renault-5-prototipus

Kategóriagyőztesnek ígérkezik az új Renault 5

Minden idők egyik legnagyszerűbb kisautója hamarosan visszatér, méghozzá akkumulátoros elektromos hajtáslánccal. A Renault már teljes gőzzel teszteli az R5 fedélzetén debütáló vadonatúj technológiákat.
Az egész világ ujjongásban tört ki, amikor a Renault bejelentette, hogy többnek szánja puszta stílusgyakorlatnál a 2021-ben bemutatott R5-ös prototípust. Ez nem túlzás: a modell eredetijét több mind két évtizeden át forgalmazták minden földrészen, a Renault 5-ös generációk számára biztosított örömteli, gondtalan mobilitást.
A Renault soha nem csinált titkot abból, hogy a megújuló R5-ös akkumulátoros elektromos hajtásláncot kap – a piaci viszonyok éppúgy ezt diktálták, mint a globális autóipar és a törvényalkotók emissziócsökkentési törekvései. Arról azonban egészen mostanáig nem sokat lehetett tudni, hogy pontosan milyen megoldásokkal lép majd színre 2024-ben a friss Renault 5-ös. Most pedig már azt is tudjuk, miért: az autó ugyanis elsőként használhat fel egy vadonatúj elektromos járműplatformot.

A CMF-B EV elnevezés nem különösebben költői, ám annál informatívabb: a közös moduláris platformcsalád B méretosztályú (azaz kisautóknak szánt), kifejezetten akkumulátoros elektromos hajtáslánccal tervezett architektúrájáról van szó. Ennek fejlesztése során a Renault jelenlegi városi kisautójának és crossoverének, a Cliónak és a Capturnek az alapjául szolgáló CMF-B padlólemezre támaszkodtak – a két technológia mintegy 70 százalékban azonos.
Ez azt jelenti, hogy az új elektromos platform és az arra épülő modellek gyorsan megtervezhetők és kifejleszthetők, teljesítményük pedig egyszerűen igazítható az aktuális piaci igényekhez. Mindez jelentős költségcsökkentést hoz magával: a CMF-B EV platformra épülő modellek – így elsőként az új Renault 5 – nagyságrendileg 30 százalékkal olcsóbban lesznek gyárthatók, mint az egyedi szerkezetű Renault Zoe.

Ez már egy típusnál is jelentős előny, a moduláris padlólemez nagy trükkje azonban az, hogy minimális költséggel alapvető módosításokat hajthatnak végre rajta a tervezők – megváltoztathatják a tengelytávját és a nyomtávját –, így a legváltozatosabb méretű és stílusú modellek húzhatók fel ugyanarra a műszaki alapra, ami tovább csökkenti az egy gépkocsira eső fajlagos fejlesztési költséget.
Az eleve elektromos hajtásra tervezett platform másik nagy előnye a padlóba ültetett akkumulátorból adódó mély tömegközéppont, ami fokozott stabilitást eredményez. Az ebben rejlő menetdinamikai potenciált az általában felsőbb kategóriás modellekben megtalálható, különösen igényes többlengőkaros hátsó futóművel aknázza ki a Renault 5. Nem csak a padlólemez fejlettebb a Zoe technológiájánál: az új R5 villanymotorja mintegy 20, az akkumulátorcsomag pedig 15 kilóval könnyebb a jelenleg alkalmazottnál. Ezen felül mindkettő kompaktabb és egyszerűbb felépítésű, ami még jobb megbízhatóságot vetít előre.

Mindez összességében nem kevesebbet jelent, mint hogy a Renault másfél éven belül piacra dob egy ikonikus formavilágú, megfizethető, élvezetesen vezethető villanyautót – azaz gyakorlatilag szavatolja piacvezető pozícióját az emissziómentes városi járművek szegmensében.
Az addig hátralévő időt pedig intenzív teszteléssel és finomhangolással töltik a gyártó szakemberei. Jelenleg Észak-Skandinávia jégmezőin, illetve franciaországi tesztpályákon zajlanak a vizsgálatok, majd ezek lezárását követően megkezdődhetnek a prototípusok közúti tesztjei.