Ha ez a Mazda jövője, nincs miért aggódni

Ha ez a Mazda jövője, nincs miért aggódni

hirdetés
November elején két nagyon eltérő karakterű tanulmányautót mutatott be a Mazda. Az egyik barátságos városi apróság, a másik kupé-limuzin Wankel-motorral.
A Japán Mobilitási Kiállítás (leánykori nevén Tokiói Autószalon) egyik legnagyobb vonzereje a merészebbnél merészebb tanulmányautók zavarba ejtően sokszínű kavalkádja: bár Európában is nagy hagyománya van a koncepciójárműveknek, a japán kulturális, gazdasági és technológiai környezet egészen más elképzelésekhez nyújt inspirációt.

A Mazda standjáról ezúttal hiányoztak ezek a belpiacos egzotikumok, helyettük két olyan tanulmányt mutatott be a márka, amelyeknek nagyon jók az esélyei a megvalósulásra.

Mazda Vision-X Compact

Jobb híján a Mazda2 lehetséges utódjaként tekint a Vision-X Compact tanulmányra a világ, pedig sokkal kisebb annál. Két centivel alacsonyabb és több mint 25 centivel rövidebb (alig több mint 3,8 méteres) a márka kínálatából a közelmúltban eltávolított típusnál, viszont a kurtításból csak 55 mm esett a tengelytávra. Nemcsak ezért speciálisak a kicsi tanulmányautó arányai, hanem manapság szokatlan, gömbölyű fara miatt is.
Amilyen ducin jópofa a hátsó rész, annyira feszes az orr, amelyet hűtőmaszk sem tagol – részben innen, részben a burkolt keréktárcsákból sejtjük, hogy elektromos üzeműnek álmodta meg az autócskát a Mazda. A belső térben fontos újítással találkozunk – már ha találkozunk.
Az autót ugyanis mesterségesintelligencia-alapú személyi asszisztenssel szerelték fel, amely a szokásos tájékoztatáson kívül empatikus jellemzőkkel is bír. Megtanulja, mikor esik jól egy elismerő szó, mikor kapcsolja be kedvenc zenéinket, és mikor jobb, ha csöndben marad.

Mazda Vision-X Coupé

Homogén felületű orrkialakításával és a lemezfelületbe süllyesztett, keskeny hátsó lámpatesteivel egyértelműen jelzi rokonságát a Vision-X Compacttal, de személyiségében és összhatásában ég és föld a két tanulmányautó. A Mazda 6e-nél tizenhárom centiméterrel hosszabb, 505 centiméteres kupélimuzin kivételesen elegáns vonalai egy kivételesen robbanékony plug-in hibrid hajtásláncot rejtenek.
A kéttárcsás Wankel-motor és a hozzá csatlakozó villanymotor együtt 510 lóerős csúcsteljesítményt állítanak elő. Egy-két modellgenerációval ezelőtt még ennyi is elég lett volna az üdvösséghez, ma viszont már mit sem ér a nyers erő, ha nem társul hozzá környezetileg és/vagy társadalmilag hasznos szemlélet.
A Mazda esetében ez algából előállított bioüzemanyagot és egy különleges CO2-csapdát jelent, amelyek együtt több szén-dioxidot semlegesítenek, mint amennyi a belső égésű motor működése során felszabadul – magyarul használat közben tisztítja a környezetet az autó.  Ezzel a technológiával egyébként egy külön cikkben részletesen is foglalkozunk.