Teszt: Ford Transit Connect PHEV

Teszt: Ford Transit Connect PHEV

hirdetés

Ritka furgon a magyar piacon

A hazai utak jól ismert furgonja a Ford Transit Connect, tesztünkben azonban egy olyan változatot mutatunk be, amely motorja miatt egyedülálló a piacon.
2021-ben érdekes dolgot tett a Ford, amikor megjelent a Tourneo Connect harmadik generációja: benne hagyták az üléseket.

Érdekes húzás volt, hogy az egyterűből a szokásoknak megfelelően nem csináltak egyből Transit Connectet, azaz haszongépjárművet, elől két üléssel, mögötte raktérrel.

Hogy miért várakoztak ennyit, nem tudni.

Az azonban kimondható, hogy a furgonváltozat 2024-es érkezéskor különlegességgel rukkoltak elő: a motorkínálatban kétliteres dízelek mellett ugyanis megjelent egy 1,5 literes benzinmotorra épülő konnektoros hibrid is. Teszteltük is a szegmens egyetlen ilyen hajtáslánccal szerelt autóját!

Komoly raktér az átlagos külső mögött

Egy furgont alapvetően nem az határoz meg, hogy néz ki, de kimondható, hogy a Ford tisztesen elvégezte a házi feladatot, és olyan arcot faragott a Transit Connectnek, mely tökéletesen beillik a modern utcaképbe. Mindez azért is érdekes, mert közösen fejlesztették a Volkswagen Caddyvel. A haszonjármű tíz színben érhető el, ráadásul a fehér mellett egy szürke, valamint egy piros árnyalat is alapáras.
Tesztautónk Trend felszereltségű, a Limited kiadáshoz viszont járnak olyan megjelenésbeli extrák is, mint a krómozott hűtőrács és lámpabevonatok, illetve a színre fújt kilincsek. A kocsi 17 colos felniken gurul. Sokkal fontosabb a megjelenésnél, hogy mi van a fülke mögött. A Transit Connect kétféle tengelytávval érhető el, a rövidebbik (teljes hossz: 4515 mm) raktérhossza 1797 mm, míg a hosszabb, 4868 mm-es modell esetében – mely tesztünk képein is látható – 2150 mm a hátfal és a csomagtérajtó közti távolság.
Mindkét raktér elég nagy ahhoz, hogy elférjen benne két EUR-raklap, a 127 cm-es belső magasságnak köszönhetően pedig 3,1, illetve 3,7 m3-rel lehet gazdálkodni. Nincs nagy hatással a hosszúságkülönbség a teherbírásra: a rövidebb változat 667,5, a hosszabb 702,8 kg tömeget cipelhet. Segít a rakodásban a hátul 180 fokban nyíló ajtópár, valamint a jobb oldalon a 70 centire nyitható tolóajtó. A rakteret nem gondolták túl, egy lámpa mellett egy 12 V-os csatlakozó és néhány padlóra helyezett rögzítőszem mindaz, amiből kihozhatjuk a legtöbbet. Kár azért, hogy rögzítőszemekből csak a padlóra került, magasabban lévő rögzítési pontokként csupán a kasztnin lévő lyukak szolgálhatnak, melyek nem mondhatóak ideálisnak.

Nézzünk be a fülkébe!

Egyszerű szövetülések és kemény műanyagok fogadnak bennünket a Ford Transit Connectben is, akárcsak más furgonokban. Alapvetés ez egy haszonjárműben, ahol a fő szempontot a hosszú távú, intenzív használat melletti tartósság, valamint a könnyű tisztíthatóság jelentik. A komfortra nem lehet panasz, a kormányoszlop széles tartományban állítható mind a négy irányban, így a jó üléspozíciót is könnyebb megtalálni. Hamar feltűnik viszont a könyöklő hiánya: sem a középkonzolra, sem az ülés oldalára nem került kartámasztó, pedig utóbbi nem is vett volna el túl sok helyet a fogasokra akasztott kabátok, táskák elől.
A műszerfal digitális eszköztárát kicsit elegánsabb külsőbe öltöztette a Ford, bár kérdéses, mennyire jó döntés egy dolgozós autóba sérülékeny, könnyen porosodó zongoralakkot tenni. Ebben a keretben kapott helyet a 10 colos érintőképernyő, valamint a kormány mögötti, szintén 10 colos digitális műszeregység. Utóbbi kapcsán kiemelendő széles körű személyre szabhatósága, rengeteg adat közül választhatunk, mit szeretnénk látni – ez lehet akár a térképnézetes navigáció is. Tesztautónkból kimaradt a tolatókamera, hátramenet során csak a radarok pittyegésére számíthatunk, de a középső kijelző abszolút alkalmas arra, hogy láttassa a legapróbb részleteket is. A telefonok vezeték nélkül is tükrözhetőek rá, magukat a készülékeket ebben a Transit Connectben csak kábelről lehet tölteni, ha nem ikszeljük be az extralistán a vezeték nélküli töltőt. Nem bánjuk azonban a kábeles opciót, ugyanis 45 wattos teljesítménnyel tölthetjük kütyüjeinket az USB-C aljzatról.
A fülke helykínálatában a már említett fogasok azok, melyek a legtöbb holmi tárolására alkalmasak. Nincs túl sok pakolásra alkalmas helyünk, a műszerfal tetején nincsenek rekeszek, az ajtózsebek mellett csak a tető közelében lévő polc tekinthető komolyabb rejtekhelynek. Érzésre ezt a furgont nem irodának, hanem közlekedési és szállítóeszköznek tervezték.

Példátlan erőforrás egy furgonban

Bevett dolog haszongépjárműveknél, hogy orrukba keveset fogyasztó dízelmotort szerelnek. Ezt a Ford is megtette, kétliteres turbós EcoBlue dízelük 102 és 122 lóerős változatban is elérhető, kézi vagy automata váltóval, bizonyos esetekben összkerékhajtással is. Tesztautónkat azonban nem gázolaj mozgatja, hanem benzin és elektromos áram, ez ugyanis hibrid.
A hajtásrendszer egy 1,5 literes, turbós négyhengeres EcoBoost benzinmotorból, a váltóba épített villanymotorból és 19,6 kWh kapacitású nagyfeszültségű nikkel-mangán-kobalt akkumulátorból áll. A hatfokozatú, kettős tengelykapcsolós automata sebességváltón keresztül 150 LE-t, valamint 350 Nm-t ad le az első kerekek felé az autó.

Önerőből a benzinmotor 116 lóerős teljesítménnyel és 250 Nm nyomatékkal száll be a feladatokba, a villanyrészleg teljesítménye pedig szintén 116 lóerő, innen azonban 330 Nm-t kaphatunk. Ezek azonban nem összeadható értékek, a rendszerteljesítmény maximuma 150 LE. A bal első kerék felett lévő csatlakozón keresztül hamar feltölthető az akkumulátor. A gyorstöltés maximuma 50 kW is lehet, de a 11 kW-os AC-töltési lehetőséget használva sem kell két óránál többet várni egy teljes újratöltésre.
Elöl MacPherson-rendszerű, hátul merev hidas a felfüggesztés, bevett kombináció a haszonjárműveknél, ahol első számú szempont a strapabíróság nagy terhelés esetén is. A hosszabbik Ford Transit Connect fordulóköre 12,1 méter. A Transit Connect alapáron kínál olyan vezetéssegítő technológiákat, mint az automatikus vészfékezéssel kiegészített ütközésre figyelmeztető rendszer, a ráfutásos ütközésre figyelmeztető rendszer, a vészhelyzeti elkerülő kormányzási asszisztens és a kereszteződésasszisztens. Alap még továbbá a táblafelismerő és a sávtartó, de van tempomat, éberségfigyelő és visszagurulás-gátló is a fedélzeten. Felárért járhat keresztirányú forgalomra figyelmeztető, ajtónyitási figyelmeztető segéd is.

Benzinesként is takarékos

Teszteltünk már pár furgont a CarNetnél, de talán egyik sem volt annyira személyautós érzetű, mint ez a tesztautó. Sokat hozzátesz ehhez az üléspozíció, mely abszolút egy szinten van a megszokottakkal, és kormányzása is inkább egy nem túl direkt, de jól manőverezhető kocsit juttat eszünkbe. Vezetés közben reflexből bele-belenéz az ember a belső visszapillantóba, hiába tudja, hogy mögötte is fal van, és a csomagtérajtó sem üvegezett.
A limitált kilátás, valamint a hosszabb tengelytávból is adódó nagyobb fordulókör már jelzi, hogy egy áruszállítóval van dolgunk. Eddig persze mondhatjuk, hogy semmi különös, csupán egy kisebb furgon, a klasszikusok mellett olyan pozitív tulajdonságokkal, mint például az üresen sem hangosan zörgő-csörgő puttony, vagy az épp annyira keményre hangolt felfüggesztés, mely stabilan tart terhelés mellett is, de üresen sem pattog el a hátsó tengely.

Nem áltatunk senkit, mi is leginkább arra voltunk kíváncsiak, hogyan szerepel egy haszongépjárműben egy konnektoros hibrid hajtáslánc. Több oldalról is megválaszolható a kérdés. Akik számára például a hatótáv az elsődleges szempont, azoknak nem is feltétlenül a kicsi akksi, hanem inkább a kicsi üzemanyagtank lehet talán akadály. A hibridség velejárója ugyanis az 50 helyett mindössze 32,5 literes benzintartály.
Ha gyakran töltik konnektorról az autót, azzal persze elodázható az üzemanyagtöltés, és nem is feltétlenül kivitelezhetetlen az, hogy a kilométerek jelentős részét elektromos hajtással tegye meg a Transit Connect. Még egy mezei konnektorról is feltölt egy éjszaka alatt az üres akkupakk, melyből tesztünk során különösebb spórolás nélkül ki is jött a gyártó által ígért 110 kilométeres hatótáv. Ebből is látszik, hogy ezt a modellt elsősorban városi, elővárosi felhasználásra ideális, itt lesz igazán költséghatékony, hosszú távokra pedig ott a dízeles variáns.
Háromféle üzemmódban haladhatunk a hibrid Transit Connecttel: tisztán elektromosan, csak benzint égetve vagy vegyesen. Előbbi meglepetésre még autópályás tempó környékén is aktív marad, ha van elég töltés az akksiban, bár ez természetesen nem a legoptimálisabb kihasználása a rendszereknek. Vegyes üzemmódban a hibrid rendszertől elvárható pozitívumokat tapasztalhatjuk: az elindulások finomak, kérésre kapjuk a villanyhajtás lendületességet. Valamennyi áram mindig marad arra, hogy legalább az első métereket csendben gurulva tegyük meg. A villanyról benzinre váltás, valamint ennek ellenkezője is kifinomult, nincs vonóerő-megszakítás, legfeljebb néha lehet érezni némi ugrást, mintha ugyanannál a gázpedálállásnál egyszer csak több erőt kapnánk.
Ami a teljes fogyasztást illeti, 560 kilométer megtétele után még három számjegyű hatótávot jelzett a műszeregység. Számításaink szerint a teszt alatt kereken 4 liter benzinnel, valamint 6,8 kWh árammal beérte a Ford száz kilométerre vetítve. Utóbbi kevesebb mint 500 forint költség 70 Ft/kWh áramár mellett. Ebben benne van az a kb. 34 kWh áram, melyet mi töltöttünk az akkuba, de némi matek után kijön, hogy pár kWh-t az autó termelt meg magának lassításkor, vagy a benzinmotor extra munkájával, melyet a hajtáson felül végzett.
A lassításon valamelyest érezhető is, hogy rekuperációs szempontból minél optimálisabb rendszert igyekeztek tervezni a Fordnál. Ez többször a vártnál gyengébb lassítást eredményezett a fékre lépéskor, üres autónál is. Mindez nem azt jelenti, hogy ne lehetne üzembiztosan megállítani a Transit Connectet akár váratlan helyzetekben is, de az effajta üzem inkább a defenzív vezetésre ösztönzi az embert.

Mennyibe kerül?

Ha a Ford Transit Connectnek szavazna bizalmat valaki, a belépőszintű modellt nettó 10,05 millió forinttól viheti haza a CarNettől. Ebben a leggyengébb, 102 lóerős dízelmotor dolgozik hatsebességes kézi váltó társaságában. A hosszabb tengelytáv – nemcsak itt, hanem minden modellváltozat esetén – 200 ezer forintos pluszköltséget jelent. A tesztautó alapja Trend felszereltséggel, hosszabb kivitelben nettó 13,11 millió forintért található meg az árlistában, az általunk is tesztelt konkrét példány árához pedig további 30 ezret tesz hozzá az ülésfűtés mint extra. A szegmensben ilyen árszinten találhatóak a tisztán elektromos modellek, jellemzően kisebb hatótávval, mint amire a Ford Transit Connect képes.
Természetesen ez a haszongépjármű is széleskörűen átalakítható, és a vásárló már úgy veheti kézhez a kulcsokat, hogy gyárilag megfelel a furgon a későbbi igényeknek. A Transit Connect kaphat például fa raktérborítást integrált rakományrögzítő sínekkel, üvegezett fülkefalat, vagy épp tolóajtót mindkét oldalra, akár üvegezéssel is. A Limited felszereltségű furgonoknál hasznos extra lehet a vonóhorog mellé az utánfutó-asszisztens, mely segít a manőverezésben és az egyenesben tartásban is.

Összegzés

Vitán felül áll, hogy a Transit Connect remek furgon – ezt pedig mostani tesztünkben is bizonyította, konnektoros hibrid erőforrással. A haszongépjárművek piacán igazi kuriózum az ilyen hajtáslánccal szerelt modell, és azzal mindenképp jó helyzetbe került a Ford, hogy egyedüliként kínál alternatívát azoknak, akik a teljes elektromos átállástól még tartanak, de szívesen belekóstolnának ebbe a világba.