Ford Transit EURO NCAP

Ford Transit EURO NCAP

hirdetés

Nincs biztonságosabb furgon a Ford Transitnál.


A személyautók utas- és gyalogosvédelmi teljesítményét negyed évszázada mérő Euro NCAP mostantól a könnyű haszonjárművek baleset-megelőző képességét is vizsgálja. A Ford Transit az elsők között esett át a teszten, és kiválóan vizsgázott.
Tizenkilenc népszerű furgon baleset-elkerülő képességét vizsgálva a független járműbiztonsági szervezet, az Euro NCAP arra jutott, hogy a Ford Transit az egyik legbiztonságosabb könnyű haszonjármű.

A könnyű haszonjárművek sok szempontból egyre jobban hasonlítanak a személygépkocsikra, a vezetői környezettől kezdve a menetdinamikán át a kényelmi és kapcsolódási szolgáltatásokig.

Ennek köszönhetően ma már egy átlagos autóvezető is elboldogul a modern furgonokkal, ám éppen ez teszi őket minden eddiginél veszélyesebbé is, hiszen a sofőrök hajlamosak megfeledkezni arról, hogy nem személyautót, hanem egy akár kétszer-háromszor is nagyobb tömegű haszonjárművet vezetnek.
Az új gépjárművek biztonsági tulajdonságaival foglalkozó európai szervezet, az 1996-ban alapított Euro NCAP már 2019-ben tesztekkel igazolta, hogy egy könnyű haszonjármű és egy személygépkocsi frontális ütközése esetén az utóbbi utasai aránytalanul súlyosabb sérüléseket szenvednek el. Európában az utasok súlyos sérüléséhez vezető közúti balesetek 4%-ban érintettek könnyű haszonjárművek.
Mivel az áruszállító járművek szerkezete alapvető tervezésfilozófiai módosítások nélkül nehezen vagy egyáltalán nem tehető kompatibilissé a személyautókkal, kerékpárosokkal és gyalogosokkal, a szervezet munkatársai arra a következtetésre jutottak, hogy a nagy és nehéz áruszállító járművek esetén mindennél fontosabb, hogy képesek legyenek eleve elkerülni az ütközést.
2020-ban kiválasztottak tizenkilenc, az európai eladások 98%-át lefedő típust, és a vezetőtámogató segédrendszerek minősítésére szolgáló, 2018-ban bevezetett protokoll szerint vizsgálták.

Az eredményeket 2021 januárjában tették közzé, ugyanúgy egy ötfokú skálán értékelve a járműveket, mint a személyautókat.

Mivel azonban ebben a tesztprogramban csak a baleset megelőzésére szolgáló képességet vizsgálják, nem a szokásos csillagokkal, hanem a sportban szokásos arany-, ezüst- és bronzéremmel minősítik a típusokat. A kiválónál is jobban teljesítő modelleket platinaéremmel jutalmazzák, azok amelyek leszorulnak a dobogóról, „nem ajánlott” minősítést kapnak.
A tizenkilenc vizsgált típusból egy sem kapott platinaérmet – ez arra figyelmezteti a gyártókat, hogy még a legjobbaknak is van hova fejlődniük. Ezek a bizonyos legjobbak pedig mindössze hárman vannak, köztük a Ford Transit, amely jó néhány olyan típust is maga mögé utasított, amelyek nála később jelentek meg a piacon.
A Transit annak köszönheti kiváló teljesítményét, hogy széles körben elérhetők hozzá az olyan vezetőtámogató technológiák, mint a jármű előtt felbukkanó akadályt (autót, gyalogost vagy kerékpárost) észlelő, az ütközést automatikus fékezéssel elkerülő rendszer, ráadásul ez a városban jellemző sebességeknél kiválóan működött.

A Transit még a legkritikusabb teszten is helytállt, sikeresen elkerülve az autó előtt átfutó gyermek elgázolását. Míg a gépkocsit folyamatosan a sáv középvonalában tartó rendszert engedékenynek ítélték a mérnökök, a sávelhagyásra figyelmeztető technológia jól végezte a dolgát.

Szintén hibátlanul funkcionál a sebességkorlátozó táblákat felismerő, kameraalapú rendszer, ahogy a vezető figyelemvesztését érzékelő technológia is hatékony – mivel azonban az utóbbi nem automatikusan kapcsol be a jármű indításakor, a vizsgálat során pontot vontak le a Transittól. A típus ezzel együtt is magabiztosan szerezte meg az aranyérmes minősítést, így jelenleg ez az egyik legbiztonságosabb kisáruszállító Európában.