55 év elteltével is lenyűgöz a Citroën Méhari

55 év elteltével is lenyűgöz a Citroën Méhari

hirdetés

55 ÉV ELTELTÉVEL IS LENYŰGÖZ A CITROËN MEHARI

• A Citroën a napokban ünnepli a Méhari 55. születésnapját, melyet 1968. május 16-án a deauville-i öbölben leplezett le a márka. A modellt közel 20 éven keresztül gyártották, többségében a Belgiumban található foresti üzemben. 1968 és 1987 között 144 953 példány készült.
• Ez a minden évszakban használható rendhagyó terepjáró egy egész generációt hódított meg páratlan variálhatóságával, praktikus kialakításával és gazdaságos működésével.
• A Citroën és az egész autógyártás történetében legendássá vált Méhari más környezetben, például a francia hadseregben, illetve a filmművészetben is kitüntetett szerepet játszott.
• A Méharihoz hasonlóan egyedi, szabadidő-központú megközelítés jellemzi a hamarosan húszéves Citroën C3 Plurielt és az újabb modellek közül a My Ami Buggyt is, melyből hamarosan forgalomba kerül a legfrissebb kiadás.

55 évvel ezelőtt, 1968. május 16-án a 68-as diákmozgalmak kellős közepén mutatta be a Citroën a deauville-i öbölben legújabb modelljét, a Méharit. Az ABS műanyagból készült, 28–32 lóerős rendhagyó pickupot Roland de La Poype tervezte.

A Dyane 6 platformjára épült modellt a bevezetéskor Dyane 6 Méhari néven mutatta be a márka. Az autót közel 20 éven keresztül gyártották: 1968 és 1987 között 144 953 példány készült belőle (ebből 1213 Méhari 4x4), ami meglepő siker egy ilyen szokatlan járműtől.

A Méharik döntő többsége a belgiumi Forestben található Citroën-gyárban készült, de gyártásában hét másik franciaországi, spanyolországi és portugáliai üzem is részt vett.
MINDEN ÉVSZAKBAN HASZNÁLHATÓ TEREPJÁRÓ

A Méhari név afrikai eredetű: az Észak-Afrikában, illetve a Szaharában élő egypúpú tevéket nevezik így. Ezek az állatok ellenálló képességükről, mértékletességükről és arról ismertek, hogy minden terepen megállják a helyüket. A meharik nagy távolságokra képesek árut és utasokat szállítani. Az elnevezés találó, a Citroën Méhari is arról híres, hogy mindenféle terepviszonyokhoz képes alkalmazkodni.

Első ránézésre nem úgy tűnik, mintha a Méhari minden évszakban egyformán jól használható lenne, inkább egy a nyári vakációhoz tervezett kis kabrió benyomását kelti. A téli ponyvának köszönhetően azonban teljesen zárt járművé alakítható, és így egész évben használható.
PRAKTIKUS, VARIÁLHATÓ, GAZDASÁGOS

A Méhari rendkívül jól variálható: a padlólemez egy része háttámlává alakítható, és az így nyert plusz két ülőhellyel négyre emelkedik az utasok száma. A jármű számtalan helyzetben használható, hiszen rakományok és megfelelő számú utas szállítására egyaránt alkalmas.

A karosszéria mindössze 11 könnyen javítható elemből áll, és kívül-belül egyszerűen lemosható. Az autó karbantartása könnyű, fenntartása nem kerül sokba. Egy egész generáció meghatározó gyermekkori élménye volt ez a rendhagyó, jól variálható és gazdaságos jármű, mely a maga korában modernnek számító anyagainak és innovatív karosszériájának köszönhetően az idők során ikonikus autóvá vált.
HÁROM LEGENDÁS VÁLTOZAT

Noha közel húsz éven át gyártották, a Méharinak csak három változata volt, melyből kettő limitált kiadás. 1983-ban két speciális széria is napvilágot látott. Az egyik a citromsárga színű, vakációra termett Méhari Plage, melyet Spanyolországban és Portugáliában forgalmazott a márka. Ezt követte 1983 áprilisában a Méhari Azur, melyből mindössze 700 példány készült a francia, olasz és portugál piacra. Az 1979-ben bevezetett 4x4 változat mai szemmel is páratlanul nagy szabadságot biztosított.

RENDKÍVÜL VÁLTOZATOS KARRIER

A Méhari iránt különös érdeklődést mutattak a közigazgatási szervek (rendőrség, vámhatóság, repülőterek, lóversenypályák stb.), de a kiskereskedők, kisiparosok, magánszemélyek körében is népszerű volt. A francia hadseregben különösen hosszú pályafutásnak örvendett, a katonaság ugyanis 1972 és 1987 között összesen 11 457 példányt rendelt belőle.

A Méhari 4x4 az orvosi segítségnyújtásban jeleskedett szerte a világon. Részt vett az 1980-as Párizs-Dakar ralin, ahol tíz Méhari 4x4 biztosította az orvosi ellátást a verseny során. A Méhari többek között komoly filmes karriert is befutott, hírnevét a Louis de Funès főszereplésével bemutatott A Saint Tropez-i csendőr című film alapozta meg.