BlueCruise-Mustang-Mach-E

Nagy lépést tett az önvezetés felé a Ford

hirdetés
A Ford – képletesen szólva – elengedi a brit autósok kezét, mivel a szigetország autópályáin mostantól hivatalosan is használható a vállalat kézhasználat nélküli vezetési technológiája.
’Engedd el, és csak figyelj’ a mottója a Ford fejlett vezetéssegítő rendszerének, ami Európában elsőként kapott hivatalos engedélyt a közlekedési hatóságtól. A rendszer lényege, hogy az autós elengedheti a volánt, és ha a szemét folyamatosan az úton tartja, akkor a jármű önállóan halad a többsávos úton, tartja a beállított sebességet, automatikusan gyorsítva vagy lassítva, ahogy éppen a forgalom tempója diktálja.
A 2-es szintű önvezető megoldásnak számító BlueCruise rendszer egyébként csak a mi kontinensünkön számít újdonságnak; az USA-ban és Kanadában ma már 193 000 erre alkalmas autó fut, amelyek eddig összesen 102 millió kilométernyi távot teljesítettek. Vagyis kipróbált és bevált technológiáról van szó, olyannyira, hogy az amerikai fogyasztók egy felmérésen a BlueCruise-t értékelték a legtöbbre az aktív vezetéssegítő rendszerek közül.

A használatnak persze van néhány feltétele. Az első és legfontosabb, hogy a rendszer csak az autópályák és gyorsforgalmi utak előre feltérképezett Blue Zone szakaszain használható, ami az első európai helyszínen, vagyis Angliában, Skóciában és Walesben összesen 3700 kilométernyi sztrádát jelent. A második feltétel, hogy a vezető a volán elengedése után is folyamatosan figyelje az utat, hogy szükség esetén azonnal visszavehesse az irányítást – vagyis nem arról van szó, mint az önvezető autók utópiájában, ahol az automatika bekapcsolása után a sofőr akár filmet is nézhet, vagy önfeledt pókerpartiba kezdhet a többi utassal.
A BlueCruise esetében az autós szemmozgását és fejtartását egy külön infrakamera figyeli, ami még egy napszemüveg lencséjén keresztül is észreveszi, ha a vezető figyelme elkalandozik. Ilyenkor figyelmeztető felirat jelenik meg a műszerfalon, utána hangjelzés következik, végül pedig az autó lassítani kezd, de közben mindvégig aktívan kormányoz.
Európában a 2022 novembere után gyártott Mustang Mach-E modellekben már alapáron megtalálható a BlueCruise, amit három hónap ingyenes próba után 17,99 font (kb. 7700 forint) havi díjért használhatnak a brit autósok. A Ford azt tervezi, hogy hamarosan újabb országokban is engedélyezteti a rendszert, és ezentúl egyre több, itt forgalmazott modellbe is beépíti a kézhasználat nélküli vezetés technológiáját. Sőt hogy a régebbi Mach-E-tulajdonosok se panaszkodjanak, a vállalat azt is vizsgálja, hogy a korábban gyártott változatokra hogyan lehetne utólag, vezeték nélküli szoftverfrissítéssel telepíteni a BlueCruise-t.