Peugeot - Egy márka, száz dicsőség.
Egy autógyártó sikerét nem feltétlenül lehet, és talán nem is kellene díjakban és elismerésekben mérni. Tény ugyanakkor, hogy a Peugeot számtalanszor bizonyult egy adott kor, terület legjobbjának. A versengés feltétele, hogy legalább ketten szeretnének a legjobbnak lenni.
Az autóiparban ez organikusan a motorsportban testesedett ki, ahol pontosan mérhető feltételek alapján lehetett és lehet mindmáig rangsorolni a résztvevőket. A vásárlók azonban egy másfajta mércére is vágytak: olyanra, amelyet közvetlenül tudnak hasznosítani a döntéshozatal során. Amint az autó egzotikus luxustermékből hétköznapi fogyasztási cikké vált, megjelentek az ügyfeleket tájékoztató szakfolyóiratok, akik tapasztalataikat egy idő után elkezdték koncentrált formában közreadni.
Az ausztrál Wheels kiadvány 1963-ban tette közzé első Év Autója rangsorát, Európa pedig ennél is progresszívabb volt: 1964-ben hat nemzet vezető autós lapjai álltak össze, és alapítottak egy piactól független, kontinentális díjat.
Ma már nagyítóval kell keresni az olyan országokat, autós szaklapokat vagy szervezeteket, amelyek ne rangsorolnák évről évre a piaci kínálatot. Globális autógyártóként a Peugeot a kezdetektől érdekelt volt ezekben a megmérettetésekben.
Nagyon is fontos a már említett Év Európai Autója (European Car of the Year, COTY) díj, amelyet hatszor érdemeltek ki a Peugeot újdonságai. A legendás 504-es (1969), a korszakalkotó 405-ös (1988), az alsó-középkategória stílusteremtői, a 307 (2002) és a 308 (2014), a Peugeot eddigi történelmének talán legsikeresebb típusa, a 3008 (2017) és az aktuális bajnok, az új generációs 208 (2020).
Ezek az autók megmutatták, hogy a Peugeot korszaktól, stílustól és ízléstől függetlenül képes olyat alkotni, amivel lenyűgözi és meggyőzi a szakma legtapasztaltabb képviselőit.
A Peugeot termékei az 1978-as alapítás óta öt abszolút elsőséget és további két értékes helyezést érdemeltek ki az átfogó és alapos teszteken alapuló minősítésen: a 305 (1979), a 205 (1984), a 306 (1994), a 406 (1996) és az első generációs 3008 (2010) győzelmét a pályája végén is ezüstéremre érdemes 205 (1991) és az 1996 harmadik legjobbjának megszavazott 405 sikere kíséri.
Ma már a kategóriák győzteseit is kihirdetik: idén például a Peugeot 5008-ast találták a legjobb nagyméretű szabadidőjárműnek a szerkesztők. Az újdonságokat holisztikusan értékelő Év Autója elismerés mellett számos olyan díj is létezik, amelyek egy-egy specifikus szempontból minősítenek, a környezetvédelemtől a modern technológiai tartalmon át a formatervig.
Forgalmazták viszont Németországban, ahol 2010-ben a legjobb technológiának, 2011-ben pedig a legtisztább üzemű típusnak járó Zöld Kormánykereket hódította el a Peugeot az 1976 óta létező Arany Kormánykerék (Das Goldene Lenkrad) díjátadóján. Az i-Cockpit ergonómiai koncepció a szintén páneurópai Autobest 2016-os versenyén bizonyult a legjobb innovációnak (Smartbest díj), majd egy évvel később a brit What Car? magazin Legjobb technológia trófeájával térhetett rendkívüli büszkeséggel haza.
Formatervezési díjak tucatjai emlékeztetnek arra, hogy a márka divatdiktátorként volt képes újra és újra elébe menni a trendeknek, megteremtve, nem pedig másolva az új formai irányzatokat.
Két meghatározó díj ebben a műfajban: a Car Design Award zsűrije a 406 Coupét (1997) és a 208-ast (2019) egyaránt kora legszebb sorozatgyártású autójának választotta meg, tavaly pedig ezüstéremmel jutalmazták a Peugeot e-Legend tanulmányautó múltat jövővel összekötő retro-futurista dizájnját.
Az idén harmincöt éves Festival Automobile International Paris kiállításon 1986 óta ítélik oda a rendezvény legszebb széria- és tanulmányautójának járó Nagydíjat.
Ilyen díj a brit Driver Power, ahol az utóbbi években túlzás nélkül tarolnak a Peugeot új generációs típusai: 2017-ben a 2008-ast a legjobb új kis szabadidőjárműnek, 2018-ban a 3008-ast pedig egyenesen az év legkiválóbb új típusának kiáltották ki; utóbbi két évvel később még mindig nem talált legyőzőre az egyre népszerűbb kompakt szabadidőjárművek körében.
A 3008-as, amely 2017-ben az Év legnőiesebb szabadidőjárműve címet is elnyerte a Women’s World Car of the Year versenyen, használat közben sem veszít vonzerejéből: 2020-ban a tíz legmegbízhatóbb új autó közé sorolták, így megelőz számos olyan típust, amelyek megbízhatóságukról voltak híresek.
A Peugeot 3008 megbízhatósága nem egyedi jelenség: a világ legnagyobb fogyasztótájékoztató, piacelemző szervezete, a J.D. Power 2019-as nagy-britanniai felmérésén több tízezer autós véleménye alapján a Peugeot-t választották meg a piac abszolút legmegbízhatóbb márkájának; ugyanitt egy évvel korábban a Peugeot 208-ast kiáltották ki a legkevésbé problémás városi autónak, a mindennapi használati értékek alapján.
Az 1968-ban alapított szervezet 2016 óta minden évben (!) arról számolt be, hogy az európai, nem prémium autót vásárló németek közül a Peugeot ügyfelei a legelégedettebbek választásukkal.
Az új generációs padlólemezek, a fejlett technológiák és a márka ambiciózus jövőképe a garancia arra, hogy ez az elkövetkezőkben is így maradjon. Mert bár az autógyártók sikerét nem feltétlenül lehet, és talán nem is kellene díjakban és elismerésekben mérni, kevés dologgal lehet úgy elnyerni a vásárlók bizalmát és szeretetét, mint egy ragyogóan csillogó aranyéremmel.
A Peugeot legfontosabb díjai és elismerései
Év |
Modell |
Díj |
Kategória |
Helyezés |
1969 |
Peugeot 504 |
Európai Év Autója |
1 |
|
1979 |
Peugeot 305 |
What Car? Év Autója |
1 |
|
1980 |
Peugeot 505 |
Európai Év Autója |
3 |
|
1984 |
Peugeot 205 |
Európai Év Autója |
2 |
|
1984 |
Peugeot 205 |
What Car? Év Autója |
1 |
|
1988 |
Peugeot 405 |
Európai Év Autója |
1 |
|
1991 |
Peugeot 205 |
What Car? Év Autója |
2 |
|
1993 |
Peugeot 405 |
What Car? Év Autója |
3 |
|
1994 |
Peugeot 306 |
What Car? Év Autója |
1 |
|
1996 |
Peugeot 406 |
Európai Év Autója |
2 |
|
1996 |
Peugeot 406 |
What Car? Év Autója |
1 |
|
1997 |
Peugeot 406 Coupé |
Car Design Award |
a legszebb szériamodell |
1 |
1999 |
Peugeot 206 |
Európai Év Autója |
3 |
|
2002 |
Peugeot 307 |
Európai Év Autója |
1 |
|
2002 |
Peugeot Automobiles |
Autobest |
Companybest |
1 |
2009 |
Peugeot RCZ |
Festival Automobile International Paris Grand Prix |
az év legszebb autója |
1 |
2010 |
Peugeot iOn |
Arany Kormánykerék |
Zöld Kormánykerék |
1 |
2010 |
Peugeot dízel hibrid |
Arany Kormánykerék |
Zöld Kormánykerék |
1 |
2010 |
What Car? Év Autója |
1 |
||
2011 |
Peugeot 3008 HYbrid4 |
Arany Kormánykerék |
Zöld Kormánykerék |
1 |
2012 |
Peugeot 3008 HYbrid4 |
Világ Év Autója |
A Világ Év Zöld Autója |
3 |
2014 |
Európai Év Autója |
1 |
||
2016 |
Peugeot i-Cockpit |
Autobest |
Smartbest |
1 |
2017 |
Világ Női Év Autója |
az év szabadidőjárműve |
1 |
|
2017 |
Európai Év Autója |
1 |
||
2017 |
Argentin Év Autója |
az év szabadidőjárműve |
||
2017 |
Argentin Év Autója |
az év haszonjárműve |
||
2018 |
Driver Power |
a legjobb új autó |
1 |
|
2018 |
JD Power UK |
a legmegbízhatóbb kisautó |
1 |
|
2019 |
Peugeot |
JD Power UK |
a legmegbízhatóbb márka |
1 |
2019 |
Car Design Award |
a legszebb szériamodell |
1 |
|
2019 |
Peugeot e-Design Concept |
Car Design Award |
a legszebb tanulmányautó |
2 |
2019 |
Festival Automobile International Paris Grand Prix |
az év legszebb autója |
1 |
|
2019 |
Peugeot e-Design Concept |
Festival Automobile International Paris Grand Prix |
az év legszebb tanulmányautója |
1 |
2020 |
Driver Power |
a legjobb kompakt szabadidőjármű |
1 |
|
2020 |
Driver Power |
a legjobb új autó |
2 |
|
2020 |
Driver Power |
a legmegbízhatóbb új jármű |
7 |
|
2020 |
Európai Év Autója |
1 |
||
2020 |
Festival Automobile International Paris Grand Prix |
az év legszebb utastere |
1 |
|
2020 |
Festival Automobile International Paris Grand Prix |
az év legszebb autója |
2 |
|
2020 |
What Car? Év Autója |
a legjobb nagy szabadidőjármű |
||
2020 |
Parkers Best Car of the Year |
az év könnyű haszonjárműve |
1 |