peugeot-2008

Hölgyek kedvencei – de nem női autók!

hirdetés
A Peugeot egyetlen márkaként kettő díjat is nyert a Világ Év Női Autója díj idei szavazásán. Az autóiparban egyedülálló verseny zsűrijét kizárólag női szakújságírók alkotják, ám a szempontok minden előítéletre rácáfolnak.
Milyen az ideális női autó? Nos, ezt a kérdést ebben a formában soha nem teszik fel maguknak a Világ Év Női Autója (Women’s World Car of the Year, WWCOTY) díj zsűrijének tagjai. A díjat 2009-ben alapította Sandy Myhre új-zélandi újságíró, akinek elege lett abból, hogy a közönség azt hiszi: csak azért, mert nőként ír az autókról, nem tud messzebb tekinteni a karosszériaszíneknél, a kárpitoknál és a megvilágított piperetükörnél. „Az autóiparban régóta köztudomású tény, hogy az autóvásárlások mintegy 80 százalékánál a nőknek is van beleszólásuk a döntésbe: akár saját maguknak választanak gépkocsit, akár a családi jármű beszerzéséről van szó. Ehhez képest a különféle autóipari díjak zsűrijében alig szerepeltek hölgyek – amíg életre nem hívtuk a WWCOTY díjat.” – mesélt a szervezet hátteréről egy néhány éve adott interjújában Myhre. Ma ötven női újságíró – köztük a magyar Kurcz Erzsébet – alkotja azt a panelt, amely egy többkörös válogatás során évről évre kiválasztja az adott időszak újdonságai közül azokat, amelyeket biztonságuk, minőségük, formatervük, árképzésük, menetdinamikájuk, környezeti lábnyomuk vagy egyéb adottságaik versenytársaik fölé emelnek.
A világ év női autója cím tehát nem az év legnőiesebb autóit illeti meg, ugyanakkor tagadhatatlan, hogy az itt kiemelt modellek – első körben kategóriánként három-három döntőst választanak, majd ezek között mérlegelve szavazzák meg a végső győztest – közelebb állnak az autókhoz értő, azok között tudatosan választó hölgyek ízléséhez. A döntés ráadásul nem csak a világ legbefolyásosabb, legnagyobb autós nemzeteinek – az USA-nak, Németországnak vagy Japánnak – ízlését, elvárásait és tapasztalatait tükrözi. Argentínától Skóciáig, Ausztriától Mexikóig, Belgiumtól Peruig harmincnyolc nemzet illusztris szakírói mondanak véleményt olyan autókról, amelyek adott esetben nem is elérhetők saját, hazai piacukon. Ez különösen értékessé teszi a WWCOTY-díjat, hiszen ha egy típus olyan szakembereket is képes meggyőzni, akikben más kép él az ideális autóról, akkor fenntartások nélkül nevezhetjük a világ legjobbjának.
Pontosan ez történt az idei szavazáson, amikor a Peugeot két típusa, az új generációs Peugeot 208 és a nála is fiatalabb Peugeot 2008 is kategóriája legjobbjának bizonyult. A városi kisautók, illetve a városi szabadidőjárművek mezőnyében nevezett újdonságok közös műszaki alapra épülnek: elsőként alkalmazták a Peugeot vadonatúj fejlesztésű CMP padlólemezét, amelyet kifejezetten úgy alakítottak ki, hogy hagyományos, belső égésű motorral szerelt és tisztán elektromos (akkumulátorról hajtott villanymotoros) hajtásláncok befogadására egyformán alkalmas legyen.
Ez a kettős követelmény nagy kihívás elé állította a Peugeot mérnökeit, hiszen egymásnak ellentmondó építési elveket kellett optimalizálniuk, méghozzá úgy, hogy a végtermék a kifejezetten villanyautónak fejlesztett típusokkal éppúgy magabiztosan felvegye a versenyt, mint a kizárólag tradicionális benzinmotorral kínált modellekkel. A Peugeot 208 és a Peugeot 2008 bevezetése óta számos nemzetközi elismerésben részesült, amelyek közül az eddigi legrangosabb a ferdehátú kisautónak ítélt 2020. Év Európai Autója díj volt. Nagy-Britanniától Ukrajnáig számtalan kiadvány és szervezet – köztük jó néhány flottapiaci szakértő – választotta meg az év legjobbjának a modellek benzin- vagy villanymotoros kiviteleit. Ez annál is nagyobb elismerés, mert a kisautók méretosztálya hagyományosan az egyik legnépesebb, legfontosabb kategória világszerte, a városi szabadidőjárművek mezőnye pedig soha nem látott mértékű növekedésnek indult az utóbbi években, így az itt szereplő modellek kivétel nélkül friss fejlesztésű, technológiájukban és megjelenésükben egyaránt modern konstrukciók. A Peugeot 208 és 2008 tehát a legjobbak közül emelkednek ki képességeikkel.
Noha a Peugeot idén először részesült kettős elismerésben a világ év női autója szavazásán (korábban egyetlenegyszer fordult elő, hogy nem prémiumkategóriás autógyártó duplázni tudott), a márka képviselői nem idén először vehettek át győztesnek járó trófeát a szervezet elnökétől, a spanyol Marta Garciától. 2017-ben az akkor frissen bemutatott Peugeot 3008-ast választották meg a világ év női szabadidőjárművének. A kompakt szabadidőjármű igazi sikertörténetként robbant be a piacra: miután elnyerte az Év Európai Autója díjat, az évek során tucatnyi további kitüntetésben részesült és részesül a mai napig, igazolva, hogy konstrukciója kiállta az idő próbáját. A Peugeot városi modellpárosa még túl fiatal ahhoz, hogy ilyen megállapításokat tegyünk róluk, kezdeti sikereik azonban arra engednek következtetni, hogy hosszú távon is legalább annyira meghatározó tagjai lesznek kategóriájuknak, mint ahogy a Peugeot 3008 a mai napig megkerülhetetlen tényező a piacon.