toyota-yaris-cross

Takarékossági rekordot ért el a Toyota legkisebb crossovere

hirdetés
A brit What Car? magazin egyike Európa legrangosabb autós szakfolyóiratainak. A kiadvány annak idején túlságosan engedékenynek ítélte meg az új járművek típusbizonyítványában szereplő üzemanyag-fogyasztási értékek kiszámítására szolgáló NEDC szabványt. Saját, több évtizedes tapasztalataik alapján ezért kidolgoztak egy összetettebb mérési módszert, amelynek a True PMG nevet adták, utalva arra, hogy a laboratóriumi mérések helyett tényleges használat során rögzített adatok pontosabban tükrözik az autóktól a mindennapokban elvárható fogyasztást.
A magazin évről évre rangsorolja az adott időszakban tesztelt járműveket, és ezeken a listákon rendszerint előkelő helyen végeznek a Toyota hibrid típusai – nem véletlenül, hiszen a modern öntöltő hibrid hajtásláncok városi forgalomban képesek akár a menetidő 50-80 százalékában lekapcsolt benzinmotorral, tisztán elektromos üzemben közlekedni. Miután 2021-ben a Toyota RAV4 hibridet a legtakarékosabb városi autónak, a Toyota Yaris hibridet pedig az abszolút legtakarékosabb modellnek kiáltották ki, a 2022-es összegzés során egy újabb Toyota, a frissen bevezetett Yaris Cross városi szabadidőjármű bizonyult mértékadónak.

Nem is akárhogyan: a What Car? magazin összetett tesztkörén 4,7 l/100 km átlagos üzemanyag-fogyasztást mértek. Ez egyrészt rendkívül közel áll a hivatalos gyári értékhez (4,5 l/100 km), másrészt az összes, általuk eddig mért autóénál kedvezőbb. Ennél is lenyűgözőbb azonban a Yaris Cross városi szakaszon mutatott teljesítménye: a hibrid crossover itt csupán 2,73 litert igényelt 100 kilométeren. A Toyota mérnökeinek teljesítményét dicséri, hogy ugyanezzel a hibrid hajtáslánccal, ugyanezen a városi körön a ferdehátú Toyota Yaris 3,53 l/100 km fogyasztást produkált – ami önmagában elismerésre méltó, de nem veszi fel a versenyt a crossover rokonnal.
A Yaris Cross a Toyota európai kínálatának legújabb, egyben legkisebb tagja. A 4,18 méter hosszú autó 2,56 méteres tengelytávjának köszönhetően tágas utasteret, a hibrid akkumulátor átgondolt elhelyezése révén impozáns csomagtartót (397 liter) kínál. A 1,5 literes, háromhengeres benzinmotort, valamint egy vagy két villanymotort alkalmazó hibrid hajtáslánc 115 lóerős rendszerteljesítménye 11,2 másodperces 0-100 km/órás gyorsulást, illetve 170 km/óra végsebességet tesz lehetővé. A kis szabadidőjármű benzinmotorral is rendelhető; a hibridével azonos blokk itt 125 lóerőt teljesít, a hibridénél átlagosan 1,5 literrel magasabb gyári átlagfogyasztás pedig a maga nemében kifejezetten takarékossá teszi ezt a modellváltozatot is.