Toyota-Alphard

Európába tart a legpraktikusabb Toyota

hirdetés
Nem egészen húsz évvel ezelőtt hirtelen kifogyott a középkategóriás és nagy buszlimuzinokból a Toyota Európában. 2005-ben távozott a kínálatból az Avensis Verso, 2006-ban megszűnt a Previa forgalmazása. A közelmúltig kapható Verso, illetve Prius+ kisebb volt ezeknél, így az elmúlt években egyedül a Proace Verso állt rendelkezésre azoknak, akik Toyota-minőségű, tágas utazójárműben gondolkodtak. A Japánban most bemutatott Toyota Alphard azonban váratlan esélyt villantott fel: mivel a rokonmodell Lexus LM bizonyosan kapható lesz Európában, a Toyota komolyan fontolgatja, hogy az Ázsiában húsz éve slágernek számító Alphard negyedik generációját végre áthajózza az öreg kontinensre.
A „kényelmes mobilitás öröme” jelszó égisze alatt kifejlesztett Alphard (és annak luxusváltozata, a Vellfire) olyan műszaki megoldásokat alkalmaz, amelyek a márka legigényesebb szedánjaival rokonítják a rendkívül tágas járművet. A fokozott zaj- és rezgéscsillapítás, a menetdinamika és a felhasználóbarát kezelőfelületek mellett a takarékos üzem is kulcsszerepet játszik: a full hibrid hajtáslánccal debütáló, három üléssoros óriás később plug-in hibridként is piacra kerül, amivel gyakorlatilag vetélytársak nélkül vethetné meg a lábát Európában.
A Toyota RAV4-gyel és Camryvel közös GA-K platformra épülő, tehát igényes felfüggesztésű Alphard megoldásai persze akkor is érdekfeszítőek, ha a modell végül mégsem jut el hozzánk.

A tető teljes hosszában konzol fut végig, ahol a légbefúvó-rostélyok és olvasólámpák mellett az oldalablakok emelőkapcsolóit is elhelyezték. A napfénytető ennek a konzolnak a két oldalán külön-külön elsötétíthető, így megelőzve a vitát, hogy fényben úszó vagy alvásbarát utasteret szeretnénk-e.

A második sori ülések vadonatúj szerkezetre épülnek, és luxusautókat megszégyenítő kényelmet nyújtanak. Bármilyen hívogatók azonban ezek a motorosan állítható, alvópozícióba dönthető fotelek, Európában nagy keletje volna egy hagyományos, háromszemélyes üléspadnak is.
Vita nélkül elfogadjuk ellenben az oldalsó tolóajtók nyitásakor maguktól előbújó fellépőket (ilyet most először fejlesztett a Toyota), amelyek idős utasok vagy gyermekek számára is kényelmessé teszik a be- és kiszállást. Ugyanebben segítenek az ajtónyílásban elhelyezett hosszú kapaszkodók. A Toyota japán belpiacos modelljeinél gyakori a mozgássérültek járműhasználatát támogató átalakítás: az Alphard is megrendelhető ezzel a kiforduló, lesüllyedő ülésrendszerrel.
Az Alphard a Toyota jól ismert, 2,5 literes benzinmotorra épülő hibrid hajtásláncát kapta meg, 250 lóerős maximális rendszerteljesítménnyel, kettő- vagy négykerék-hajtással. A vezetőtámogató rendszerek kínálata hiánytalan, a palettán a dugókövetés, illetve a távvezérelt parkolási funkció is szerepel.