Villanyautó francia módra

Villanyautó francia módra

hirdetés

TESZT - PEUGEOT e-2008

Felfrissült a Peugeot népszerű kompakt szabadidő-autója.
Az e-2008 a megújult hajtásláncával nagyobb teljesítményt és hatótávot kapott az extravagáns külső mellé.
Európában jelenleg az egyik legnépszerűbb kategória a városi crossovereké, itt nyüzsögnek a gyártók, ebben a szegmensben lehet komoly eladásokat generálni. A Peugeot 2008 már két generáció óta harcol a vásárlókért, és sikeresen meresztgeti oroszlánkarmait.

A második szériából több mint 700 ezer darab kelt el a piaci bevezetés, 2019 ősze óta. A belső égésű változatok mellett szépen fogyott az elektromos hajtású is, ebből 75 000-nél is többet adtak el.

A Peugeot viszont nem ül a babérjain, az erős konkurenciával egy menetrend szerint érkező ráncfelvarrással tartják a lépést. A megújult Peugeot e-2008 kívül-belül apró finomításokkal készül a jövőre, mondhatni maradt az alaprecept, csak a fűszerek változnak.
Az elektromos típusok nem csak ebben a szegmensben kapnak egyre nagyobb rivaldafényt a francia gyártónál. 2024-re a Peugeot lesz a legszélesebb elektromos palettával rendelkező európai gyártó, az év végére a 208, 308 és 408 modellek mellett a 2008, 3008 és 5008 is rendelkezik majd tisztán elektromos változattal.
OROSZLÁNKARMOK

A formát alapvetően meghatározza, hogy az autó belső égésű motorok befogadására tervezett platformra épül, így konvencionális a sziluett: a 4,3 méteres autó orra normál motorházat rejt, az e-autóknál előforduló tároló nélkül. Így itt csak a technikát találjuk, a könnyen nyitható motortér mélyén lakik a korábbi 136 mellett immár 156 lóerővel is elérhető villanymotor, ami az első kerekeket hajtja.
A 4,3 méteres teljes hossz mellé 1,77 méteres szélesség és tetősínnel együtt 1,55 méteres magasság tartozik. Az e-2008 tehát egy igazi, városban is jól használható méretekkel rendelkező SUV, behajtott tükrökkel 1,81 méteres szélességgel, 2,6 méteres tengelytávval.

Alakja átlagos bakancsforma, de a tervezők tettek róla, hogy mégis feltűnő legyen a spanyolországi Vigóban gyártott kis SUV.

A ráncfelvarrással változtak az első nappali menetfények LED-jei, két szemfogra emlékeztető függőleges csík helyett három sávot kapott, ami oroszlánkarmokra utal. Stílusos, egyedi, ugyanakkor nem túl idegen, mivel a fő fényszórók még mindig klasszikus helyen találhatóak, és nincsenek teljesen újragondolva, mint például a Hyundai Kona EV esetén.
A kéttónusú fényezés szinte elengedhetetlen elem ebben a kategóriában, így az övvonal felett egybefüggő fekete felület tűnteti el a zömök oszlopokat. Szellősebb, nagyautósabb így az e-2008, a hatást pedig a sötétített hátsó üvegek erősítik. Az opciós fekete tető mellé hat különböző árnyalattal kérhető a 2008-as, ebből kettő új a palettán.
Oldalról sem unalmas a típus, izgalmas geometriai formákat kapott a sárvédők felett, hátul pedig visszaköszön az oroszlánkarom-motívum a féklámpákban is, embléma helyett a teljes márkanév kiírása pedig eleganciával fűszerezi meg a formai kialakítást.

Hogy belső égésű, vagy villanymotor dolgozik az autóban azt kevés jel árulja el. A zöld rendszámon túl az e-2008 verziók kék-fehér E betűt kapnak az A oszlop tövébe, illetve különleges, aerodinamikus, zárt felnik járnak hozzá. Kerékből 16-18 col a választék, ha a hosszú hatótáv a cél, érdemes a keskenyebb, kisebb méretet választani.

Ha a látvány és a vezetési élmény, akkor jöhet a nagyobb, szélesebb abroncs.
FORMABONTÓ BELSŐ

A belső extravagáns elrendezése mit sem változott a ráncfelvarrással, a Peugeot számára bejött az i-Cockpit különutas megoldása az ölbe húzott apró volánnal, a feljebb emelt műszerekkel, no meg a zongorabillentyűkre emlékeztető gombsorral. Ez a különleges kialakítás megszokást igényel, az átlagtól eltérő helyre kell beállítani a kis kormányt ahhoz, hogy a műszerfalat is lássuk, és kényelmesen tudjunk vezetni. A kívülről zömök, vaskosnak ható forma itt is visszaköszön. A más gyártóknál jellemező légiesebb, egyenes vonalakkal taglalt stílussal szemben itt dudorok, ívek, dombok, hullámok vesznek körül, szinte minden műszerfalszegmens külön, kiemelkedő szigetre épült.
A ráncfelvarrás főleg az elektronikai részt érintette, már kiviteltől függetlenül minden e-2008 megkapja a 10 colos kijelzőt, és Android- és Apple-telefonokkal is vezeték nélkül működik a képernyőtükrözés. Erre szükség is volt a tesztautónál, amiből kimaradt a gyári navigáció, de ma már egy villanyautóhoz talán nincs is erre szükség: jobbak a közösségi applikációk, amelyek támogatják a működő töltőpontok elérését. A mobilos integrációt segíti, hogy több új USB-C töltőpont került az autóba, és a vezeték nélküli töltés immár 15 watt teljesítményű. Ehhez akad külön fakk a középkonzolon, egyetlen hátránya, hogy itt az arra hajlamos készülékek könnyen túlmelegedhetnek töltés közben.
Finomodott a műszeregység grafikája, modernebb hatású a megjelenés, változott a menürendszer, és érzésre mintha a működés is letisztultabb, gyorsabb lenne, mint az előd esetén. Jó döntés volt a kezdőlapra ugró fizikai "Home", valamint a programozható érintőgombok kialakítása. Utóbbiakkal a kedvenc funkcióink elérése csak egyetlen érintésbe kerül. A szoftveres fejlődés legnagyobb újítása az online frissítés, immár a neten keresztül érkeznek majd az újabb verziók, funkciók.

Még mindig elegáns, jó minőséget sugárzó a beltér, a kategóriában magas szintű anyagokkal, puha borításokkal. A műszerfal java például a karbonszálas műanyagok mintázatát utánozza, bőven van ezüst színűre fújt dekorációs elem, és akinek bejön, az fényes, fekete lakkozott felületet is talál bőséggel.
Ez a dizájn a térkínálatra is hatással van, a bumfordi ajtók, a vaskos középkonzol mondhatni sportosan ölelő belteret eredményez, 180 centiméter felett egyik térdünk az ajtón, a másik a középkonzolon támaszkodik. Tipikusan kisautós, jól érződik a közeli rokonság a Peugeot 208-asokkal. Nem szűk, inkább átlagos, de a vannak praktikusabb belterek. Igaz ez a tárolókra is, a kesztyűtartó és a középkonzol fiókja átlagos méretű, az ajtózsebek sem túl nagyok. Hátul két USB-C csatlakozó könnyíti meg az életet, de külön levegőrostély nem jár az utasoknak.
Viszont az első ülések okos, ívelt kialakításának köszönhetően bőven van hely a térdeknek hátul is.

Ám ott a vaskos kardánalagút, ami a belső égésű motorokkal közös platform öröksége, kizárólag villanyautós alapokon itt valószínűleg sík kialakítás várná az utasokat.

Bőséges a csomagtartó mérete: 434 liter. Két részletben dönthetőek a hátsó üléstámlák, így 1467 liternyi teret kapunk.

A csomagtér kialakítása kétfedelű, a felső állásban sík a raktér, és a kábelek lakhatnak az alsó szinten, a fedél pedig nyitott állásban rögzíthető, ami okos ötlet.
TÖBB LÓERŐ, NAGYOBB HATÓTÁV

Az e-CMP kódjelű platformra a frissítéssel egy leheletnyivel erősebb hajtáslánc is kerülhet az e-2008-ba. Az immár olcsóbban kínált, eddig egyetlen, 136 lóerős (100 kW) hajtáslánc mellé jött a papíron alig eltérő, erősebb, 156 lóerős (115 kW) kivitel. A nyomatékmaximum nem változott az újítással, az érték maradt 260 Nm. Mégis fontos a változás, mert ez a Stellantis-cégcsoport első saját fejlesztésű villanymotorja. A japán Nidec akkuspecialistával közösen alapított vegyesvállalat franciaországi üzemében készülő elektromotor a Stellantis-csoport többi elektromos autójában is szerepet kap.
A villanyhajtás tömege nagyjából 350 kilogramm, de a könnyű, kisautós alapoknak köszönhetően még ezzel sem lesz őrült nehéz az e-2008, ami nagyjából 1,6 tonnát nyom a mérlegen.

Az akkumulátorcsomag is változott a frissítéssel, az eddigi 18 modulos elrendezés nettó 46,3 kWh-s kapacitása helyett immár 17 modullal tud a rendszer 48,1 kWh-t. Ez a valóban felhasználható maximum, a bruttó érték 50-ről nőtt 54 kWh-ra. Ezzel a módosítással 19 százalékkal, 345-ről 408 kilométerre nőtt a WLTP szerinti hatótáv. Nem változott az egyenáramú töltési teljesítmény, a maximum maradt 100 kW. Egy fázison 32 amperrel 7,2 kW a maximális töltési teljesítmény (így 7 óra 40 perc egy teljes töltés), három fázissal 11 kW-ot tud fogadni a rendszer. Egyenáramú villámtöltéssel fél óra kell 20-ról 80 százalékra növelni a töltöttséget.
UTAZÁSRA SZÜLETETT

A városi, elővárosi közlekedés az e-2008 pályája, vagyis ahogy a legtöbben élik a hétköznapjaikat. Rövidebb ingázással ekkora akkumulátorral akár heti 1-2 töltés is elég lehet a mindennapos használathoz. Ám ezzel a kapacitással már hosszabb utakat is bátran be lehet vállalni.
Könnyű vele a manőverezés, az apró volán jól jön ilyen helyzetben, előre nagyszerű a kilátás, hátra már sokat takarnak a vaskos C oszlopok, de sokat segít a felülnézeti képet adó vagy 180 fokos látószöggel dolgozó kamerarendszer.
Ez egy józan, mindennapokra tervezett villanyautó, így nem tépi le az utasok fejét a hirtelen megjelenő nyomaték, Normal és Eco üzemmódban nyugodt gyorsulással reagál az erősebb pedállenyomásra is. Lelkesedése Sport üzemmódba váltva jön meg, ilyenkor jelentkezik az instant teljesítmény, ami miatt bele lehet szeretni a villanyautózásba, de a megfontoltság ezzel a beállítással is megmarad, komoly gumicsikorgásra nincs esély.

A 0-100 km/órás gyorsulás 9,1 másodperc, ez elég a hétköznapi helyzetek, egy-egy besorolás, autópályára való felhajtás könnyed megoldására. Ereje és viselkedése így teljesen átlagos, hozza azt, amit egy tipikus, biztonságra kihegyezett kisebb családi autótól elvárunk.
Autópályára érve is ez a biztonság a mérvadó, és tényként kezelhetjük, hogy a kisautós alapokra épült SUV-k végleg felnőttek. A futómű magabiztosan dolgozik, de ami még nagyobb bravúr, hogy mindehhez komfortos rugózás társul. Meglepően kényelmes autó az e-2008, méretét meghazudtoló módon simítja ki az úthibákat.
Egy ilyen zömök acélgombóc nagy tömeggel csak feszes futóművel tud úton maradni, de a Peugeot mérnökei inkább beáldoztak némi dinamikát a kényelem oltárán. Ebben segített, hogy villanyautós mércével könnyű, így puhíthattak futómű hangolásán. A 215/60 R17-es méretű kerekekkel meglepően jól veszi az úthibákat, pihentető a vezetése.

Nem tartogat különleges üzemmódokat, nincs egypedálos mód vagy más trükkös beállítás a menüben.

Villanyautós szemmel puritán az e-2008, a töltésről, fogyasztásról sem kapunk túl részletes információt, de azért van a menüben egy szép rajzolatú grafika az utóbbi 30-60-180 perc adataival.
Egyedül a fékezéssel visszanyert energia mértéke növelhető a menetválasztó kapcsoló melletti B gomb lenyomásával. Ez már évtizedek óta ismert, a hibrideknél is alkalmazott funkció, ilyenkor erőteljesebb lassulást tapasztalunk a gázpedál elengedésére, főleg lejtőn haladva hasznos ez a beállítás.
130 km/órával haladva is csendes az utastér, némi szélzaj észlelhető, amit a sebesség csökkentésével tudunk kiiktatni. Ezt azért is érdemes megtenni, mert azért ekkora tempónál már 20 kWh/100 km felett alakul az átlagfogyasztás, így csupán nagyjából 240 kilométert tudunk megtenni autópályán.

A sebességet csökkentve a hatótáv komoly mértékben nő, és országúton, főleg sok településen áthaladva még téli időszakban is hozható a 14-15 kWh/100 kilométeres átlag.

Ebben a tartományban már így is összejön a 300-350 kilométeres hatótáv, de még ideálisabb körülmények között, nyári gumikkal a gyári érték is megközelíthető.
Amire amúgy nem sokszor van szükség egy ilyen autónál, amit munkába járásra, gyerekek iskolába szállítására, mindennapos teendők elvégzésére használunk.

Hosszabb utakon a villámtöltéssel lehet kényelmessé tenni a haladást, 150-200 kilométerenként megállva egy pihenőre.

A teszt során csak 50 kW-os oszlopokon lógott az e-2008, és több cég több applikációját használva is zökkenőmentes volt a töltés indítása, ami 80 százalékig megközelítette a maximális értéket, majd szép fokozatosan csökkent.

Tehát töltőkben gazdagabb vidékek felé bátran el lehet indulni az autóval, utastere csendes, ülései kényelmesek, a rugózás komfortos, a 434 literes csomagtér pedig elég egy hosszabb kirándulásra is.
TARTJA A LÉPÉST A PEUGEOT

Bár egyre érdekesebb típusok debütálnak a kategóriában, elég csak a Hyundai Kona EV-re gondolni, a kis Peugeot tartja magát. Még mindig modern, dekoratív darab, főleg egy vidám színnel választva. Méretei alapján tökéletes hétköznapi mindenes, ami a 2023-as ráncfelvarrással több gyengeségén is túllépett. A fedélzeti rendszere jobban használható, a hatótáv pedig az akkumulátor komolyabb növelése, vagyis tömegnövekedés nélkül javult. Töltési teljesítménye bőven elég, sőt, túlmutat a hazai hálózat képességein.
Kezdőára 14 420 000 forint, Active felszereltséggel, a régi, 136 lóerős hajtáslánccal.

Természetesen a Peugeot oldalán is vannak kedvezmények, ha a "magánügyfél" árat nézzük akkor már 14 020 000 forintról indulunk.

Az új, erősebb motorral ebben a listában 14 770 000 a következő lépcsőfok, az Allure felszereltséggel pedig 15 390 000 a vételár.

Ha pedig egy érdekes extrákkal, alcantarás, masszázsfunkciós ülésekkel ellátott e-2008-at szeretnénk, akkor a GT-t kell választanunk, ami ezt a trükköt a 16 milliós vételár felett még plusz 630 ezer forintért tudja.
Legközelebbi konkurense a konszernen kívül (az Opel Mokka-e gyakorlatilag testvérmodell) a Hyundai Kona EV, ami hasonló méretben két akkumulátoropciót is kínál. 48,4 kWh-s, kisebb akkumulátorral 154 lóerővel kezdőára 14 499 000 forint, ennyiért egy merőben eltérő koncepciót kapunk. A Peugeot e-2008 abszolút versenyképes ajánlat, az elérhető 400 kilométeres hatótávval és a családok számára is megfelelő helykínálattal.