Erővel újulnak a Daciák

Erővel újulnak a Daciák

hirdetés
A márka két SUV-ja után a modellpaletta fennmaradó tagjai is frissítésen esnek át. Van, amelyik csekélyebb mértékben újul meg, és van, amely alapvetően átalakul.
Összkerékhajtású, LPG-üzemű hibrid hajtásláncával beírta magát az autóipar történelemkönyvébe a Dacia: a Bigsterhez és a Dusterhez kínált új opció a világon elsőként társítja a két emissziócsökkentő technológiát négy hajtott kerékkel. Ha ennyi lett volna az összes újdonság, amit a Dacia az idei őszre tartogat, akkor is több mint elégedettek lehetnének az ügyfelek. A költséghatékonyság bajnoka azonban máshogy gondolta, és átfogó modellfrissítési kampányt hirdetett.

Sandero, Sandero Stepway, Jogger és Logan

A Dacia hagyományos kisautó-padlólemezére épülő modellek elsőként kapják meg a márka új első fénykarakterét és orrkialakítását. A közepén megtört (avagy „fordított T” alakú) fénysáv alatt új lámpatest található, amelyet fehér pöttyözés köt össze a márkalogóval. Hátul ugyanez a karakterfény köszön vissza, a Stepway kivitelnél fekete sávval összekötve; a Jogger jellegzetes, függőleges zárófényébe ötletesen integrálták a grafikát.
A Duster után a Sandero Stepway és a Jogger is elkezdi alkalmazni a részben újrahasznosított Starkle anyagot a kopásnak kitett területeken. A megjelenést átdolgozott keréktárcsa-választék és új karosszériaszínek teszik teljessé. Az utastérben a fénykarakterre rímelő szellőzőrostélyok, a műszerfal kék szövetbetétetje, valamint új üléskárpitok teremtenek fiatalos környezetet.
Módosult a kormánykerék, az automata váltókhoz elektronikus irányválasztó és kormányra szerelt váltófülek társulnak. Kivitelfüggő újdonság a 8 helyett 10 colos központi képernyő és a vezeték nélküli telefontöltő, frissül a digitális műszeregység grafikája, valamint megjelent a YouClip rögzítőrendszer. A Jogger azonnal, a Sandero Stepway egy év múlva kapja meg a Bigsterből már ismert, 155 lóerős hibrid hajtásláncot – ezzel a Sandero-család is rálép a villamosítás útjára.
Az Eco-G LPG/benzinüzemű modellvariáns nagyobb (1,0 helyett 1,2 literes), erősebb (100 helyett 120 LE) motort kap, és hozzá opcióként automata sebességváltót. Minden Eco-G modellen nagyobb lett az LPG-tartály, a teljes hatótávolság típustól függően 1480-1590 km. A korábban 90 lóerős, egyliteres turbómotor mostantól 100 lóerős. A hibrid és az Eco-G upgrade a Dustert is érinti.

Továbbra is három kiépítési szinten érhetők el a kiterjedt modellcsalád multimédiás és infotainment-funkciói, de mindhármat továbbfejlesztette, kibővítette a Dacia, igazodva a technológia gyors fejlődéséhez, az ügyféligények emelkedéséhez. És ha már az igényesség szóba került: olyan tételek jelentek meg a kínálatban, mint az adaptív (vakításmentes) fényszóró, a multi-view kamera, a motoros tükörbehajtás, valamint egy sor új vezetőtámogató funkció.

Spring

A fentieket olvasva azt gondolhatnánk, nem is lehetne ennél átfogóbb egy modellfrissítés, a Dacia Springnek azonban erről elfelejtették szólni. 2021-es bevezetése óta minden évben történt valami jelentős változás a Springgel, és ez idén is így van. Elsősorban funkcionálisan változott a modell, és előnyére. Áthangolták a kormányművet, lecserélték magát a kormányt. Újdonság a kanyarstabilizátor, amelyet minden kivitel alapáron kap meg, és amelyhez igazodva új beállításokat alkalmaztak a rugóknál és a lengéscsillapítóknál. A fékrásegítés erőteljesebb, az aerodinamikát pedig légterelő idomokkal és első ízben alkalmazott hátsó szárnnyal optimalizálták.
Vadonatújak a motorok és az akkumulátorcsomag. Az utóbbi kapacitása 26,8-ról 24,3 kWh-ra csökkent, ami velejárója annak, hogy a korábbi nikkel-kobalt-mangán helyett lítium-vas-foszfát összetételű. Ez ugyanis valamivel kisebb energiasűrűséget jelent, cserébe biztonságosabb, hosszabb élettartamú és olcsóbb az akkumulátor. Azt gondolnánk, a 9% kapacitáscsökkenés a hatótávolság hasonló mértékű visszaesésével jár, de valójában változatlan maradt az érték. A villanymotorok ugyanis takarékosabbak – miközben jóval erősebbek is. A 45 és 65 lóerős opciók helyébe ugyanis egy 70 és egy 100 lóerős elektromos hajtáslánc lép, azonban a modernebb technológia miatt ezek beérik 12,4 kWh energiával 100 kilométeren, míg korábban 13,2-14,1 kWh/100 km volt az átlagos energiafelhasználás.
A takarékosabb üzem nem minden: a teljesítménynövekedés révén városon kívül is jobban használható a Spring. A teljesítményváltozattól függően 80 és 120 km/óra között 6,9, illetve 10,3 mp alatt letudható a gyorsulás – azaz dinamikusan kezd előzésbe, lendületesen veszi fel a sztráda tempóját az autó. A töltés is gyorsabb, a korábbi 30 helyett 40 kW a fedélzeti töltő legnagyobb teljesítménye. A teljeskörűen megújuló Dacia-kínálat egyes típusainak elérhetőségével kapcsolatban, érdeklődjön a CarNet Triplex budapesti és budakalászi szalonjaiban.