toyota-bev-modellek

Így mentené meg az autózást a Toyota

hirdetés
Ambiciózus tervből immár körülöttünk zajló valósággá vált a Toyota villamosítási stratégiája, amely azonban nem megvalósítási célként, hanem kiindulási pontként tekint az emissziómentes közlekedésre. Erre utal a program neve is: Beyond Zero, azaz a nullán túl.
Mi az autóipar legnagyobb feladata a 21. században? A legtöbben gondolkodás nélkül vágnák rá a választ: a károsanyag-kibocsátástól mentes közlekedés megvalósítása! Ez tényleg megkerülhetetlen küldetés, alapvető feltétele annak, hogy egyáltalán jövő időben beszélhessünk az autózásról.
Alapvető, de nem elégséges: a környezeti és társadalmi fenntarthatóság megvalósításához ugyanis átgondolt, hosszú távú programokra van szükség. Minden érintett és érdekelt félnek meg kell ismernie, meg kell értenie, és tudatosan elfogadnia a változás, a változtatás céljait és eszközeit. Ez pedig úgy lehetséges a leghatékonyabban, ha ezek az eszközök sokrétűek: azok számára is elfogadhatók, akik csak minimálisan vagy egyáltalán nem hajlandóak – vagy képesek – változtatni életvitelükön, ugyanakkor azoknak az elvárásait is kielégíti, akik hétmérföldes léptekkel száguldanának a fenntartható jövő felé.
Ahelyett tehát, hogy egyetlen megoldásra összpontosítana, a Toyota Beyond Zero stratégiája a lehetőségek sokszínűségét igyekszik megteremteni. Olyan szolgáltatási és termékpalettát kíván kialakítani, amely életkortól, anyagi lehetőségektől, lakóhelytől vagy testi képességektől függetlenül mindenkinek az igényeit és szükségleteit ki tudja elégíteni. A Toyotának pedig ennek érdekében túl kell lépnie a hagyományos autógyártói szerepeken, és összetett mobilitási szolgáltatásokat kell kidolgoznia és biztosítania. Ilyen szolgáltatás az immár Európában is elérhető Kinto, amely a legváltozatosabb opciókat kínálja a járműhasználatra, a bérléstől kezdve a megosztáson át az előfizetésig. De ide tartoznak azok a nem hagyományos formátumú járművek is, az e-Palette autonóm kisbusztól kezdve az i-Road karosszériás robogóig, amelyek kifejezetten egy-egy speciális feladat – jelen esetben ultra rövid távú közösségi vagy egyéni közlekedés – tökéletes megvalósítására szolgálnak. Ide tartozik az a nemes cél is, hogy a Toyota visszaadja a mobilitás szabadságát a mozgásukban korlátozott személyek számára: ennek érdekében kiterjedt robotikai kutatásokat végez a cég.
Hasonló megfontolásra vezethető vissza az is, hogy a Toyota minden más gyártónál szélesebb palettán fejleszti hajtáslánc-technológiáit. Minden felhasználási típushoz más és más konfiguráció optimális ugyanis. A tisztán elektromos járművek például azokon a piacokon kínálnak fenntartható alternatívát, ahol a hálózati energia jelentős része megújuló vagy CO2-semleges forrásból származik, és ahol rendelkezésre áll megfelelő töltőinfrastruktúra. Ahol ezek a feltételek nem állnak fenn, ott a hagyományos full hibrid gépkocsikkal jobb eredményeket lehet elérni a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése terén. Érdemes belegondolni, hogy egy tisztán elektromos jármű nagy kapacitású akkumulátorának előállításához annyi akkumulátorcellára van szükség, ami többtucatnyi hibrid autóra is elegendő lehetne – mérlegelni kell tehát azt is, hogy egy adott piacon egységnyi akkumulátormennyiséggel melyikkel lehet összességében nagyobb mértékben csökkenteni a közlekedés CO2-kibocsátását.
Hosszú távon kulcsfontosságú a hidrogén, amely a legértékesebb, leginkább fenntartható üzemanyagnak bizonyulhat, amint kiépül a megfelelő töltőhálózat. A Toyota rögtön két lehetőséget is kidolgozott a felhasználása során zéró káros anyagot kibocsátó energiahordozó felhasználására. Az egyik a hidrogén-üzemanyagcella, amely elektromos áramot állít elő a hidrogén és a légköri oxigén kölcsönhatása során; a másik pedig a belső égésű motorok hidrogénre történő áthangolása, amely technológiát már a motorsportban teszteli és fejleszti a Toyota.

Mindez persze csak akkor eredményezhet valódi változást, ha magát a gyártást és az ahhoz kapcsolódó tevékenységeket is minél fenntarthatóbbá teszik. Olyan lépésekre kell itt gondolni, mint az élettartamuk végére elért járművek, akkumulátorok autóipari vagy azon túli (például lakossági vagy közületi energiatárolóként történő) újrahasznosítása; a fenntartható forrásból származó nyersanyagok és energia alkalmazása; vagy a lehető leginkább környezetbarát szállítási módozatok bevezetése. A Toyota nem csak alkalmazza, de kutatja és fejleszti is az ide kapcsolódó megoldásokat, technológiákat, szabadalmait pedig rendszeresen közkinccsé teszi, ezzel is hozzájárulva az egész emberi társadalom környezeti kompatibilitásának a javításához.
Különböző hajtási módozatok, eltérő felhasználási területek, fenntarthatóság a gyártás és a működés minden területén: ennek az összetett mátrixnak az összes elemével foglalkozik a Beyond Zero stratégia, mindezeknek a metszetében pedig ott a legfontosabb tényező: maga az ember. A Toyota célja, hogy az emberiség minden interakciója során támogatást, megoldást nyújthasson, legyen szó magáról a közlekedésről, szélesebb értelemben vett emberi, társadalmi kapcsolatokról vagy természeti és lakókörnyezetünk gondozásáról, fejlesztéséről. Ezért a Beyond Zero programjában az ügyfélkapcsolati tevékenységek, a környezetvédelem, a környezetbarát energiaforrások alkalmazása mellett a helyi közösségek fejlesztése, a társadalmi és egyéni fejlődés, kiteljesedés lehetőségének biztosítása is szerepet kap.

Mindez azt jelenti, hogy már a közeljövőben a megszokottnál gyakrabban és szélesebb körben fogunk találkozni a Toyota nevével, emblémájával és megszokott minőségével, idővel pedig az autó csupán egy lesz a vállalat számtalan terméke és szolgáltatásai közül.