Mustang-Super-Cobra

Életre kelnek a Ford villanyautói

hirdetés
Bár az elektromos forradalomnak még csak az első szakasza zajlik, a Ford már messzebbre tekint, és gőzerővel dolgozik azokon a megoldásokon, amelyek később látványosan javíthatják a villanyautók használati értékét, vezetési élményét vagy gyártási folyamatát.
Az elektromos járművek fejlesztése zömében még mindig a hatótávolságról, az akkumulátorok energiahatékonyságáról vagy éppen a töltőhálózatról szól, de már közel az idő, amikor nem ez lesz a legfontosabb kérdés. Ha rendelkezésre áll egy igazán jó akku, és lesz is hol feltölteni, akkor az autógyártók pontosan ugyanazokkal a vásárlói igényekkel szembesülnek majd, mint eddig – vagyis hogy a vevők komfortos és élvezetesen vezethető autókat akarnak. Ezért a Fordnál már ma is rengeteg mérnök dolgozik a holnap villanyautós technikai ötletein, már csak azért is, mert a márka bevallott célja, hogy első számú szereplő legyen Európa elektromosautó-piacán.

Felületes, és így a jó

Az egyik ilyen ötlet az újszerű fűtés, hiszen ez a terület amúgy is a villanyautók közismerten gyenge pontja - hiszen az elektromos autóknál nincs a belső égésű motoroknál megszokott elvesztegetett maradékhő, amit kényelmesen be lehetne csatornázni az utastér fűtésére. Míg ugyanis a belső égésű motorok működésük során rendkívüli mértékben felmelegszenek, így az utastér fűtése a hűtőkörről megoldható, a villanymotoroknál erről szó sincs, azaz, ha fűteni kell, azt külön energia ráfordításával kell megoldani, ami értelemszerűen csökkenti a hatótávolságot.
Manapság minden gyártó szorgalmasan próbálkozik a hatékonyabb hűtő-fűtő rendszerekkel, a bonyolult hőszivattyús megoldásokkal, a Ford viszont az alapoktól gondolta át a dolgot, és meglepő eredményre jutott: a kabinba meleg levegőt fújó klímarendszer helyett az utastér felületeit kell fűteni. Itt egyrészt azokról a felületekről van szó, melyekhez az utasok közvetlenül hozzáérnek, másrészt pedig azokról, amelyek továbbsugározzák a hőt az autóban ülők felé. Persze ez is az akkumulátorról működik, de a kísérletek során kiderült, hogy a felületek átmelegítése 13 százalékkal kevesebb áramot fogyaszt, mint a szokványos fűtés – ez pedig egy átlagos felöltés esetében öt százalékkal nagyobb hatótávolságot jelent. Lehet, hogy ez első hallásra nem tűnik túl soknak, de ha éppen az a plusz 20-30 kilométer hiányzik hazáig vagy az első gyorstöltőig, akkor bizony számít.
A felületi fűtést egy elektromos hajtású Ford E-Transittal tesztelték, amibe fűtött kartámaszokat, padlószőnyegeket, ajtópaneleket, napellenzőket, valamint egy kormánykerék mögé telepített panelt építettek be. Az autóval egy csomagkézbesítő, egy speciális termékeket szállító fuvarozó és egy iparos szokványos munkavégzését modellezték Kölnben és a város környékén, napi 350 kilométeres autózással, rengeteg megállással, ki- és beszállással, télen-nyáron, száraz és vizes utakon, tűző napfényben és zuhogó esőben. A teszteken a már említett alacsonyabb áramfogyasztás mellett az is kiderült, hogy míg a hagyományos levegőfűtésnél a gyakori ajtónyitások miatt pillanatok alatt elillan a meleg a kabinból, a felfűtött felületek továbbra is melegek maradnak, ami azonnali, kellemes hőérzetet ad az utasoknak.

Ha menni kell, hát menni kell

A Ford nem csak a komfort, hanem a vezetési élmény tekintetében is előregondolkodik. Ma még talán fölösleges extremitásnak tűnhet az áprilisban bemutatott, 1800 lóerős Mustang Super Cobra Jet, de hamar eljön majd az idő, amikor az autóvásárlóknak már kevés lesz az elektromos modellek hétköznapi használati értéke, és igazi örömautózásra vágynak. Persze nem 1800 lóerővel, ami egy átlagos vezető számára amúgy is uralhatatlan lenne, de mindig könnyebb visszabutítani egy már létező technikát, mint sietve kifejleszteni egy újat. Arról nem is beszélve, hogy a Ford új villanybestiája marketingfogásnak sem utolsó – lám, mi is éppen erről írunk.
A Mustang Super Cobra Jet 1800-ast az amerikai gyorsulási versenyekre építette a Ford, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy megdöntse az elektromos autók aktuális gyorsulási világrekordját, amit mellesleg szintén a márka állított fel két évvel ezelőtt. 2021 júniusában 8,128 másodperc alatt sikerült megfutni a negyed mérföldes távot, aminek a végén az akkori Mustang Cobra Jet 1400-as 276,7 km/órával száguldott. Ezt szeretné túlszárnyalni még az év vége előtt az új akkuval, vezérlőrendszerrel, sebességváltóval és hátsó futóművel átépített szupermusztáng. A kísérlet időpontját egyelőre nem tűzték ki; annyi bizonyos, hogy a 2023-as észak-amerikai gyorsulási bajnokság valamelyik hétvégéjén lesz a nagy esemény.

Ha elkészült, életre kel

Emellett vannak olyan ötletek is a Ford tarsolyában, amik nem a vevők, hanem sokkal inkább a gyár örömét szolgálják. A kölni villanyautógyárban például éppen azzal kísérleteznek, hogy az elkészült járművek emberi irányítás nélkül, önvezetéssel gördüljenek le a szerelőszalagról, és automatikusan járják végig a végtesztelés tucatnyi állomását, majd bedokkoljanak egy töltőpontra, végül pedig kiguruljanak az üzemből, és beparkoljanak a többi, szállításra várakozó elektromos autó közé. Erre tulajdonképpen minden olyan jármű képes, amiben automata sebességváltó, elektronikus stabilitásvezérlés, elektronikus kézifék és kormányzási asszisztens működik; a szükséges plusz a külön erre a feladatra programozott mesterséges intelligencia, és persze a kommunikáció az üzem teljes területén elhelyezett szenzorokkal és jeladókkal, hogy a kész autók még véletlenül se kószáljanak el a gyárban.