citroen-urban-collection

Ruhaként cserélhető felépítményt kap a Citroën újszerű városi járműve

hirdetés
Az elmúlt másfél év megtanította nekünk, hogy nincsenek örök érvényű szabályok. A járvány árnyékában minden eddiginél nagyobb igény mutatkozik az egyéni közlekedési megoldásokra, ugyanakkor a fogyasztók egyre nagyobb arányban utasítják el a korábban megszokott, nem fenntartható lehetőségeket. Előtérbe kerültek a járműmegosztó szolgáltatások, amelyek sokkal jobb kihasználtságot, ezáltal kisebb fajlagos környezeti terhelést eredményeznek, mint a hagyományos személyautók, amelyek a felmérések szerint idejük 95 százalékát parkolással töltik. Ezeknél is lehet azonban többet, jobbat, sokoldalúbbat kínálni, amint azt a Citroën újszerű kísérlete is szemlélteti.
Az Urban Collëctif, azaz városi kollektíva egy olyan, több szálon kötődő társulás, amelyben az autógyártó más fogyasztói szegmensek szolgáltatóival együttműködésben alakított ki különleges funkciókkal felvértezett mobilitási rendszereket. A kulcs a funkciók szétválasztása: a „jármű” egy önjáró, tisztán elektromos, hálózatba kapcsolt padlólemez, a Citroën Skate, a „felépítmény” pedig bármi, de szó szerint bármi lehet, az edzőteremtől kezdve a hotelszobán át a többszemélyes utazófülkéig (ez utóbbit akár busznak is nevezhetnénk, de akkor pont a koncepció zsenialitását, végtelen rugalmasságát nem hangsúlyoznánk ki eléggé).
Az elgondolás nagy vonalakban a következő: miután eldöntöttük, hogy mivel szeretnénk tölteni az utazás perceit, megrendeljük a megfelelő felépítményt. A Citroën Skate – ez a fél kisautónyi, ezért rendkívül helytakarékos platform – egy közelben lévő példánya önállóan a hátára vesz egy, a céljainknak megfelelő karosszériát (a csatlakozás alig tíz másodpercet vesz igénybe), és már robog is értünk, hogy minél hamarabb célba érhessünk. A robogást persze a fenntarthatóságot figyelembe véve kell értelmezni: a szerkezet legnagyobb sebessége a felhasználási területtől függően változtatható. Sétáló övezetben 5 km/óra, közúton akár 25 km/óra is lehet. Utazás közben dolgozhatunk, tornázhatunk, szundíthatunk vagy akár randevúzhatunk is: a Citroën első két partnere, az Accor szállodalánc és a köztéri bútorairól is ismert JCDecaux reklámtársaság ötletes felépítményeket készített az Urban Collëctif számára. A rendszer ugyanakkor nyitott a külső beszállítók felé, így elméletileg bárki tervezhet és gyárthat szabványos paraméterekkel rendelkező felépítményt – pont ez, a gyorsan változó igényekhez könnyen igazodó, fantáziadús és korlátlan bővíthetőség a lényege az elképzelésnek.