ford-mustang

Ez a világ kedvenc sportkocsija

hirdetés
Látványos eredménnyel ünnepli 59. születésnapját a Ford Mustang: a legendás amerikai gép lett az elmúlt tíz év legkelendőbb sportkocsija.
Az elmúlt tíz évben egyetlen más kétajtós kupéból vagy kabrióból sem adtak el annyit a világon, mint a Ford Mustangból. Ezt nem akárki állítja, hanem egy globális autóipari adatelemző szervezet, az S&P Global Mobility, amely az új autók nemzetközi piacának mintegy 95 százalékát lefedő analízis alapján jutott erre a következtetésre.
Aligha meglepő, hogy bár az autó ma már szinte az egész világon kapható, még mindig az Egyesült Államok számít a legnagyobb felvevőpiacának, hiszen itt törték nyereg alá a 2012 óta eladott összes Mustang 78 százalékát. A típus tudatos globalizálása viszont igenis jót tett a forgalomnak: az elmúlt években sok más országban is látványosan javultak a Mustang-eladások. 2022-ben például Németországban 17, Nagy-Britanniában 14,4, Svájcban 14,9, a Közel-Keleten pedig 7,4 százalékkal többet tudtak eladni a modellből, mint egy évvel korábban.

A Ford egyik igazgatója, Dave Bozeman szerint ez részben annak köszönhető, hogy a Mustang rajongótábora 59 év elteltével is hihetetlenül szenvedélyes, és ezek az emberek még mindig ugyanazt a legendás szabadságikont látják az autóban, mint 1964-ben, az első széria bemutatásakor. Persze a Fordnál azt is pontosan tudják, hogy egy mítoszt csakis folyamatos műszaki innovációval lehet hat évtizeden át életben tartani, ezért a modell állandóan megújul, hogy még erősebb, még modernebb és még kívánatosabb legyen. Teszi ezt ugyanakkor úgy, hogy alapvető karaktere, meghatározó személyisége nem változott, ma is az a fiatalos sportautó, saját útját járó lázadó, aminek a hatvanas években megismerték is megszerették.
Jó példa erre a vadonatúj, immár hetedik modellgeneráció, amely nemcsak frissebb látványvilágot, hanem vadonatúj motorokat és lélegzetelállító új funkciókat is kínál. A kupé- és kabriókivitelben, V8-as, illetve turbófeltöltésű négyhengeres motorokkal, manuális és automata váltóval egyaránt megrendelhető autóból sok különféle változatot tudnak összelegózni a vásárlók, így szinte minden pénztárcához és adrenalinigényhez biztosan akad megfelelő Mustang.
Az új fejlesztésű, 2,3 literes EcoBoost és 5,0 literes, V8-as Coyote blokkokról korábban már írtunk egy részletes cikket. Az utóbbi működik a modell extrém csúcsváltozatában, a Dark Horse kivitelben is, amit már csak azért is érdemes röviden bemutatni, mert rajta keresztül könnyebb szemléltetni, miért számít a Mustang mindmáig élő legendának.

A Dark Horse eredendően erőt sugalló karosszériáját sötét, baljós árnyalatúra fényezték, az utasteret pedig úgy formálták meg, hogy attól minden sportkocsirajongónak megremegjen a térde. Csak pár megoldás a kabinból: a legnagyobb forróságban is hűvös tapintású titán váltógomb, velúrbőr borítású, lapított karimájú kormánykerék, elektronikus driftfék, Recaro ülések, és egy vadonatúj funkció, a távirányítású gázfröccs, amivel messziről, a kulcs egyik gombjának megnyomásával is felpörgethető az 500 lóerős szívómotor. Már ennyiből is jól látható, hogy a Mustang-mítosz folyamatos táplálásán egy profi csapat dolgozik, méghozzá nem is eredménytelenül, másképp aligha lenne ez a modell a Föld bolygó legkelendőbb sportkocsija – immár egy évtizede.