100 esztendő krónikája

100 esztendő krónikája

hirdetés

Száz esztendő mozgóképes krónikája.

Érdemes végignézni a Mazda első száz esztendejét összefoglaló kisfilmet.
Természetesen a Mazda összes érdemének tételes felsorolása messze felülmúlná a lehetőségeinket.

Így csupán egy-egy stroboszkóp-villanásnyi időre érintjük a Mazda legjelentősebb történelmi pillanatait.

Feltétlen az ilyen mérföldkövek közé tartozik az R360 Coupé, a Wankel-motor, a Skyactiv technológia, a KODO dizájn, de a Mazda legelső teljesen elektromos járműve, az MX-30 is.

A hirosimai autógyártó arra törekedett, hogy olyan járműveket gyártson, amik megbízhatók, praktikusak és nemcsak hasznosak az emberek számára, hanem örömüket is lelik bennük.
A Mazda, valójában anno még Tōyō Kōgyō, 1931-ben kezdte a háromkerekű Mazda-Go kishaszonjárművek gyártását. A DA típus 482 köbcentiméteres, egyhengeres, oldalszelepelt, léghűtéses 9,4 lóerős benzinmotorjához egy háromfokozatú sebességváltó csatlakozott. A teherriksák sikerét jól jellemzi, hogy gyártásuk negyed évszázada alatt nagyságrendileg kétszázezer példány látta meg a napvilágot. És ez a siker nem korlátozódott a Japán-szigetekre, hiszen már 1932-től exportálták Kínába is.
Az 1960-as Tokyo Motor Show kiállításon bemutatott farmotoros Mazda R360 kupé a gyártó legelső személyautója. Megjelenését követően szinte páratlan, kétharmados dominanciával uralta „Kei Car“ kategóriát. Anno a japán autópiac 15 százalékos szeletét is magának tudhatta.
Egy huszárvágással ugorjunk 1964-be, ekkor indult ugyanis első alkalommal négykerekű járművel autóversenyen a Mazda. Suzukában a második Japán nagydíjon a Mazda Carol törpeautót indította. Nem is egy, hanem rögtön két – 360 és 600 köbcentiméteres motorokkal felvértezve – kategóriában. Alig három esztendővel később pedig már Európába is eljutottak a legelső Mazda modellek.
A japán autópiac legjobb járművének odaítélt Car of the Year Japan kitüntetés 1980-ban érte utol a hirosimai gyártót, a Mazda Familia/323 modellel. Sokakat meglephet, azonban tény, hogy a Mazda nevet hivatalosan csupán 1984-ben vette fel a japán gyártó.

Mindig kihasználjuk a lehetőséget, hogy megemlítsük a Mazda 787B sikerét az 1991-es Le Mans-i 24 órás autóversenyen. Büszkeségünk érthető, hiszen a 787B nemcsak a legendás verseny történelmének legelső Wankel-motoros győztese, hanem egyben a legelső japán versenyautó is, ami diadalmaskodni tudott ezen a könyörtelen megmérettetésen.

Ez pedig méltó végszó a fenti kisfilmhez, ami még számos érdekességet rejt a Mazda első száz esztendejéből. Jó szórakozást kívánunk!