toyota-modellek

Minden szempontból vezető a Toyota

hirdetés
Továbbra sem talál magára az új gépkocsik globális piaca, az egyes autógyártók azonban eltérő hatékonysággal kezelik a válságot. A Toyota márkaként és autógyártó konszernként egyaránt magasan vezeti az eladásokat, ráadásul a legnépszerűbb típusok listáját is uralja.
Éves szintű forgalomcsökkenését 1% alá szorította, és ezzel megőrizte globális piacvezető szerepét a Toyota márka, derül ki a Focus2Move szervezet által közölt adatokból. 2022 nem kedvezett az új autók eladásának: a vártnál tartósabbnak bizonyult a félvezetőhiány, az Európa keleti peremén kirobbant háború pedig tovább mélyítette az egész világon érzékelhető gazdasági visszaesést. Minden szempontból kedvezőtlenek tehát a körülmények az autóvásárláshoz, a válság hatása azonban nem egyformán érvényesül az egyes piaci szereplőknél.

A tíz legnagyobb autómárka kivétel nélkül visszaesést könyvelt el, közülük azonban a Toyota szenvedte el a legcsekélyebb mértékű (mindössze 0,8 százalékos) csökkenést. Ennek közvetlen folyománya, hogy a márka megőrizte globális piacvezető pozícióját: 7,53 millió eladott autóval 11,5 százalékos részesedésre tett szert. A második és harmadik helyen álló márkák (Volkswagen, illetve Honda) együttes eredménye épp csak meghaladja a Toyotáét. Érdekes, hogy a Honda eladásai sínylették meg leginkább a körülményeket, míg a hatodik helyen álló Nissan alig valamivel jobban teljesített.
2022. eladások (millió db)
Változás v. 2021.
Toyota
7,53
-0,8%
Volkswagen
4,38
-5,4%
Honda
3,53
-19,9%
Hyundai
3,43
-8,6%
Kia
2,75
-3,9%
Nissan
2,61
-18,8%
BMW
2,02
-7,6%
Mercedes
1,91
-1,6%
Chevrolet
1,86
-1,8%
Ford
1,84
-5,1%
Ha az autógyártó csoportosulások eredményét vizsgáljuk, a Toyota elvileg hátrányból indul, mert a névadó márkán kívül csak két, jóval kisebb forgalmú brand (a Lexus és a Daihatsu) alkotja személyautó-gyártó portfólióját, míg például a Volkswagen-csoport nyolc, a Stellantis tizenhárom márkából áll. Ennek ellenére a Toyota Motor Corporation töretlenül őrzi elsőségét.
2022. eladások (millió db)
Változás v. 2021.
Toyota csoport
10,0
-1,8%
Volkswagen-csoport
7,86
-7,2%
Hyundai-csoport
6,66
-5,7%
Renult-Nissan szövetség
6,32
-15,7%
Stellantis
6,31
-8,6%
General Motors
5,83
-7,8%
Honda Motor
3,70
-20,3%
Ford
3,64
-6,2%
Suzuki
2,87
+4,7%
BMW
2,33
-8,0%
Mindez persze meglehetősen elvont és távoli információ az autóvásárló közönség szempontjából: számukra nagyobb segítség a választásban, hogy melyik típusnak szavaznak a legtöbben bizalmat világszerte. Ezen a téren – talán nem meglepő módon – megint csak főszerephez jut a Toyota. A márka nem egy, nem is kettő vagy három, hanem négy típusával képviselteti magát a világ tíz legkeresettebb modelljét felsorakoztató listán. Ráadásul ezek a típusok négy különböző járműkategóriában képviselik a Toyotát.
2022. eladások (millió db)
Változás v. 2021.
Toyota-Corolla
1 120 000
-2,8%
Toyota RAV4
868 000
-13,7%
Ford F-széria
786 000
-8,8%
Tesla Model Y
760 000
+88,7%
Toyota Camry
668 000
-2,6%
Chevrolet Silverado
592 000
+1,8%
Honda CR-V
591 000
-18,8%
Toyota Hilux
567 000
+3,9%
Hyundai Tucson
550 000
+0,4%
RAM pickup
545 000
-15,4%
Ahogy világszinten, Magyarországon is a Toyota bizonyult a vásárlók kedvenc márkájának 2022-ben. Az előző évben összesen 15 102 személygépkocsit és könnyű haszonjárművet értékesített hazánkban a márka, és ezzel minden versenytársát megelőzte. A márka 11,69 százalékos piaci részesedéséhez hozzájárult, hogy saját kategóriájában a Toyota több típusa is dobogós helyen végzett. Az Aygo, a Highlander és a Hilux ezüstérmesként, a C-HR és a Corolla szegmense harmadik legerősebb modelljeként zárta a piaci versenyt. A dicsőségfalra a Toyota RAV4, a Toyota Yaris és a Toyota Proace City Verso nevét tűzhették fel: mindhárom típus magabiztosan győzni tudott saját méretosztályában.