uj-dacia-duster

Hibridként született újjá az európaiak kedvenc szabadidő-autója

hirdetés
A jól megszokott előnyöket, figyelmes és innovatív részleteket megőrizte, de vadonatúj, fiatalosabb, modernebb ruhába öltöztetve tálalja azokat a Dacia Duster harmadik kiadása.
Amikor először megjelent, a Dacia Duster volt az egyik legmerészebb autó Európában. Hiszen egy alulról érkező, (akkor még csak) kedvező árával hódító márka egyszer csak egy olyan piaci szegmensben szállt szorítóba, ahol kivétel nélkül nála nagyobb autógyártók drágább termékeivel szemben kellett helyt állnia. Ma már tudjuk, hogy ez nemcsak sikerült neki, de a Duster egyenesen az európai újautó-piac egyik sikertörténetévé vált; a márka döntéshozóinak bátorsága révén milliók számára biztosított megfizethető, mégis minőségi és igen praktikus mobilitást.
Most ismét merészet lépett a Duster, de más értelemben. A kis SUV értékeivel ma már tisztában van Európa, arra azonban senki nem számított, hogy a 2021-es év egyik nagy szenzációjából, a Bigster tanulmányautóból valaha szériamodellt fejleszt a Dacia. Ott van persze a rendkívül sikeres Jogger, amely megengedőbb, lágyabb, pasztelszínűbb változatban alkalmazta a robusztus koncepciójármű formai elemeit, a harmadik generációs Duster viszont nem finomkodott: a rövidebb karosszéria által megkövetelt eltéréseken kívül jóformán módosítások nélkül kelti életre a Bigster karakterét. Ez a karakter azonban nem egysíkú: a szögletes kerékívek vagy az első és hátsó lökhárítóbetétek egyértelműen off-roados stílusjegyek, ellenben a fényszórókkal homogén sávot alkotó hűtőráccsal vagy az oldalablak felfelé törő hátsó sarkaival, amelyek a kackiás tetőspoiler felé tartanak, ezek inkább sikkes részletek.
A dizájn fontos, de nem mehet a mindennapi funkcionalitás rovására, ami a Daciánál egyre inkább magában foglalja a környezettudatos életvitel fogalmát. Ezért a lökhárítóbetétek anyagukban színezettek – az apró sérülések szinte láthatatlanok maradnak, így nem szükséges újrafesteni az idomot. De nemcsak ezért különlegesen ezek az alkatrészek, hanem anyaguk miatt is: ugyanabból a Starkle fantázianevű, jelentős részben újrahasznosításból származó műanyagból készültek, mint a kerékívek vagy a küszöbök és a fenéklemez burkolatai – a Manifesto tanulmányautótól megörökölt anyagot a benne megtalálható fehér szemcsék alapján könnyű azonosítani. És hát ott van a krómdekor, pontosabban annak hiánya: a szépen csillogó, ám környezetszennyező eljárással létrehozható krómozásról lemondva a Dacia újabb lépéssel közelebb került a teljes környezeti kompatibilitáshoz.
Ha már környezetvédelem, ebből a hajtásláncok is kiveszik a részüket. Az egyetlen motor, ami átkerül a jelenlegi szériából, az az 1,0 literes LPG-/benzinüzemű Eco-G erőforrás. A másik két lehetőség két hibrid – az egyik a Jogger hozadéka, a másik pedig egy valódi újdonság a márka palettáján. Az 1,2 literes, háromhengeres turbómotor és a 48 V-os elektromos komponensek együtt mintegy 10%-os fogyasztáscsökkenést eredményeznek. Az összkerékhajtású változatok ötállású üzemmódkapcsolót, kifejezetten nagy szabad hasmagasságot és növelt terepszögeket kínálnak, emellett rendelkezésre áll az ereszkedésszabályozó automatikus fékrendszer, valamint egy olyan, általános tájékoztatórendszer, amely a karosszéria kereszt- és hossztengelye mentén mért dőlést, valamint a két tengely közötti nyomatékmegosztást jeleníti meg.
Ahogy a Jogger, az új Dacia Duster is a modern CMF-B padlólemezen nyugszik, ami nemcsak a kedvezőbb helykínálatban mutatkozik meg, hanem a vezetőtámogató és -tájékoztató technológiák széles választékában is. Mostantól akár digitális műszeregységgel is elérhető a Duster, a sofőr okostelefonja vezeték nélkül tölthető, a szoftverek a távolból frissíthetők. A belső tér két környezetvédelmi részlete is említést érdemel: az egyik, hogy nemcsak krómot, de bőrkárpitozást sem használnak, a másik pedig a felhasználói kézikönyv, amelynek papíralapú kiadása csak egy gyors hivatkozási alapként használható, rövidített változat – a teljes leírás digitálisan hozzáférhető okostelefonról.
Mint minden igazi Dacia, az új Duster is bővelkedik ötletesen praktikus megoldásokban. Ilyen a YouClip rendszer, amely utastéri tartozékok rögzítésére szolgál, a moduláris tetősín, az arra rögzíthető csomagtartó keret vagy a kempingcsomag, amellyel először a Jogger ügyfelei találkozhattak, és amely kinyitva egy 190 x 130 centiméteres alvófelületet biztosít az utasoknak.

Az új Dacia Duster 2024 első felében érkezik meg a CarNet márkakereskedéseibe. Ha a fentiek nem voltak 100 százalékosan meggyőzőek, akkor talán az a gondolat, hogy nem lesz számottevően drágább – a magasabb alapfelszereltség ellenére sem –, elég, hogy az ember ellátogasson és próbát tegyen az új szabadidő-autóval.