Fiat 500 hibrid

Fiat 500 hibrid

hirdetés

Hibriddé változott a legendás kisautó.


Új benzinmotorral és új, hatfokozatú sebességváltóval együtt mild hibrid hajtást kapott a Fiat 500 és a Fiat Panda.
Image
Autóügyben idén szinte minden a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése körül forog, ami azt eredményezi, hogy most már olyan gyártók is lépésre kényszerülnek, akik eddig nem nagyon csipkedték magukat.

Ezek közé tartozik a Fiat, amely most dob először piacra hibrid technikával ellátott modellt. Igaz, nem aprózták el, mindjárt kettőt is: legendás típusuk, az 500-as, és praktikus kisautójuk, a Panda kapott egyszerre mild hibrid rendszert.

A bevezetést pedig annyira komolyan gondolják az olaszok, hogy a kézi sebességváltós modellt választók – márpedig ők vannak túlnyomó többségben – a jövőben csak ilyet vásárolhatnak, míg a korábbi, négyhengeres Fire névre hallgató benzinmotor csak automata váltóval párosítva kapható.
Amint az a mostanában gombamód szaporodó mild hibrid modelleknél általános szokássá vált, a Fiat 500 és a Panda villamosított kivitelén is csak finoman jelzik, hogy más, mint a többi. Az ajtóoszlopon egy stilizált H betű, a csomagtartó ajtaján pedig egy Hybrid felirat utal az újdonságra. No, és még valami, legalábbis a bevezető, Launch Edition névre hallgató modelleken: az új és egyedi halvány kékeszöld fényezés. Minden más külső jegyet tekintve a hibridek megegyeznek a többi modellel.

Az utastérben sem ötlenek azonnal szembe az eltérések, sőt, olyan is akad, amit igazán csak akkor lehet megtalálni, ha előtte szólnak, hogy mit kell keresni. Ez pedig nem más, mint az ülés huzata, ami a bevezető modellsorozat esetében a tengerekből kihalászott műanyagpalackok újrahasznosításával készül. A környezetbarát megoldást kis felirat is jelzi az ülések szélén. A típust jobban ismerők pedig még azt szúrhatják ki, hogy a váltó nem öt-, hanem hatfokozatú.
Image
Image
Egy további eltérés csak a gyújtáskulcs elfordítása után tűnik fel. A műszeregység ugyanis mind a hibrid 500-as, mind a Panda esetében egyedi. A Fiat 500 színes kijelzőt is tartalmazó műszere a sokoldalúbb, ez ugyanis a hibrid rendszer akkumulátorának töltöttségén kívül a vezetési stílus takarékosságát és az energiaáramlás irányát, sőt, még annak mértékét is képes kijelezni, míg a Panda egyszerűbb egységén csak az akkumulátor állapota szerepel a hibrid rendszerre vonatkozó alap kijelzések között.

A következő különbséget leginkább az veheti észre, aki hátra, a vezető mögé szeretne beülni. A hibrid rendszer akkumulátorát ugyanis a vezető ülése alá építették be, de úgy, hogy kidudorodik a padlóból, emiatt a cipő nem fér be az ülés alá, és ezért nehezebb kényelmesen elhelyezkedni. Ez a jelenség hangsúlyosabb a Fiat 500-ban, amiben amúgy sem túl sok a hely hátul, igaz, nem is családi autónak tervezték.

A mild hibrid rendszerek nem tartoznak az agyonbonyolított szerkezetek közé, a Fiaté sem az. A lelke egy nem túl nagy, 3,6 kW teljesítményű indítómotor generátor (angol rövidítéssel BSG, azaz belt starter generator, azaz szíjhajtású indítómotor-generátor), amely lassításkor visszatáplál a vezető ülése alatti 12 V feszültségű, 11 Ah kapacitású, aprócska lítiumion-akkumulátorba. A visszanyert áramot a Start-stop rendszer által dirigált újraindításokra és 30 km/h alatti motor nélküli siklásra (vitorlázásra) használja a rendszer. Utóbbihoz a váltót kell üresbe lökni, aminek lehetőségére műszerfali jelzés figyelmeztet.

A cikk tovább folytatódik a vezess.hu oldalon: https://www.vezess.hu/ujauto-teszt/2020/02/10/fiat-500-hybrid-teszt/