Flywheel-Mazda

Öreg Mazdák ultramodern üzemanyaggal

hirdetés
A Mazda egyik vezető európai importőre magasra emelte a fenntarthatóság zászlaját. A cég modern és veterán modellekből álló tesztflottáját ma már csak minimális szénlábnyomú, szintetikus üzemanyaggal tankolják, így mutatva példát az ügyfeleknek és az iparágnak.
Nevezzük akár bioüzemanyagnak (hiszen növényi alapanyagokból készül), szintetikus üzemanyagnak (mert mesterségesen állítják elő) vagy e-üzemanyagnak (a gyártásánál felhasznált, megújuló forrásból származó elektromos energia nyomán), a benzint és a gázolajat kiváltó, fosszilis alapanyagokat nem tartalmazó, ezért minimális szénlábnyomú alternatív üzemanyagok ígéretes megoldást kínálnak a közlekedés környezeti terhelésének mérséklésére.
Egyre több gyártó hoz forgalomba ilyen biomassza-alapú üzemanyagot, ugyanakkor a nagyközönség egy része szkeptikusan fogadja az újítást, mint általában minden változást. Ezért is fontos a Mazda nagy-britanniai képviseletének kezdeményezése, amelynek keretében felvállalták, hogy széles körben népszerűsíteni fogják az e-üzemanyagokat.

A folyamat első lépéseként egy MX-5 roadstert 1600 kilométeres körútra küldtek a szigetországban. A 2,0 literes benzinmotorral szerelt autó számos versenypályát felkeresett a túra során, és azokon futott egy-egy gyors kört – mindezt előzetes felkészítés nélkül, mindvégig bioüzemanyagot használva. A 2022 novemberében lezajlott kísérlettel azt igyekeztek demonstrálni, hogy a fenntartható benzin minden további nélkül alkalmas közúti és versenypályás használatra egyaránt.
Ennek a kísérletnek a második fázisában most a Mazda Nagy-Britannia aktív használatban lévő veteránautó-flottájának a tagjait állították át kifejezetten öreg autókba szánt ökobenzinre. A brit Croyton specialista által kifejlesztett, 98-as oktánszámú üzemanyag 80 százalékban mezőgazdasági hulladékból készül, méghozzá olyanból, ami sem állati, sem emberi fogyasztásra nem alkalmas már. Az üzemanyag mindössze 1% bioetanolt tartalmaz, használatával harmadára (-65%) csökkenthető a belső égésű motor működéséhez kapcsolódó károsanyag-kibocsátás.
A bioüzemanyag öreg autókban történő, problémamentes alkalmazhatósága rendkívül fontos hír mindazoknak, akik örömüket lelik a youngtimer vagy oldtimer járművek restaurálásában, gondozásában és használatában. Ha a Mazda Wankel-motoros, illetve soros négy- és hathengeres erőforrásokkal szerelt idős autói külön átalakítás, felkészítés vagy karbantartás nélkül alkalmasak az üzemanyagváltásra, remélhetőleg más márkák is kedvet kapnak a szintetikus üzemanyag használatához.

Ez pedig nemcsak a környezetet kíméli, hanem hosszú távon biztosítja a klasszikus járművek túlélésének feltételeit – ez pedig autóbolond szemmel nézve majdnem olyan életbevágó kérdés, mint a természet megóvása.