Megmentené a Földet? Vezessen minél többet!

Megmentené a Földet? Vezessen minél többet!

hirdetés
Különleges járműtechnológián dolgozik a Mazda: a kipufogórendszerbe integrált szűrő megfelelő körülmények között nemcsak az égéstermékeket, de a légkört is tisztíthatja.
A Mazda egyike azon autógyártóknak, amelyek töretlenül hisznek a belső égésű motorok jövőjében. A technológiában hatalmas fejlesztési potenciál van, és megfelelően alkalmazva ideális ár/érték arányú megoldást jelenthet a közlekedés károsanyag-kibocsátásának a mérséklésére.

Ahogy a tömegcsökkentést, ezt is „grammonként” valósítanák meg, azaz a teljes folyamatot elemeire bontva, azokat egyenként tökéletesítve érnének el kézzelfogható eredményeket. A folyamat egyik ilyen eleme a bioüzemanyagok alkalmazása; ez a terület régóta foglalkoztatja a Mazda mérnökeit. Most pedig egy másik fázisban, a kipufogógázok széntartalmának a csökkentésében is áttöréssel kecsegtető fejlesztésről, a mobil karboncsapdáról számolt be az autógyártó.
A technológia egy speciális, porózus szerkezetű, természetes ásványi szűrőn vezeti át a kipufogógázokat. A szűrő a kibocsátott szén-dioxid mintegy 20 százalékát képes felfogni; ezt egy kaniszterben tárolja a rendszer. Amikor ez megtelt, egyszerűen új, üres tartályra cserélhető, a tárolt szén-dioxid pedig mezőgazdasági célokra felhasználható.
Nem is akármilyen célokra: a Mazda ugyanis kidolgozott egy olyan módszert, amivel mikroalga segítségével állítanak elő bioüzemanyagot. A kísérletek ígéretesek: laboratóriumi szinten 1000 literes algakultúrából több mint 1 liternyi üzemanyagot tudnak előállítani két hét alatt. Mivel a folyamat során az alga jelentős mennyiségű szén-dioxidot nyel el, az így keletkező bioüzemanyag szénegyenlege 90%-kal alacsonyabb, mint a fosszilis üzemanyagé.
Ha tehát a két technológiát kombinálja a Mazda, elméletileg akár 110%-kal tudja csökkenteni az üzemanyag szénlábnyomát, azaz nem pusztán semlegesíti a motor működése során keletkező CO2-t, hanem a légkört is tisztítja. A mobil karboncsapdát a Mazda november elején a Super Taikyu szériában, egy speciálisan felkészített Mazda3 versenyautó fedélzetén tesztelte – itt HVO biodízelt használtak, de a rendszer működése szempontjából ez mellékes.
A fejlesztőmérnökök szerint bár vannak még megoldásra váró akadályok, az eredmények ígéretesek, és reményeik szerint tíz éven belül megvalósulhat a negatív szénkibocsátású belső égésű motorok álma. Ehhez egyébként egy látványos tanulmányautót is elképzelt a Mazda; a Tokiói Autószalonon bemutatott Vision X-Coupéval külön cikkben foglalkozunk.