ford-pikes-peak

Rekordot döntött az 1400 lóerős Ford furgon

hirdetés
Történelmet írt a Pikes Peak hegyi versenyen a Ford, hiszen elektromos autója az abszolút második legjobb időt futotta a 2023. június végén rendezett futamon. A ritka levegőjű pályán kifejezetten előnyös volt, hogy a villanymotoroknak nem kell oxigén.
1440 méter szintkülönbség, 156 kanyar, 4302 méteres magasságban húzódó célvonal: ez a híres-hírhedt Pikes Peak hegyi felfutó verseny, ami a meredek szakaszok és az oxigénhiány miatt annyira autógyilkos, hogy kizárólag a szervezők külön meghívása alapján lehet itt rajthoz állni. A Ford idén egy különleges gépet épített a legendás coloradói futamra: a kifejezetten erre az útszakaszra tervezett, elektromos hajtású SuperVan 4.2-est. Az autó be is váltotta a reményeket, hiszen pilótája, Romain Dumas a teljes mezőny második legjobb időeredményét futotta (8 perc 47,682 másodperc), alig több mint 6 másodperccel maradva le az első helyezettől, és fél percet verve a harmadikként végző autóra. Ez az idő nem mellékesen új rekord a kifejezetten ide épített autókat felsorakoztató Pikes Peak Open géposztályban.
Na de mit kell tudnia ehhez egy autónak? A meredélyek és az éles kanyarok miatt a négykerék-hajtás szinte természetes, amit a Ford úgy oldott meg, hogy a hátsó tengelyhez kettő, az elsőhöz pedig egy villanymotort kapcsolt, és az erőforrásokat egy ultranagy teljesítményű lítium-polimer akkumulátorról táplálta. Ez az akku nemcsak a kimagasló teljesítményleadása és kis tömege miatt számít különlegesnek, hanem a 600 kW-os visszatáplálási képessége miatt is, ami segít hatékonyan visszanyerni a fékezés energiáját.

A SuperVan 4.2 egyébként lélegzetelállító gyorsulásokat produkálhat; erről gyári adatok ugyan nincsenek, az viszont tudható, hogy a három elektromotor összteljesítménye 1400 lóerő, a karosszéria pedig szuperkönnyű, úgyhogy Romain Dumas – aki minden idők egyik legsokoldalúbb autóversenyzőjeként tucatnyi szériában és műfajban volt már eredményes, és nem mellékesen ő tartja az abszolút Pikes Peak-i csúcsot –, néha igencsak kapaszkodhatott a volánba. És hogy egy ilyen vehemens gép az úton is maradjon, a Ford Performance mérnökei különleges aerodinamikai csomagot dolgoztak ki, ami a ritka magashegyi levegőben is az aszfalthoz szögezi az abroncsokat – 240 km/órás tempónál 200 kg leszorító erőt produkálva.
A Ford egyébként már a futamsorozat kezdete, vagyis 1916 óta jelen van a Pikes Peak-i versenyen, ahol először egy T-Modell képviselte a márkát, 28 perc és 3 másodperc alatt teljesítve a távot az akkor még főleg földutakból álló pályán. Az elmúlt több mint 100 évben aztán a legkülönfélébb Fordok ostromolták meg a csúcsot, többek közt a híres V8 Roadster, a Torino, a Mustang, a Grenada, a Thunderbird, az F-150, a Bronco, sőt még a Fiesta is. A jövőben biztosan tovább bővül majd ez a lista, de lesz egy fontos különbség: jóformán borítékolható, hogy a Pikes Peak következő trónkövetelői már elektromos hajtásúak lesznek. Egyrészt azért, mert a Ford mára egyértelműen a villamosítás felé fordult, másrészt pedig, mert ez a hajtásmód sokkal praktikusabb a ritka magaslati levegőn, hiszen nincs szüksége oxigénre – ahogy azt a SuperVan most látványosan be is bizonyította.