Image

Az oroszlán ezer arca

hirdetés

Így formálódott a Peugeot vadállata

Kevés világcég ragaszkodott olyan következetesen és olyan hosszan az arculatát meghatározó grafikai elemhez, mint a Peugeot. Persze nem véletlenül. Az oroszlán ugyanis több tetszetős emblémánál: egyszerre jelkép és célkitűzés. A frissen megújult logó kapcsán áttekintjük, az elmúlt két évszázadban milyen változásokon ment át a Peugeot címerállata.

Az oroszlán ugrani készül: ez volt a címe a Bujtor István főszereplésével a hatvanas évek végén forgatott magyar kémfilmnek. Csekély az esélye annak, hogy a Peugeot dizájnerei közül bárki is láthatta volna a magyar akció-limonádét, pedig a cég új oroszlánja pont azt az évtizedet idézi. Igaz, az ő oroszlánjuk egyáltalán nem készül ugrani, sőt. A 2021 februárjában bemutatott, vadonatúj logó nagymacskája első pillantásra statikusnak mondható elődjéhez képest, holott a cég történetének talán legdinamikusabb oroszlánja született meg. A Peugeot Design Lab márkaarculat-tervező specialistái fenséges formában álmodták újra az állatok királyát, és tették az autóemblémák egyik királyává. Mert miközben fél évszázaddal korábbi forrásokból táplálkozik, a pajzsra emelt oroszlánfej minden ízében maga a huszonegyedik század.

Nem tudni, hogy az új Peugeot-logó alkotói csapatát milyen korú szakemberek alkotják, de hogy szemléletük tökéletesen tükrözi napjaink világát, az egészen biztos. Erről árulkodik az a filozófia is, amely a jobbra néző, pajzsos oroszlánfej mögött húzódik. E két jellemző elem hangsúlyozása nem véletlen, az irány és a környezet az évtizedek során rendre, szinte mérföldkőként jelezte, hol és merre tart a logónak, és így magának a Peugeot-nak a története is. Egyelőre azonban maradjunk a jelenben, kicsit talán a jövőben is. Tervezői szándéka szerint az új dizájn ma készült, de a holnapnak szánják, mindezt a ragyogó múltra alapozva. Ezért jelenik meg a pajzs, az 1960-as évek Peugeot-arculatát idéző jelkép, amely a leginkább kifejezi a cég történetének első másfél évszázadát, és vezet át az azóta eltelt újabb fél évszázadon. A fekete háttérből fehér kontúrokkal hangsúlyossá váló, letisztult vonalú fej pedig, ha erről az alapról nem is ugrik a jövőbe, de minden stilizált mozdulatnál jobban kifejezi a velünk élő állandó változást. A pajzs egyedi, időtlen, univerzális és kultúrákon átívelő. Az oroszlán a presztízs, a biztonság, az időtállóság, a vérvonal megtestesítője. Mindkét szimbólumban főszerep jut az időnek, és ez sem véletlen. A megújult arculatra épülő új Peugeot-univerzum kampányszlogenje ugyanis így szól: napjaink oroszlánjai. Egy új korszak, amelynek „oroszlánjai” számára már nem a pénz és a hatalom hajszolása a fontos, hanem az eltöltött idő minősége. Ezzel határozzák meg magukat, és ez határozza meg a cég ma érvényes filozófiáját. A cégét, amely nagy utat járt be addig, amíg történetének tizenegyedik oroszlános logója megszületett, s amíg a szoknyaabroncstól és a kerékpároktól eljutott az iCockpitig.
Jean-Pierre Peugeot korának legmodernebb felfogású emberei közé tartozott. Ezért is döntött úgy, hogy az 1700-as évek végén, az ipari forradalom derekán textilipari tevékenységbe kezd. Két fiára már egy kelmefestő műhelyt, egy olajgyártó üzemet és egy malmot hagyott. Az ifjabb Jean-Pierre és Jean-Frédéric továbblépett, átalakították a malmot, és Peugeot Testvérek (Peugeot Fréres) néven hengerelt acél gyártásába kezdtek 1810 körül. Nagyjából 80 évnek kellett eltelnie, hogy a fűrészlapok, rugók, kávédarálók, szoknyaabroncsok után a vállalat első, ásványi üzemanyaggal működő négykerekű járműve is megszülessen. És időközben megszületett még valami: a Peugeot történetével összeforrt, legendássá vált oroszlános embléma.
Justin Blazer-nek hívták a derék montbéliard-i ötvöst, aki aligha sejtette, hogy az örökkévalóságnak dolgozik, amikor nekifogott a tervezésnek. Feladata az volt, hogy az embléma minőséget, megbízhatóságot és hosszú élettartamot fejezzen ki. Alkotása, amely rögtön elnyerte a megrendelők tetszését, egy jobbról balra büszkén sétáló oroszlánt ábrázolt, mancsai között egy nyílvesszővel. Az akkori tulajdonosok annyira meg voltak elégedve az új logóval, hogy innentől kezdve azt csak első osztályú termékeik megjelölésére használták.

A Peugeot-legendárium részét alkotja az az evolúció, amely során nem pusztán az oroszlán fejlődött, hanem a termékek minősége is, így hamarosan minden árucikken megjelent a királyi vadállat, jelezve, hogy egy Peugeot csakis a legkiválóbb minőségű lehet. A cég a századfordulóra a kerékpárok, motorkerékpárok, gépkocsik gyártása terén túllépett hazája határain, és Európa-szerte egyre nagyobb népszerűségnek örvendett. A sikerszéria változatlanul tartott egészen 1927-ig, amikor is történt valami…
No, nem a járművek minősége változott, hanem az idők. Az első világháborút követően oly mértékben átalakult a közízlés és a szemlélet, hogy evolúció helyett revolúciót követelt a Peugeot arculata. Egy modern kor, modern követelményekkel, egy teljesen motorizált világban, ahol minden a mozgásról, a dinamikáról szólt. Ennek igyekezett megfelelni az új logó tervezője, egy Marx nevű szobrász, amikor nemcsak megfordította, de fel is állította az oroszlánt. A méltóságteljesen sétáló állatból vadul ágaskodó ragadozó, a nyílból pedig felirat lett: a logón első ízben jelent meg a Peugeot cég neve.
Image
A világ azonban rohant tovább, nem mindig a legjobb irányba. 1936-ban oroszlánunk ismét balra fordult, majd négy lábra ereszkedett, és nem csupán a nyilát kapta vissza, hanem hozzá egy pajzsot is. A klasszikus fegyverzetnek sajátos felhangot adott a korabeli politika, a világ másodszor is csaknem a végpusztulásba rohant. A nehéz időket azonban az emberiséggel együtt a Peugeot-nak is sikerült túlélnie, addigra már legendássá vált oroszlánjával együtt. A figura innentől mindig az adott kor divatjának és elvárásainak megfelelően változott. Sikere akkora volt, hogy a motívumra más gépkocsigyártók is rákaptak, a Peugeot-nál azonban a jelentése mindig ugyanaz maradt: az erő, a minőség és a megbízhatóság szimbóluma.
Az 1950-es években ismét felállt, kidugott lángnyelvvel, mancsát előrenyújtva masírozott, majd még ugyanebben az évtizedben cirádás háttércímert kapott. A 60-as években a beatkorszak mellett beköszöntött az oroszlán pajzsos korszaka, az egész alakos grafikából csupán a fej maradt, és ahogy a zenészek, az oroszlán is sörényt növesztett, kifejezve a lázongó éveket. Azután 70-ben újra egész testét megmutatta, felállt, és fél évszázadon át úgy is maradt – hol pajzsba, hol négyzetbe zárva, Peugeot-felirattal vagy anélkül, letisztultabb, stilizáltabb vagy áramvonalasabb formával, míg végül elérkeztünk a mába. A friss logó az eddig megtett út legfontosabb állomásait mind tükrözi, ugyanakkor vadonatúj és egyedi, ahogy maga a márka is.
Hajlamosak vagyunk a jelenben élni, a Peugeot azonban deklaráltan messzebb: egy tisztább, emberibb, csodálatosabb jövő felé tekint. Ebben a tekintetben benne van a mozgás, az ugrás, a száguldás és a haladás dinamikája, ám az előtte álló utat már nem testből, erőből, hanem fejből, a szellem felsőbbrendűségére támaszkodva teszi meg a márka. Ennek jele a modellkínálat villamosítása – amely a vadonatúj 308-as bemutatásával immáron teljesnek tekinthető –, az ügyfélkapcsolat új, virtuális platformokra helyezése, a típusok esztétikai, tartalmi és minőségi jellemzőinek prémiumszintre emelése. A Peugeot valóban egy új korszak határán áll, ahol, mint korábban, ezúttal sem követi a többieket, hanem büszkén menetel az élen – ahogy az egy oroszlánhoz méltó.