renault-austral-bemutato

Lehullott a lepel 2023 legfontosabb Renault-járól

hirdetés
Megérkezett Magyarországra a Renault új modellje. Testközelből mutatta meg magát a kompakt szabadidő-autók kategóriájába tartozó Austral.
Zárás után pörgött fel a hangulat a CarNet-csoport Renault-szalonjában Budakalászon: különleges vendég érkezett. A kiállítóteremben a vevőre váró autók feldíszítve fogadták a francia gyártó kínálatának új tagját, a meghívott vendégek pedig érdeklődve nézték, ahogy lekerül a lepel a debütálás pillanatáig letakart autókról.
Az ünnepi leleplezést egy fontos új típus érdemelte ki, az Arkana sportos terepkupé, és a Mégane E-Tech klasszikus ferdehátú mellé érkező harmadik alsó-középkategóriás modell, az egzotikus elnevezésű Austral.

A Budakalászon bemutatott új szabadidőjármű a Renault-Nissan közös fejlesztésű CMF-CD platformjára épül, és technikai alapjait tekintve a Qashqai testvére. A japán és francia modell főbb méretei (tengelytávolság, szélesség) azonosak, azonban a konszern ügyelt arra, hogy a formaterv és a beltér merőben eltérő legyen a márka erényeinek és fejlődésének megfelelően.

Déli, ezt jelenti az Austral név franciául, utalva ezzel a gyártási helyére, a spanyolországi Palenciára, amely értelemszerűen az ország déli részén található.
Az autó méreteit tekintve tökéletesen betagozódik a nagyobb kompakt szabaidő-autók sorába, teljes hossza 4510 milliméter, ami 21 milliméterrel több, mint az elődnek tekinthető Kadjar hasonló adata. 1836 milliméteres szélessége szinte azonos (6 mm a különbség az Austral javára), magassága pedig 5 milliméterrel nagyobb, (1618 mm). Így fizikai méreteit tekintve a Kadjar nyomdokaiban jár az új típus, de technikailag minden téren komolyat lépett előre az elődhöz képest.
Ez már a formán is tetten érhető, a márkára napjainkban jellemző, C betűt formázó első menetfények kizárólag LED-technikával rendelhető fényszórókat kereteznek. Az alapfelszereltség a Pure LED Vision fényszóró, de kérhető adaptív kivitelű és mátrix-LED fényszóró is. Utóbbi az autóipar csúcsterméke, tompítja a szembejövő, illetve az elhaladó járműre irányuló fénysugarakat, az összes többi köztes és környező területet viszont a lehető legjobban megvilágítja.
A frontrészt a fényszórókon túl a 2021 óta alkalmazott minimalista, immár lapos, teljesen a hűtőrács síkjába integrált márkajel uralja. Oldalról az akár 20 colos méretben is rendelhető kerekek erősítik az autó sziluettjét, és bár még szabadidő-autónak nevezik, az Austral visszafogottan kapott terepjárós jegyeket. Hasmagassága 180 milliméter, de a masszív, matt fekete műanyag karosszériaelemek is szinte teljesen eltűntek a kocsiról.

Összességében dinamikus, határozott megjelenésű autó, ugyanakkor érezhető, hogy megjelenésvel a konzervatívabb, visszafogott ízlésű vevőkre lő az Austral. A vadabb külsőt egyértelműen az azonos platformra épülő Nissan Qasqhai képviseli.

Képernyők mindenütt a beltérben

Az est vendégei egy modern, tágas, minőségi utastérrel ismerkedhettek meg, és beülve azonnal láthatták, hogy az Austral műszerfala a képernyőkről szól: a head-up display 9,3 colos, a digitális műszeregység 12,3 colos, a függőleges tájolású központi érintőképernyő pedig 12,0 colos képátlójú. Utóbbihoz tartozik az első ránézésre kéziféknek, gázkarnak tűnő építmény a középkonzolon, aminek nincs aktív funkciója, csak egy csuklótámasz, ami a képernyő nyomkodását hivatott könnyebbé tenni.
A központi kijelző alatt található egy fizikai gombokból álló sor a legfontosabb funkciókkal, de ezeken túl minden nyomógombot a kormányra költöztettek, a funkciók javát pedig digitálisan érhetjük el. Méreteihez viszonyítva kifejezetten jó a 2,67 méteres tengelytávú Austral térkínálata, széles tartományban állítható ülésekkel, sínen két részre osztva mozgatható hátsó sorral várja az utasokat.

Csomagtere ennek megfelelően szintén változtatható méretű, 500-575 literes a hagyományos modelleknél, és 430-500 literes hibrid hajtással szerelve. Ezt az értéket kiegészíti az utastérben található több praktikus rekesz, tároló, amelyek összesen 35 liternyi teret adnak a különféle tárgyak tárolásához.

Fordulékonyság és hibrid hajtás

Követve az iparági trendet és a piaci ígényeket, dízelopció már nem érhető el ehhez a típushoz, a teljes skálát különféle hibrid benzinesek fedik le. Összesen három hajtáslánccal készült a Renault Austral, kettőben az új fejlesztésű 1,2 literes háromhengeres turbós benzinmotor található, amelyet 48 voltos mild hibrid, vagy teljes hibrid rendszer egészíti ki.
A háromhengeres modellek értékesítése még nem kezdődött el, jelenleg a klasszikusnak nevezhető, négyhengeres belépőmotor jár a típushoz. Ezt a bizonyított, több típusban bevált technikát próbálhatták a bemutató résztvevői. A Daimlerrel közös fejlesztésű négyhengeres, turbófeltöltős 1,33 literes motor ebbe a típusba 140, illetve 160 lóerős teljesítménnyel kerül, kézi vagy hétfokozatú automata váltóval és 12 voltos hibridrendszerrel kiegészítve.

Ebben a hajtásláncban még nincs furfangos hibrid hajtás (a 12 voltos rásegítés csupán egy erősebb generátornak felel meg), szinte csak a jó öreg, hagyományos belső égésű motor dolgozik, ami 10,7-9,7 másodperces százas sprintre és 175 km/órás végsebességre elég. A fogyasztás ezekkel a motorokkal is barátinak ígérkezik, 6,1-6,5 l/100 km között mozognak majd az értékek, kiviteltől, sebességváltótól függően. Aki viszont a csúcstechnikára vágyik, annak érdemes megvárnia a teljesen friss fejlesztésű 1,2 literes háromhengerest a teljes hibrid rendszerrel párosítva.
Ennél a hajtásnál a benzinmotor mellett két villanymotor dolgozik, az egyik az 1,7 kWh kapacitású, 400 voltos akkumulátor töltésére, a sebességváltó működtetésére és a benzinmotor újraindítására szolgál, a másik pedig a kerekeket hajtja. Az autó két teljesítményszinttel, 160-200 lóerővel érkezik, ettől függően 6,8 vagy 5,9 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, a hajtáslánc pedig az ígéretek szerint városban az üzemidő 80%-át képes lekapcsolt benzinmotorral megtenni. Így fogyasztása akár 4,6 liter is lehet 100 kilométeren.

A motorokon túl akad még bőven műszaki csemege. Ilyen például a Renault összkerék-kormányzási rendszere, amely a korábbi 3,5 helyett 5,0 fokkal tudja elfordítani a hátsó tengely kerekeit. Ez igen jó manőverezhetőséget, fordulékonyságot ad a kocsinak, így a fordulókör akár 10,1 méter lehet, ami jobb, mint a Renault Clio hasonló értéke. Nagy sebességnél az elsőkkel azonos irányban, 1°-kal fordulnak el a hátsó kerekek, ami az irányváltások stabilitását növeli, fokozva a vezetési élményt.
A négykerék-kormányzást választva a futómű is változik hátul, a normál csatolt lengőkar helyére multilink-megoldás kerül, amely kifinomult útfogást garantál. Elöl minden esetben MacPherson-felfüggesztés dolgozik.

A mechanikai megoldások mellett az elektronikai fejlesztések terén is bőséges a Renault Austral kínálata. A vezetés szinte minden területén mentőövet dobó rendszerekből összesen 32-féle található a reperoárban. Többek között különböző szintű parkolástámogató, sebesség- és távolságtartó, félautonóm vezetési rendszerek érhetők el.

Egy ilyen autó funkcióinak alapos megismeréséhez napokra van szükség, de a bemutató során tett rövid próba azért megvillantotta, hogy a hagyományos, négyhengeres motorral szerelve is dinamikus, jó vezetési élményt adó, modern, praktikus utastérrel rendelkező családi SUV érkezik a Renault kínálatába. Az Austral jelenleg az 1,33 literes motor két teljesítményszintjével, 140-160 lóerővel 11 549 000-13 699 000 forintos indulóárral érhető el.
Látogasson el Ön is a CarNet Renault-szalonjaiba, és tegyen próbát a “délivel”!