toyota-aygo-x-undercover

Fúziós műalkotássá vált a legkisebb Toyota

hirdetés
Mi történik, ha egy japán származású európai kisautó találkozik egy japán származású európai divatdiktátorral? A kérdésre a Toyota Aygo X Undercover adja meg a választ.
„Ha egy ruha nem jelent semmit, akkor nem több egy zsáknál – unalmas” – mondta néhány évvel ezelőtt egy interjújában Takahasi Dzsun, az haute couture ünnepelt punk tervezője, aki harmincöt éve jóformán véletlenül talált rá küldetésére. Azóta azt vallja: a kreatív az kreatív, legyen bár elegáns vagy radikális, drága vagy megfizethető. Ezzel összhangban portfóliójában extravagáns költemények és egyszerű pólóingek egyaránt megtalálhatók. „Nem ruhákat tervezünk: zajt keltünk” – így hangzik márkája, a kilencvenes évek elején alapított Undercover mottója.
Takahasi szan, aki a tokiói underground világából szökkent át Párizsba, nagy örömmel kezd együttműködésbe a legkülönfélébb partnerekkel, legyen szó kis, helyi márkákról vagy világcégekről. „Sokan azért lépnek kollaborációra másokkal, hogy szélesebb körben megismerjék a nevüket. Én úgy tekintek ezekre a kapcsolatokra, mint a barátságra: lehetővé teszik számomra, hogy újraértékeljem a helyzetem, hogy olyasvalamit csináljak, amit magamtól, a saját kereteim között soha nem tennék.” A céges partnerségek iránti affinitása érthető, hiszen épp egy ilyen együttműködés kapcsán ismerte meg hitvesét, Riko Morisitát, akivel azóta két gyermeket nevelnek.

Amikor tehát felmerült, hogy a Toyotával dolgozzon közösen, lelkesen vetette bele magát a projektbe. „Soha nem dolgoztam még autóval, ami eleve izgalmassá tette a kihívást, az pedig, hogy egy ilyen rangos, innovatív partnerrel működhettem együtt, extra érzelmi töltetet és jelentőséget adott a munkának” – mondta Takahasi, aki visszatérő alapmotívumát, az egymást átfedő kontrasztok nyugtalanító, mégis harmonikus világát valósította meg első autóipari munkájában.
„Egy autóban egészen máshogy kelnek életre az anyagok és a színek, mint a ruhákon. Amikor vezetek, nap mint nap észlelem a város színeit, amelyek beleolvadnak a hétköznapokba, ha azonban a felszín alá pillantunk, minden megkérdőjeleződik, amit elfogadottnak hittünk.”
A kooperáció keretében a Toyota legfiatalosabb, legmerészebb modelljét, az Aygo X kisautót töltötte meg érzelmekkel és többletjelentésekkel. Ez a típus különösen nagy kihívást jelentett a tervezőnek, hiszen eleve a kontrasztok éltetik, a figyelmes, kitartó párbeszéd eredményeként azonban létrejött egy olyan alkotás, amely nem a meglévő elemeket erősíti fel, hanem újraértelmezi mindazt, amit az Aygóról tudni véltünk. A Toyota európai tervezőközpontjával közösen kéttónusú szürke fényezést dolgoztak ki a limitált kiadáshoz, a túlméretes keréktárcsákat aszimmetrikus színbetét díszíti, mint egy felkiáltójel, az utastér szövetfelületeit az Undercover márka kézjegyével látták el, a tetőlemezen elhelyezett feliratok pedig a káosz és az egyensúly soha fel nem oldódó kontrasztjára emlékeztetnek.

Az együttműködés eredményét hivatalosan a március elején lezajlott párizsi divathéten, a divatvilág egyik legnagyobb jelentőségű eseményén leplezték le. Ehhez egy misztikus marketingkörnyezetet is megálmodott Takahasi szan, amelyben összekeveredett Párizs és Tokió, a valóság és a fantázia, a kézzel fogható és a virtuális, és amely tele volt az Undercover márka értékeire tett rejtett utalásokkal.
Az Aygo X Undercover a szó legteljesebb értelmében art car, azaz egy képzőművész legőszintébb értékeit kifejező alkotás, és ebben a minőségében talán egy modern galériában volna a helye. Takahasi szan azonban, ahogy korábban idézett interjújában is mondta, nem hisz a kreativitás exkluzivitásában. Ezért a Toyota ötezer példányban forgalomba hozza különleges kivitelű kisautóját, amely így a kategóriában eddig ismeretlen gyűjtői értékkel gazdagítja alapvetően pragmatikus személyiségét.
Ma még nem tudni, jut-e Magyarországra ebből az ötezer autóból. Az Aygo X-nek azonban pont az a varázsa, hogy génjeiben, azaz lemezeiben hordja különleges személyiségét, így speciális kivitel nélkül is elbűvölően egyedi, egyszerre bolondos és kiforrott, szabad és józan – ahogy Takahasi szan fogalmazna, át- meg átfedik benne egymást a kontrasztok. A különböző izgalmas színpárosításokban elérhető kisautó speciális tetőkialakításának köszönhetően jóval tágasabb, mint ránézésre gondolnánk – sőt, az opciós vászontetőt megrendelve akár végtelen is lehet a fejtér. Egyliteres, háromhengeres motorja a takarékosság példaképe, a kézi sebességváltó helyett választható S-CVT fokozatmentes automata pedig teljesen gondtalanná teszi a vezetés élményét.