Ford-Mustang-GTD

Extrém örömautók a Fordtól

hirdetés
Két különösen lelkesítő modellvariánst mutatott be a közelmúltban a Ford. Bár karakterükben teljesen eltérőek, összeköti őket a tény, hogy volánjuk mögött mi is részesülhetünk a márka motorsport-tapasztalataiból – még ha eltérő mértékben és jelleggel is.
A közúti versenyautó ellentmondásos fogalom. Egyrészt a benzinvérű autósok számára nincs izgalmasabb gondolat annál, mint hogy egy végletekig kiélezett modellt vezethetnek a normál forgalomban. Másrészt viszont nem véletlenül léteznek külön utcai és versenyautók: nehéz feladat eltalálni az egyensúlyt a két műfaj között, hiszen ami előny az egyiknél, hátrány a másiknál, az elvárások pedig homlokegyenest eltérőek. Éppen ezért rendszerint csak a komoly házon belüli költségvetéssel és tehetős ügyfélbázissal bíró prémiumsportmárkák vállalják a kihívást, hogy olyan járműveket tervezzenek, amelyek zárt pályán és a nyílt utcán egyaránt megállják a helyüket.
Ehhez képest most a Ford is besorolt ebbe az illusztris mezőnybe, méghozzá rögtön két autóval. Mindkettőt Mustangnak hívják, de csak az egyikben dolgozik benzinmotor: a másik ugyanis a Mach-E elektromos crossoverre épül, ami önmagában is szenzációs ötlet.

Kezdjük az előbbivel, már csak azért is, mert a Ford aprólékosan előkészítette számára a terepet. Miután bemutatta a Mustang Dark Horse R változatát, amelyet kizárólag zárt pályán használhatnak az ügyfelek, gyors egymásutánban elkészítette ebből a Mustang GT3 és GT4 versenyautókat. Majd amikor azt hittük, ennél már nincs izgalmasabb, a gyár ledobta a hidrogénbombát: a Mustang GTD-t, amely a Ford alighanem eddigi legkegyetlenebb közúti modellje, beleértve a Ford GT-t is.

Túloznánk? A Ford GT utolsó, legerősebb kivitelében 700 lóerős volt, a Mustang GTD fejlesztői 800 lóerős célértékkel futnak neki a homologizációnak. A Mustang GTD első abroncsai olyan szélesek (325 mm), mint a Ford GT hátsó gumijai voltak – az új fenevad hátul 345-ös hengereken gurul. A Ford GT – igaz, az első generációs modell – 7 perc 52 másodperc alatt tette meg a Nürburgring nagykörét, a GTD ennél akár egy teljes perccel jobb időt célzott meg magának.
A versenytechnológiákat alkalmazó, kompresszoros 5.2 V8-as erőforráshoz végletekig finomított, állítható hasmagasságú felfüggesztés, karbon-kerámia fékrendszer, a tökéletes tömegeloszlás és a minimális nyomatékvesztés érdekében a hátsó differenciálművel egybeépített, nyolcfokozatú duplakuplungos váltómű társul. És akkor még nem szóltunk azokról a technológiákról, amelyeket a motorsportban nem is engedélyeznek: a speciális DSSV csillapítókról, vagy arról a félelmetes, szabályozható aerodinamikai csomagról, amely a beállításoktól, illetve a menethelyzettől függően az aszfaltra szívja-préseli az autót, hogy az minél gyorsabban kanyarodhasson, vagy minimálisra csökkenti a légellenállását, ezzel elősegítve a végsebesség elérését.
Míg a Mustang GTD korlátozott példányszámban, aranyáron kerül forgalomba (Észak-Amerikában 300 ezer dollártól, azaz 110 millió forinttól indul), egy másik, motorsport-ihletésű Mustang jóval racionálisabb ajánlatként érkezik a piacra.
A Mustang Mach-E Rally beszédes nevet kapott: a kupés vonalvezetésű elektromos crossover új változata a Ford raliprogramjából merített ihletet – stílusos lépés, hiszen immár a WRC-ben is villamosított (ha nem is teljesen elektromos) autókkal folyik a küzdelem.

Az alapokat a Mustang Mach-E modellcsalád legerősebb tagja, a két villanymotoros, összkerékhajtású GT modell adja, amelynek 800 Nm maximális forgatónyomatéka és 358 kW (487 LE) csúcsteljesítménye földúton még intenzívebb adrenalintermelést idézhet elő, mint a jól tapadó aszfalton. Hogy ne legyen baj, arról egyrészt a most először alkalmazott, hosszú farolásokat engedélyező RallySport üzemmódprogram, 20 mm-rel megemelt szabad hasmagasság, masszív fenékvédő burkolatok, egyedi hangolású rugók és lengéscsillapítók, valamint hatalmas első fékek (az elmaradhatatlan piros, Brembo feliratú féknyergekkel) gondoskodnak. Ha mégsem úgy alakulna a móka, ahogy terveztük, az elöl kialakított vonószem segít gyorsan és hatékonyan kihúzni a slamasztikából a kalandkereső Fordot.
A tervezők a stílusra is ügyeltek: az ikonikus, ralis rajzolatú, fehérre fényezett keréktárcsáktól kezdve a fekete tetőlemezen át a hatalmas hátsó légterelő szárnyig a modell minden részlete az autózás élvezetét ünnepli. A Mustang Mach-E Rally várható árát még nem tette közzé a Ford, azt viszont elárulták, hogy 2024 elejétől bárki megrendelheti a családi örömautót.

Mennék tehát akár murvára, akár aszfaltos versenypályára csapatni, a Ford kínálatában megtaláljuk a megfelelő játékszert hozzá.