elektromos-ford-explorer

340 LE-s családi autó a Fordtól

hirdetés
A Ford megígérte, hogy elektromos személyautókat fog gyártani Európában, és tartotta is a szavát. Most bemutatták az első, itt készített Ford Explorer EV-t, amit már jövőre követ egy hasonló hajtásláncú autó.
A Ford nem hagyta sokáig állni a pénzét a 2 milliárd dolláros beruházással felépített kölni EV-központban, ahol máris elkezdtek dolgozni az elektromos hajtású személyautók gyártásán. Az első modell sikerét nem bízták a véletlenre: egy szabadidőjárművet építettek, ami manapság nagyon népszerű kivitel. Ami a nevét illeti, megtévesztő, de ez így a legjobb: az autó jóval kisebb, mint népszerű amerikai névrokona, ám ezzel együtt is hordozza annak dicsőségét, ráadásul hangzása és jelentése (annyit tesz, felfedező) miatt automatikusan egy vonzó, erős, megállíthatatlan terepjáró jut róla az eszünkbe.
Erősnek bizony erős lesz az európai Explorer: már a hátsókerék-hajtású alapváltozat is 170 lóerős, de ugyanez a hajtásmód 286 lóerős motorral is kérhető, a csúcsváltozat pedig 340 lóerő teljesítményű, ráadásul összkerékhajtású. A hatótávolságról egyelőre nincsenek pontos hivatalos adatok, de a szakma bennfentesei 500 kilométer körüli értékkel számolnak. Legalább ilyen fontos, hogy az ehhez szükséges, nagy kapacitású akkumulátor villámgyorsan, 25 perc alatt tölthető fel 10-ről 80 százalékra, ami nagyon jó értéknek számít.

Az ötszemélyes utastér tervezői tökéletesen kiaknázták az elektromos architektúra nyújtotta rengeteg helyet. Ezért az Explorer kabinja nemcsak tágas, hanem rengeteg praktikus ötletet is rejt. Az egyik legmeglepőbb megoldás az, hogy a 15 colos, álló tájolású központi érintőképernyő több mint 30 fokos íven emelhető és süllyeszthető, így a vezető mindig tökéletesen beállíthatja az üléspozíciójához, vagy éppen a pillanatnyi helyzethez, sőt a képernyő mögött rejtett értékmegőrző rekesz is található.
És ha már rekeszekről beszélünk, ne feledkezzünk meg a hatalmas középső konzoldobozról a két első ülés között: itt elfér egy laptop, de akár három darab másfél literes ásványvizes palack, és mellettük még egy egyliteres is. Apró figyelmesség, hogy a rekesz kivehető térelválasztó lapja jégkaparóként is használható. Figyelmességből egyébként sincs hiány az Explorerben, amit olyan gazdag felszereltséggel kínálnak, hogy még a fűthető, derékmasszírozó vezetőülés is alapáras. Nehéz volna most végigsorolni, mi mindent zsúfoltak a virtuális tesztvezetésen is kipróbálható autóba – legyen elég annyi, hogy az Explorer a sávváltást is képes automatikusan elvégezni. A vezetéssegítő rendszereket 12 ultrahangos szenzor, öt kamera és három radar szolgálja ki, amelyek a jármű teljes környezetét lefedik 360 fokban.
Az autó népszerűsítésére a Ford felkérte a kalandutazó influenszer Lexie Alfordot, hogy induljon világ körüli túrára az elektromos Explorerrel, megtestesítve ezzel mindazt, amit a márka a 21. századra ígért: biztonságot, kényelmet, nagy utazásokat és környezettudatos működést.