Mire elég 14 ezredmásodperc?

Mire elég 14 ezredmásodperc?

hirdetés

Teszt: Ford Focus 1.0 MHEV ST-Line.


Nem árt hozzászokni, hogy a hibrid szó egyre többféle technikát jelöl. A Fordnál a konnektoros hibridek és a teljes hibrid hajtásrendszerek mellett elérhetővé vált a 48 voltos hibrid hajtás is. Mit ad a Focushoz az MHEV-rendszer?
Ha autószalonban látjuk a hibrid hajtású Ford Focust, elgondolkodtató lehet az autó melletti megállítótábla felirata: ”Új Focus ST-Line 1.0L EcoBoost 155 LE MHEV M6 FWD”.

Hosszú, akár egy spanyol nemesi cím, de minden elemének jelentősége van. Újnak valóban új, mert a negyedik Focus alapjaiban új technikára, a C2 padlólemezre épül.

Az új generációval háromfelé lehet elmozdulni a normál Focustól: az emelt hasmagasságú Active a kalandkereső, a Vignale az elegáns, az ST-Line a sportos alternatíva. Utána a 998 köbcentis turbós háromhengeres következik, a Ford Fox (róka) nevű motorja. A 155 lóerő az erősebbik verzió teljesítménye a hibrid hajtással továbbfejlesztett benzinesből, erre utal az MHEV név, azaz Mild Hybrid Electric Vehicle, kisegítő hibrid hajtású elektromos jármű.
F O C U S, nyomatékosítva

Nevének feltárása után nézzük, milyen autó a Focus ST-Line! Számszakilag 4378 mm hosszú, 1850 mm széles és 1452 mm magas. Látványos az ST-Line sportcsomag a fekete rácsos hűtőnyílással, a küszöbtoldatokkal és a hátsó tetőlégterelővel. Az orrában van kihívás és öntudat, mégsem hat agresszívnek, a farát pedig az egymástól távolra helyezett betűkből álló F O C U S felirat dobja fel.

Belül is hat a sportos kivitel a fémborítású pedálokkal, a piros varrással díszített, jól tartó ülésekkel, a sportos kormánykerékkel és váltógombbal. A hidegre érzékenyeknek a téli csomag részeként fűthető kormánykerék ellenére sem ezt a bőr-szövet kombinációjú ülést javasoljuk, mert csak a szövetrész fűtött, a bőrhatású terület hideg marad. Ebben a Focusban már 5,3 centiméterrel hosszabb a tengelytáv, mint belső tere miatt kritizált elődjében, így a 270 centis tengelytávú ötajtósban tágas a lábtér, magas vezető mögött is elfér egy felnőtt.
Okos ötletek

Kedves figyelmesség, hogy a balkezesekre is gondoltak, a fedél mindkét szélén le lehet húzni az ötödik ajtót. Nagyon sok autóból kimarad sajnos a csapóajtó a hátsó kartámasz mögött, itt azonban adott a síalagút. A csomagtértől az első ülések közé előrenyújtva sítalpakat lehet szállítani a kényelmetlen, lopásveszélyes, a fogyasztást növelő tetőcsomagtartó nélkül, ráadásul így meg sem ázhat a szegőléc hazafelé.

A benzines Focus motorja háromhengeres, kétféle teljesítménnyel kapható a lágyhibrid-rendszer, a tesztautó a 125 és a 155 lóerős MHEV közül az erősebbik volt. Hasonló megoldással a Fiesta, a Puma, a Tourneo Custom és a Transit is elérhető, míg a Ford a Mondeóból nagyfeszültségű teljes hibrideket, a Kugából teljes hibridet és konnektorról tölthető akkumulátoros, zöld rendszámos (PHEV) modellt is kínál.
Hightech három hengerrel

A Focus 48 voltos feszültségen működő hibrid rendszerében az integrált önindító-generátor az a villamos gép, amely besegít az autó hajtásába, fékezéskor vagy gázelvételkor pedig áramot termel vissza. A 11,5 kW vagy 16 lóerő teljesítményű generátor szíjhajtáson keresztül hajt a motor főtengelyére, csökkentve ezzel a benzines motor terhelését és fogyasztását.

A megtakarítás a szabványos mérési ciklusban 17 százalék az 1,5 literes, 150 lóerős sorhármashoz mérve. A fogyasztáscsökkenésben az áram visszatermelésnek is nagy szerepe van, az elektromos energiát a jobb első ülés alatti, 10 amperórás lítiumion akkumulátorban tárolja az autó.
Mivel az önindító-generátor maximum 24 Nm nyomatéka gázadáskor azonnal elérhető, az MHEV Focus nagyobb turbófeltöltőjének csak az előnyeit érezni a növelt csúcsteljesítményben és a magas fordulaton sem kifulladó motorban, de gázadásra nincs kellemetlen késlekedés az autó meglódulásáig.

Háromféle üzemmód van. A Normal annyira normális, tehát harmonikus és eltalált, hogy ritkán váltottunk át a bágyadtabb gázreakciót és takarékosabb üzemet eredményező Eco állásba vagy a tüzes megindulást, szerényebb kormányrásegítést hozó Sportra.

Az üzemmódok között jól kivehető a különbség, nem alibiből van a kapcsológomb a váltókulissza bal oldalán.
Hengeraktiválás 14 ezredmásodperc alatt

Mivel a 48 voltos hibrid már megállás előtt, a piros lámpához kigurulva képes leállítani a motort 15-25 km/órás sebesség között, majd nem a kuplung benyomásakor, hanem csak a váltót 1-esbe téve indítja újra, a stop-start fázisok kiterjesztésével fokozottan spórol az üzemanyaggal. Az újraindítás szokatlanul finoman és lágyan történik, 35 századmásodpercen belül, tehát szempillantásnyi idő elegendő hozzá.

Az alapjárati motorleállítás kikapcsolható, amit a motor bemelegedési fázisában és mélyre nyomott gázpedálos, nagy terhelést követő megálláskor érdemes is használni. 155 lóerővel a Focus nagyon jó erőben van, a pontosan és könnyen járó váltóval energikusan gyorsuló és biztonságosan rövid előzésekkel űzhető a rendkívül sportos hangulatú autó.
Részterhelésen, amikor keveset hívunk le a motor teljesítményéből, az egyik hengerben leáll az üzemanyag-adagolás. A szelepműködés váltása 14 ezredmásodperc alatt megtörténik, így az átállás nem észlelhető és csak a motor enyhén megváltozó hangjából sejteni, hogy az egyik hengerben nincs égés. A hengerdeaktiválás növeli a másik két henger terhelését, javítva a működés hatásfokát.

Az inaktív hengerben a zárt szelepekkel összesűrített levegő gázrugóként segíti a motor működését, és ahová épp nem adunk benzint, ott kézenfekvő a fogyasztáscsökkenés is. Városon kívül átlagosan 7 literes fogyasztásra számíthatunk 100 kilométeren. Aki szerint régen minden jobb volt, idézze fel nyugodtan, hogy 10-15 éve a 2,0 literes, 145 lóerős verzió messze nem így hasított, miközben a fogyasztás az 1,4-es Focusét idézi, amely alig feleekkora teljesítményű volt a maga 80 lóerejével és közel sem működött annyira tisztán, mint az Euro 6D besorolású új.
Érezni, hogy hibrid

Vezetés közben határozottan kivehető a BISG (Belt-driven Integrated Starter/Generator, szíjhajtású önindító-generátor egység) működése, de követhető a műszeregységbe integrált hibridkijelzőn is, hogy épp rásegít-e, áramot termel-e vissza vagy belépésre vár. Ha az akku töltöttsége lehetővé teszi az erős rekuperációt, az autó meredek lejtőkön is legurul fékezés nélkül, annyira határozottan fogja az áramot visszatermelő villamos gép. Az üzemi fékek kímélése várhatóan nagyban megnyújtja a fékbetétek és a féktárcsák élettartamát.

ST-Line-kivitelben egy centivel kisebb a hasmagasság, mint az alapfutóművel. Az ültetéssel lejjebb vihető a súlypont, ami már ilyen csekély mértékben is eredményekkel jár, pláne, mert a kiindulási alap a legjobban vezethető kompakt autók egyike.
Ez így van az első Focus-generáció 1998-as bemutatása óta.

Mivel a Focus nemcsak bírja, de kifejezetten élvezhetővé is teszi a gyors kanyarokat, okos részlet a párnázás a középkonzol szélén, ahol a vezető és az első utas térde feltámaszkodik.

Ritka az alsó középkategóriában, hogy a 250-350 lóerős sportmodellektől árban sokkal délebbre érdemben irányítható legyen egy autó a gázpedállal is.

A Focus gázelvételre előzékenyen szűkít a kanyaríven, mesteri hangolással pont csak annyit lendül a fara, ami kezesebbé, agilisabbá teszi, de cseppet sem veszélyezteti a biztonságot. Öles farmozdulatnál a finoman hangolt, dermesztő rántások nélkül működő menetstabilizálás megóv a bajtól.
Nyugodt, autópályás utazásokon is beválik a Focus a kicsi, de erős benzines motorral. Rugózási kényelemben a feszesebbre hangolt ST-Line nem éri el a többi Focus igen magas színvonalát. Nem ráz zavaróan, csak némi belátást kíván azért az örömért cserébe, amit kanyarokban ad. Akinek a komfort a lényeg, választhat kényelmesebbre hangolt modellt. Megnyugtató az autó teljesnek mondható vezetőtámogató arzenálja, benne a rutinosan fékező-gyorsító adaptív tempomattal.

Nem igényel külön szervizelést

24 hónap vagy 30 000 kilométer a karbantartási periódus felső határa, tehát a 48 voltos MHEV hibrid rendszer nem követel gyakoribb szervizlátogatást. A 2021-es modellévben a hibrid hajtással továbbfejlesztett Focus, Trend alapfelszereltséggel, listaáron 7 585 000 forinttól kapható a 125 lóerős verzióban. A 155 lóerős MHEV listaára ST-Line-csomaggal és szintén ötajtós karosszériával 8 875 000 Ft, amiből igen jelentős, nagyságrendileg egymillió forintos kedvezmény érhető el, Ford Credit-hitel esetén még több. A Focus az erős, kedvező fogyasztású motorral és a környezetszennyezést mérséklő hibrid rendszerrel változatlanul kategóriája legjobb autói közé tartozik. Az ST-Line-ban az autózás nem csupán helyváltoztatás, ahogy vezetése sem feladat, inkább örömforrás.

Műszaki adatok – Ford Focus 1,0 MHEV 155 ST-Line


Hosszúság, szélesség, magasság:
4378 x 1850 x 1452 mm
Tengelytáv:
2700 mm
Benzines motor:
998 cm3 soros háromhengeres, 155 LE (hajtásrendszer)
Villamos gép:
szíjhajtású önindító-generátor egység, 11,5 kW (16 LE)

Alapár:
8 875 000 Ft (ötajtós, ST-Line)