhaművészet gondosan megkomponált fogásai mellett nem meglepő, hogy a koreai divat- és kozmetikai ipar is kiemelt figyelmet kapott az utóbbi időkben.

Utóbbi a hagyományos, természetes alapanyagok és az ultramodern technológiák keresztezésével hoz létre olyan termékeket és kezeléseket, amelyek – saját szavaikkal élve – nem egyszerűen a bőrápolást szolgálják, hanem egy életstílust testesítenek meg. Természetesség, inkluzivitás és egészség: ezek határozzák meg a k-kozmetikumok fejlesztési irányát.
És ha már a természetesség szóba került, a divatipart se felejtsük ki a k-értékekből. A múltat a jelennel és a jövővel egységbe olvasztó, a kézműves minőséget a legújabb eljárásokkal kombináló, az újrahasznosítást és a megújuló nyersanyagokat a prémium új generációjává nemesítő kelet-ázsiai divattervezés.

Amikor tehát fenntartható kárpitokkal, csekély szénlábnyomú nyersanyagokkal, problémamentesen reciklálható szövetekkel találkozunk a Hyundai járműveinek fedélzetén, vagy rácsodálkozunk arra, milyen váratlanul jól működnek a visszafogott földszíneket harsány tónusokkal társító, kontrasztos színvilágok az utastérben, jusson eszünkbe, hogy mindezek nem egyszerűen egy autógyártó ajánlásai egy élhetőbb, fenntarthatóbb, tudatosabb életmódra, hanem egy ezeréves kultúra örök érvényű lenyomatai.

K mint kocsi


A cikkünkben leírt értékek gyakorlatilag előre kijelölték Korea útját az ipari nagyhatalommá válás felé. Az acéliparban, a hajógyártásban, az elektronikában és az akkumulátorgyártásban egyaránt a világ élvonalába tartozik az ország, és ugyanez igaz az autógyártásra is. Korea a világ ötödik legnagyobb autógyártó nemzete, nagyságrendileg akkora, mint Németország. 2023-ban minden korábbinál több, 3,85 millió autót értékesítettek a koreai márkák, ennek mintegy kétharmadát (65%) exportra.
A legnagyobb forgalmat a Hyundai érte el 1,75 millió eladott autóval, ami a teljes éves forgalom 45 százaléka. A hazai piacon 2023-ban a korábbi harmadik Hyundai Grandeur óriásszedán vette át a vezetést 113 ezer eladott példánnyal, míg a két éven át listavezető Hyundai Porter könnyű haszonjármű 98 ezres forgalommal a második legnépszerűbb belpiacos modell az országban. Ami az európai forgalmat illeti, 2023-ban 1,1 millió autót adott el a Hyundai Motor Group. A Hyundai legnépszerűbb típusa a Tucson volt, amelyből 134 ezer darabot adtak el, több mint a felét hibrid vagy plug-in hibrid hajtáslánccal. A villanyautók eladásait a Kona vezette 32 ezer eladott példánnyal.