teszt-ford-focus

Egy literrel jár, a fél ház belefér

hirdetés

Teszt: Ford Focus 1,0 Active

Hagyománnyá vált a Fordnál a kisebb motorok használata. Az új Focus kombiban szinte mindegyik háromhengeres 1,0 literes. Erőből nincs hiány akkor sem, ha kombikarosszériát cipel. 155 lóerővel és terepes gúnyában próbáltuk.
2022-ben megújult a negyedik generációs Ford Focus. A márka kompakt méretű ötajtós és kombi modellje friss arccal vág neki a piacnak, egy valami azonban nem változik: a márka nem emel a motorok lökettérfogatán. Vagyis az új modellben is nagyrészt 1,0 literes háromhengeresek dolgoznak, teljesítményüket azonban nagyobb motorok is megirigyelhetnék.
Első emblémája lecsúszott a lökhárító első éléről a hűtőmaszk közepére, de ez nem téveszthet meg senkit, könnyen felismerhető maradt a Focus. Az orra kapta a legkomolyabb frissítést, megváltoztak a fényszórói, formájukkal és főként belső tartalmukkal, technológiájukkal mutatnak újat. A friss rajzolatú nappali menetfény már mátrix-LED fényszórókat keretezhet, melyekben egyenként 16 dióda szolgál fényével, és kitakarja a szemből érkező, vagy éppen előttünk haladó autókat. Így már nem vakít a Focus, miközben az út két szélét komoly világosságba borítja.

Két, egymást követő karakteres hullám fut végig a kombi oldalán, ami kicsit rímel a Mustang vonásaira is. Hátul szintén változtak a lámpatestek, teljesen LED-es technológiájúak, a formájuk viszont maradt az eredeti, közöttük pedig nagy betűkkel olvashatjuk a modellmegjelölést. Látványosan crossoveres vonásokat mutat az Active kivitelű tesztautó, fényezetlen műanyag íveket hordanak a lökhárítók, a kerékjáratok és küszöbök, míg a tetőre hosszanti csomagtartósín is kerül – ez még az ötajtósra is igaz.
30 milliméterrel magasabb az első, és 34-gyel a hátsó futóműnél, a tetősínnel együtt pedig összesen 42 milliméterrel magasabb egy hagyományos kombi Focusnál (1536 mm) az Active. Hossza 4693 mm – ez is eltér az alaptól a specifikus lökhárítók miatt –, szélessége pedig 1844 milliméter.

Strapabíróbb anyagok a beltérben

Kalandozásokhoz készült az Active felszereltség, azoknak, akik rendszeresen járnak kirándulni és nem félnek összekoszolni az utasteret. Számukra csak az Active-hez elérhető, könnyen tisztítható szövetkárpit kerül a Focusba egyedi dizájnnal. A szürke poliészter szövet jól passzol a világoskék karakterekhez, és az autó acélkék külső fényezésére is tökéletesen rímel. Anyagaiban főként a bőrözött elemek (kormány, váltógomb, könyöklő) emelkednek ki, a műszerfal és az ajtók felső része puhított, derék alatt viszont rideg anyagokkal találkozunk.
Letisztult dizájn, kellemes vonások fogadnak az ajtónyitás után, az utasteret pedig elönti a fény ebben az autóban a teljes üvegtető miatt, ami félig nyitható is. Műszerfalára az Active kék színében került fel a díszléc, ami egy 13 colos kijelző alól bukkan elő. Maga a monitor uralja a műszerfalat, ezen már a SYNC4-es, azaz a legfrissebb szoftver fut. Logikájában könnyebb kezelni, mint ugyanezt az állított kijelzőkön, de magyarul továbbra sem tud. Sok esetben ez nem is igazán fontos, a menüje tanulható, ennyi angol kifejezést pedig nem nehéz megjegyezni. Sokkal inkább zavaró, hogy némely beállítás esetében, mint például a Bluetooth-párosítás, hanggal is megkapjuk az utasításokat, amit úgy is végigmondott a rendszer, hogy közben rég végeztem a párosítással.
A Focushoz elérhető gyári navigációs rendszer élő forgalmi adatokkal tervez, alapvetően évente egyszer frissül a térkép, azonban ahol gyakran jár az autó, ott háromhavonta jönnek a friss adatok.
Műszeregysége alapesetben analóg, persze digitális megoldású is elérhető, ez az Active felszereltséghez feláras, az X és Active X modellekhez viszont már alapáron jár. Ebben az autóban még mutatós, egyszerű topográfiával, kis kijelzővel a közepén, melyen a legtöbb szükséges információt megkaphatjuk, így ez is ellátja a feladatát.

Hagyományos klímakonzol már nem kerül a Focusba, minden funkciót a kijelzőre ültettek, ahol az alsó sáv kifejezetten a szellőzésé. Innen kapcsolhatunk ülés- és kormányfűtést is. Egyetlen fűtési funkció kapott csak dedikált gombot kétarasznyival lejjebb, mégpedig a szélvédőé. Így indítás után azonnal be tudjuk kapcsolni, nem kell arra várni, hogy a fedélzeti rendszer betöltsön.

Jókora fizikai váltókar trónol a középkonzolon, ami a tekerős megoldással szemben jóval ösztönösebben használható. Kormánya a nagyobbak közül való, fogáspontjainál nagyon jól formázott, bőrbevonata pedig remek minőségérzetű. Előtte egy rekeszben vezeték nélküli telefontöltő padot találunk, mellette pedig kétféle USB-csatlakozó is szerepel.
Ülésének tömésében kevés a határozottság, egyik irányból sem tart igazán, cserébe hosszabb úton is kényelmesen támasztotta a hátamat. Hátul hasonló a helyzet, főként a háttámlákat illetően, mert az ülőlap a két szélső hely számára határozottan formázott. Jókora lábtér maradt 180 centis magam mögött is, a fejtér pedig szintén kifogástalan. A leghátsó traktusban 635 liternyi szabad tér várja a poggyászokat, kihajtható szatyorakasztó fülekkel, elhúzható rolóval és kutyahálóval, valamint kétféle padlózattal, egy puhább szövet- és egy strapabíróbb műanyag tálcával. Az üléseket innen is le lehet dönteni egy kar meghúzásával. Padlója alatt szükségpótkerék is lehet – nem csak defektjavító- melyben a B&O Play hifirendszer mélynyomóját helyezik el, ezzel a hifi hangzása igazán remek.

Három henger vagy sportmodell

A Ford Focus leggyengébb motorja is 125 lóerős, de az 1,0 literes EcoBoost másik változata 155 lóerőt és 190 Nm nyomatékot teljesít. Motorból 115 lóerős 1,5 literes, négyhengeres is elérhető, illetve a kombiban is szerepel a 280 lóerős, 2,3 literes EcoBoost sportmotor az ST kivitelben.
A Ford többszörösen díjnyertes 1,0 literes motorjának legfrissebb konstrukciója hengerlekapcsolásra is képes. Részterhelésen megszünteti a gyújtást és befecskendezést az 1-es hengernél, ezt speciális himbákkal érik el, egy szelep szünteti meg a hidrotőkék olajellátását, így ezek a szelepek nem nyitnak. A pillanat törtrésze alatt képesek újra üzembe állni, így a rendszer működése tulajdonképpen nem érzékelhető. Emellett 48 voltos hibrid rendszer is dolgozik a hatékony működésért, ami egy nagyobb teljesítményű indítógenerátort jelent az 1,0 literes EcoBoost motoron.

Váltója hatfokozatú kézi, vagy hétfokozatú duplakuplungos automata lehet – a tesztautóban ez utóbbi szerepel. A kombi futóműve elöl MacPherson, hátul viszont – az ötajtós csatolt megoldásával ellentétben – fejlettebb, több lengőkaros multilink rendszerű. Vezetéstámogató rendszerekből alapvetően eleget kapunk a Focusban. A sávtartó és vészfékező asszisztens alapáron szerepel, táblafelismerő, fáradtságfigyelő és holttérfigyelő rendszer, valamint adaptív tempomat és keresztirányú forgalomra figyelmeztető pedig elérhető.

A lehető legkisebb motorból a lehető legtöbb erő

Teljesen észrevétlenül jár az 1,0 literes EcoBoost, csak a fordulatszámmérő állásából észlelni, hogy dolgoznak a kis dugattyúk a motortérben. Remek a kiegyensúlyozottsága, megkockáztatom, hogy a legfinomabban járó háromhengeres ez nemcsak a kategóriában, de az egész piacon. Erős vállalás egy turbós, legalább 1,4-es négyhengeres motor teljesítményét kihozni mindössze három hengerből és egyliteres hengerűrtartalomból, a végeredmény ennek tekintetében egészen meglepő.

190 Nm nyomatékot teljesít ez az apró motor, vagyis sem alsó fordulatszám-tartományokban, sem fent nem nevezhető gyengének. Komolyan megmozdítja a kombit, és a háromhengeres harcos karaktere miatt nem is esik rosszul, ha egy felhajtón ki kell húzatni. Jól szól és rendesen húzza maga után a 4,6 méteres karosszériát.
Elöl 3, hátul 3,4 cenitvel magasabb futóművével jogosan használhatóak már komolyabb földutak is, ahol a Focus Active vígan nyargal. Azért is érdekes ez, mert aszfalton kimondottan keménynek érezni a futóművét, miközben a földút egyenetlenségeit nagyon is ügyesen simítja ki, ha tehettem volna, mindenhol inkább a földutat választottam volna, akkor is, ha hosszabb.

Mozgékonyságában érezni, hogy a Focus még úgy is kicsit a sportos karakter felé húz, hogy kombikarosszériát cipel. Biztosan tart tempós kanyarban, ám egyedül kissé pattogós, vélhetően a magasabb futómű modellspecifikus keményebb rugói miatt. Utasokkal megtömve azonban kisimul a futása, mintha úgy lenne kerek a terhelés. 155 lóerőt akkor is abrakolni kell, ha kis karámot kapnak. A tesztautó, nagyrészt városi használat mellett, 8,5 literes átlagfogyasztást produkált. A hengerlekapcsolás ebben az esetben kevésszer tudott hatékonyan működni, egyenletes haladásra van szüksége, autópályán és országúton jelentősen csökkenteni tudja a fogyasztását ehhez az értékhez képest.
Minimum 10,9 millió forintba kerül a megújult Ford Focus kombi, ami 155 lóerős motorral, automata váltóval és Active felszereltséggel 12,5 millióról indul. A tesztautóban többek között kibővített vezetéstámogató rendszerek és panoráma-üvegtető is szerepelt, így közelebb került a 15 milliós árhoz.

Összegzés

Karakterében hozza az eddig ismer Focus-jegyeket, miközben számos területen, főként a multimédiát, a kényelmet és menetbiztonságot tekintve rengeteget fejlődött az új modell. Ez a háromhengeres benzinmotor erőből aztán nem mutat keveset, akkor is keményen húz, ha rendes gyorsítást kérünk tőle, így használhatóságban egyáltalán nem szenved hiányt. Jelenleg nincs hasonlóan emelt, nem csak külsőre crossoveres vonásokat viselő kombi a piacon. Ezzel az Active felszereltséggel pedig azok is kaphatnak kicsit szabadidő-autósabb használhatóságot, akik elkerülnék az SUV-s kialakítású autókat.