ford-ranger-plato

Ötletességből ötcsillagos az új Ford Ranger

hirdetés
Könnyű dolga volt az autótervezőknek, amíg a vásárlók beérték annyival, ha járművük megbízhatóan elviszi őket A-ból B-be. Ma már ezernyi elvárást támasztunk gépkocsinkkal szemben, és ez nem csak a személyautókra vonatkozik: a modern haszonjárművektől ugyanúgy megköveteljük, hogy az élet megannyi területén segítségünkre legyenek, hogy jól kitalált, eredeti megoldásokkal dolgozzanak a kezünk alá, hogy ne csak biztonságosabbá és kényelmesebbé, de gondtalanabbá is tegyék életünket.

Amikor a Ford hozzáfogott az új generációs Ford Ranger tervezéséhez, azoktól kért tanácsot az ilyen ötletes részletek kialakításához, akik a legjobban ismerik az ügyfelek igényeit: maguktól a vásárlóktól. A Ford mérnökei és tervezői több mint ötezer pickup-felhasználóval beszélgettek el alaposan, hogy megtudják, milyen funkciókat hiányolnak jelenlegi járművükből, mely meglévő megoldásokat kedvelik, és mik azok, amelyeket szerintük jobban is meg lehetne valósítani. Az interjúk során ügyeltek arra, hogy minden jelenlegi és potenciális ügyfélcsoportot megkérdezzenek, hiszen a platós kisteherautó mára az autópiac egyik legsokoldalúbb műfajává fejlődött, amely áruszállításra éppúgy alkalmas, mint aktív életet élő családok elsődleges autójának, a szabadidő eltöltésének egyszerre lehet eszköze (kempingezés, kirándulás) és célja (offroados kalandok).
Az interjúk nyomán született meg például a plató könnyebb elérésére szolgáló oldalsó fellépő. A műfaj legtöbb képviselőjénél a kerékre kell fellépni, ha oldalról szeretnénk hozzáférni a hátul szállított árukhoz, csomagokhoz, szerszámokhoz. Ez azonban gyakran sáros, csúszós, így nagy a sérülés veszélye, főleg, ha tele a kezünk. Ha hátulról közelítenénk meg a platót, azt könnyen, egy kézzel nyitható és csukható hátfal egyszerűsíti le. Ez utóbbi egyben munkaasztalként is szolgál, amelynek belső oldalán szorítóelemek számára kialakított mélyedéseket és centiméteres beosztású mérőfelületet találunk. A tervezők minden részletre gondoltak: a szerkezetileg amúgy is nélkülözhetetlen merevítőbordákat például úgy alakították ki, hogy alkalmasak legyenek bögrék és termoszok, íróeszközök és szerszámok átmeneti, biztonságos elhelyezésére.
A be- és lerakodást, a szerszámok és egyéb szükséges tárgyak megtalálását platóvilágítás segíti, ami egyszer és mindenkorra véget vet a sötétben kotorászásnak. A fény egyébként is központi szerepet játszott a Ford Ranger fejlesztésében. A fényszórókat, a talajmegvilágító lámpákat, a rendszámtábla-világítást és az imént említett platóvilágítást egyidejűleg működtetve az autó képes teljes környezetét bevilágítani, ami elsősorban munkavégzéskor, sátorveréskor felbecsülhetetlen előny. A funkció a középkonzoli érintőképernyőről és a FordPass okostelefonos alkalmazásról egyaránt vezérelhető, így még kényelmesebben használható. Ha már az elektromosságnál tartunk, említsük meg a platón kialakított csatlakozókat: a 12 V-os szivargyújtó aljzatok mellett egy 400 W-os invertert is találunk itt, amiről a legkülönfélébb hordozható elektronikus eszközöket, kempingkonyhai berendezéseket, kéziszerszámokat működtethetjük.
A Ford Ranger nem csak a munkavégzést, de a szállítás korántsem egyszerű feladatát is optimálisan támogatja. Mivel a modell 50 mm-rel szélesebb elődjénél, immár elfér a platón egy szabványos EU-raklap (a kerékdobok közötti távolság 1224 mm); a teljes rakodófelület pedig kiviteltől függően 1638-2305 mm között alakul. Az oldalfalak tetejéig mérve több mint 1,2 köbméteres üreg áll rendelkezésünkre, ami több mint elegendő ahhoz, hogy egy ötfős társaság kényelmesen elhelyezze hétvégi kirándulásának tartozékait. Felszerelésük biztonságáról akár motoros platófedél gondoskodik: ez a távirányítóról, a platón elhelyezett panelről vagy a műszerfalról egyaránt mozgatható, a biztonságos használatot becsípődésgátló, illetve a lefagyás okozta károkat megakadályozó funkció segíti elő.
Az oldalfalak pereme alatt húzódó csatornában áthelyezhető, előfeszített rugókkal rögzíthető lekötési pontokat találunk. Ezek összesen kilenc pozícióban rögzíthetők, ami a szokásos, fix lekötési pontokkal együtt a rakomány igény szerinti rögzítését teszi lehetővé. További szállítási és rögzítési lehetőséget kínálnak a külső lekötősínek, amelyeket úgy alakítottak ki, hogy racsnis hevedereket és köteleket is használhassanak a tulajdonosok.
A Ford a platóbélést is újraalkotta: olyan profilokat alakítottak ki az oldalfalában, ami határolópanelek beillesztését, és ezáltal a raktér funkcionális megosztását teszik lehetővé, míg a bélés padlójának a mintázata könnyebben tisztítható, hatékonyabban akadályozza meg a rakomány elmozdulását, ráadásul a rakodást végző személy számára is kényelmesebb rajta mozogni. Mivel pedig az oldalfalak és a hátfal éle műanyag borítást kapott, rakodáskor nem kell attól félni, hogy megsérül a fényezés.
Szintén műanyag sapkák védik azokat a pontokat, amelyekhez az új generációs Ford Rangerhez rendelhető tartozékok – keresztrudak, rögzítőrendszerek vagy platófedelek – rögzíthetők. A tároló- és szállítórendszerek a kabintetőn is egyszerűen rögzíthetők: a tetőkeret 85 kg-mal terhelhető, álló helyzetben pedig akár 350 kilogrammot is elbír, így akár egy családi tetősátor felszerelésének és használatának sincs akadálya. És ha már szóba jött a kempingezés: a vadonatúj Ford Rangerhez európai bevezetésekor több mint 150 gyári vagy gyárilag elismert tartozék lesz rendelhető. Ehhez kapcsolódva eleve kialakítottak a motortérben egy rögzítési és bekötési helyet egy másodlagos akkumulátor számára. Az erre csatlakoztatott kiegészítő fűtőrendszereket, világítótesteket vagy csörlőket – de akár az olyan, nagyobb átalakítást feltételező megoldásokat is, mint a hűtőkocsi, a billenőplató vagy az autómentő berendezés – pedig a tetőkonzolon elhelyezett kapcsolósorról lehet vezérelni.