Hibrid reneszánsz a Renault-nál

Hibrid reneszánsz a Renault-nál

hirdetés
Mostanában innovatív elektromos újdonságai miatt került a reflektorfénybe a Renault, ez azonban nem jelenti azt, hogy elhanyagolta volna más villamosított hajtásláncok fejlesztését.
Ha visszalapozunk az oldalunkon megjelent hírekben, meghatározó gyakorisággal fogunk találkozni tisztán elektromos járművekkel – tanulmányokkal és szériamodellekkel egyaránt. A Renault remek érzékkel találta és találja meg a villanyautók egyre népesebb piacán a be nem töltött réseket, és mire a versenytársak felvennék vele a lépést, már új irányokban mozog, új lehetőségeket térképez fel a francia autógyártó.

A mindennapi valóság ugyanakkor az, hogy nem mindenki képes egyetlen lépésben megugrani a váltást a belső égésű motorokról a tisztán elektromosra. Az ok lehet az újdonság iránti bizalmatlanság éppúgy, mint az infrastrukturális adottságok vagy az anyagi lehetőségek hiánya. A lényeg, hogy sokan, ténylegesen nagyon sokan vannak, akik szeretnének ugyan elmozdulni egy tisztább, takarékosabb világ felé, de ezt fokozatosan tennék meg.
Emiatt ma is van – és vélhetően még sokáig lesz – igény a hibrid járművekre. Ez nem okoz fejtörést a Renault számára, hiszen a hibridek európai piacán a második legnagyobb szereplő, és nagyjából addigra, mire ez a cikk megjelenik, az egymillió darabos álomhatárt is átlépi a hibridek eladásaiban. Az autógyártó a közelmúltban külön hajtáslánc-fejlesztő vegyesvállalatot alapított két nemzetközi partnerével, ahol a hagyományos belső égésű motorokkal és fejlett hibrid megoldásokkal egyaránt foglalkoznak.
A Horse Powertrain független beszállítóként hasznosítja a Renault és társai, a szintén autógyártó Geely, valamint az olajiparban érdekelt Aramco tudását és tapasztalatát, és bár egyre több külső ügyfélnek is dolgoznak, feladataik oroszlánrészét egyelőre az autógyártó anyavállalatok adják. Tőlük származik már az a két friss – egy minden elemében átdolgozott, és egy finomított – hibrid kiépítés is, amely első körben a Renault Symbioz, illetve a Renault Espace motorkínálatát gazdagítja.
Mindkét esetben a jól ismert konfigurációt alkalmazták. Ennek a lelke a különleges, körmös sebességváltó, amely a benzin- és a villanymotor számára külön-külön fokozatokat kapcsol, és így összesen tizenöt különböző üzemi kombináció hozható létre. Benzinmotorral, soros és párhuzamos hibridként, valamint tisztán elektromos üzemmódban egyaránt képes haladni a jármű, és természetesen a hibridek legfontosabb funkciója, a fékenergia-visszanyerés sem hiányzik a lehetőségek közül.
A Symbioz (valamint a Captur) a korábbi 1,6 literes hibrid radikálisan átdolgozott, továbbfejlesztett kiadását kapták meg. A benzinmotor lökettérfogatát 1,8 literre növelték, csúcsteljesítménye a korábbi 94-ről 109 lóerőre nőtt, a maximális forgatónyomaték 150 helyett 172 Nm. Ez jól értelmezhető fejlesztés azok számára is, akik nem járatosak a hibridek világában: jobb gyorsítóképességet, nyugodtabb vezethetőséget, komfortosabb utazást ígér a nagyobb motor.
A különösen takarékos benzinmotorhoz két elektromos gép társul: a kisebbik, 15 kW-os (20 LE) indítómotorként, generátorként, valamint a sebességváltások működtetőjeként szolgál, míg a 36 kW-os (50 lóerős) villanymotor a hajtásban vesz részt, valamint lassításkor tölti az akkumulátort.

Mindkettőt az új fejlesztésű 1,4 kWh-s, 280 V-os akkumulátorról táplálkozik.

A 17%-kal megnövelt kapacitás jóvoltából hosszabban működtethetők a villanymotorok, tehermentesítve vagy kikapcsolva közben a benzinmotort – ez mind csökkenti a fogyasztást.
Ami nem változott: mindig elektromos üzemben indul a hibrid. Városban vagy országúton a menetidő akár 80%-ban képes tisztán árammal haladni a hibrid, amely így akár 40%-kal takarékosabb, mint egy hasonló teljesítményű, hagyományos benzinmotor. A feljavított képességekhez igazították a sebességváltó áttételezését, emellett a váltókart is lecserélték: az új rendszerben külön kapcsolható a fokozott visszatáplálást biztosító B fokozat.
És hogy mit jelent mindez a gyakorlatban? A Renault Symbioz Hybrid a korábbi 10,6 helyett 9,1 mp alatt gyorsul 100 km/órára, átlagos üzemanyag-fogyasztása 4,7 helyett 4,3 l/100 km, vontatni pedig az eddigi 750 helyett 1000 kilogrammot tud. Ilyen mértékben nem újult meg a Renault Éspace 200 lóerős hibrid hajtáslánca, viszont optimalizálták a bevált konfiguráció legkülönlegesebb elemét, a körmös sebességváltót. Ennek új vezérlése finomabb és élvezetesebb vezethetőséget ígér, padlógáznál „csuklás” nélkül gyorsul az autó.
A fejlődés különösen a mindennapokban leggyakrabban használt 40-80 km/óra sebességtartományban jelentős. A többi elem ugyanúgy teszi a dolgát, mint eddig: a 130 lóerős, háromhengeres turbómotort két villanymotor támogatja – a hajtásba bekapcsolódó egység ugyanaz, mint ami a kisebb összteljesítményű hibrid kiépítésben is dolgozik, az indítómotor-generátor-váltóműködtető motor ellenben nem 20, hanem 25 lóerős, így könnyedebben, pihentetőbben teszi a dolgát, az átlagos üzemanyag-fogyasztás kiviteltől függően akár 4,8 l/100 km. A közelmúltban megújult Renault Espace már ezzel a finomított hibrid hajtáslánccal rendelhető.