hyundai-seven

Elektromos időutazás a múltba és a jövőbe

hirdetés
A Hyundai szűk egy évvel ezelőtt, az Ioniq 5 világpremierjéhez kapcsolódóan ismertette ambiciózus villamosítási stratégiáját. A márka az évtized derekára a világ egyik vezető elektromosautó-gyártója kíván lenni, 2040-re pedig teljes portfólióját emissziómentes hajtásra állítja át, és a világ villanyautó-piacának akár 10%-át kívánja uralni. Ezek a vállalások valóban vetélytársai elé helyezik a Hyundait a villamosítási versenyben, a koreai autógyártó azonban nem áll meg az ígéretek szintjén: az új generációs E-GMP padlólemez bevezetésével olyan előremutató technológiai alapot teremtett, amelyre bátran, sikeresen építkezhet az elkövetkező években. A világszerte rendkívül pozitívan fogadott Ioniq 5 után hamarosan érkezik egy még nagyobb, várhatóan három üléssoros, tisztán elektromos szabadidőjármű. A Hyundai ezzel maximálisan kiaknázza a piaci adottságokban rejlő lehetőségeket: egyrészt minden más karosszériaformánál keresettebbek a crossoverek, másrészt pont ez az a műfaj, ahol az emissziómentes hajtás alkalmazásával a legkedvezőbb környezeti hatás érhető el.
A Hyundai Seven ennek a leendő nagy szabadidőjárműnek az előfutára. A különleges, tisztán elektromos padlólemez felfoghatatlanul hatalmas, 3,2 méteres tengelytávot tett lehetővé – ez a szám önmagában garancia arra, hogy a leendő szériamodell páratlanul tágas és kényelmes lesz, ezen a téren is új mércét állítva az autóipar számára. A tervezők azonban úgy döntöttek, egészen más módon demonstrálják a rendkívüli helykínálatot: egy kisebbfajta nappali szobát rendeztek be az utastérben. A B oszlop mögötti térben félkaréjban kényelmes sarokkanapé várja az utasokat. Az otthonosság érzését padlószőnyeg, kisasztalka, könyvespolc teszik teljessé; még csillár is került az ülősarok fölé. Az első ülések sem hétköznapiak: a skandináv dizájnfotelnek is beillő, lépcsőzetesen elhelyezett bútorok forgathatók, eltolhatók és lábtartó is jár hozzájuk.
Egy átlagos járműben a vezető kimaradna a családi, baráti összejövetelből, a Hyundai Seven azonban nem átlagos. Képes az önálló közlekedésre, ám pedálokat és kormánykereket akkor se keressünk benne, amikor vezetője irányítja: a gyorsításra, lassításra, kanyarodásra vonatkozó parancsokat egy botkormány segítségével adhatjuk ki. A műszerfal egyetlen hatalmas kijelző, ahogyan a panoráma-üvegtető is alkalmas digitális tartalom megjelenítésére.

Egy komfortos otthonból nem hiányozhat a hangulatvilágítás, sem a hűtőszekrény, ám ez még semmi. A Seven arról is gondoskodott, hogy cipőnket levéve, mezítláb élvezhessük a pihenés perceit: a lábbeliket egy erre szolgáló fiókban helyezhetjük el. Ezt a fiókot külön fertőtlenítőrendszerrel látták el, ahogy az autó teljes belső tere is sterilizálható: miután kiszálltunk, kinyílik minden tárolórekesz, fiók és polc, és ultraibolya fény pusztítja el a fenntartható anyagokból készült felületeken megtelepedő baktériumokat. A rendszert speciális szellőztetés egészíti ki, amely arra is ügyel, hogy ne keveredjen a levegő az első és hátsó ülések között – ez egy ennyire egybefüggő belső terű autóban talán nem lényeges, ám a leendő szériamodellben annál praktikusabb lesz, különösen, ha taxiként, fuvarmegosztó járműként kívánják azt használni.
A Seven elektromos hajtásláncáról nem közölt érdemi részleteket a Hyundai, az akkumulátorról viszont izgalmas dolgok derültek ki: egyrészt 350 kW-tal tölthető, így 20 perc alatt elérhetjük a 80%-os töltöttséget, másrészt akár 480 kilométeres hatótávolságot ígér – ez a kettő pedig együtt hiánytalan használati értékkel ruházza fel a nagy családi autót.
Noha praktikumnak a Hyundai Grandeur Heritage tanulmány sincs híján, a hangsúly itt a múlt és a jövő értékeinek az egyesítésén volt. Míg a Hyundai Ioniq 5 előfutárát, a ’45’ tanulmányautót tudatosan az egykori Hyundai Pony képére formálták meg, ez esetben a Hyundai harmincöt évvel ezelőtti zászlóshajójának egy eredeti példányát alakították át elektromos hajtásúra – és ha már a hajtásláncot lecserélték, az elektronikus tartalmat is a XXI. századhoz igazították. A klasszikus, szögletes karosszériának remekül állnak a parametrikus pixel-világítótestek, és a keréktárcsákról, a külső tükrökről is csak az mondja meg, hogy nem eredetiek, aki töviről hegyire ismeri az egykori modell részleteit.
Az utastérben megmaradt a hangsúlyos központi küllős kormánykerék, a keskeny középkonzol és az elmaradhatatlan vörös plüsskárpitozás. Az első ülések hátoldala azonban cipőfelsőrészt idéző bőrborítást kapott, a műszeregység egyetlen hatalmas digitális kijelző, a sebességváltó (pontosabban az elektromos hajtáslánc irányváltója) karját pedig a repülőgépek gázkarját idéző kialakítással tették feltűnőbbé. A könyöklőben míves kidolgozású fiók várja a vezető személyes tárgyait, a hátsó ülések fölött pedig rézszínű mennyezeti világítás idézi a nyolcvanas évek luxusát. Persze akkoriban nem csak a fényűzést értelmezték másképp: ma bájosan esetlen, akkoriban viszont rendkívül népszerű lett volna az a zongora funkció, amelyet a középkonzoli érintőképernyőn aktiválhatunk, hogy a parkolás perceit érdekesebbé tegyük.
Akár a múltat közelítjük a jelenhez, akár a jelent a jövőhöz, a Hyundai minden idősíkon otthonosan mozog. Az itt bemutatott elektromos tanulmányautók szélsőséges formában tálalják azt a kompetenciát, amellyel a márka már most a piac egyik legérdekesebb elektromos modellpalettáját kínálja a Konától kezdve a klasszikus Ioniqig, a hidrogén-üzemanyagcellás Nexo szabadidőjárműtől az új generációs Ioniq 5-ig – és akkor még nem szóltunk a Tucson és a Santa Fe kínálatát gazdagító full hibrid és plug-in hibrid hajtásláncokról.