Villanymotoros kihívó a családi autók piacán
Lehet egy autó egyszerre tágas, elektromos és elérhető árú? A Citroën szerint az új C3 Aircross ilyen! Kipróbáltuk.
Egyre sűrűsödik az elérhető árú elektromos autók piaca Európában. A Stellantishoz tartozó márkák komoly offenzívába kezdtek, szinte minden városi kisautóból, B szegmensbe eső SUV-ból van teljesen elektromos verzió.
Ezek legújabb generációja a Fiat Grande Panda, Opel Frontera, Citroën C3 trió, utóbbiból pedig készül tágasabb, családi kivitel is szabadidő-autós jegyekkel, Aircross néven. A családoknak szánt újdonság alapjait a C3 padlólemeze adja, így a technika azonos a városi kisautóéval, de 4,4 méteres hosszával az Aircross már inkább a kompakt SUV-k kategóriáját ostromolja. Minden porcikáján érződik, hogy elérhető árú, tágas autó piacra dobása volt a cél, a típus előtt pedig a legnagyobb kihívás, hogy képes-e a méretes utastér mellett más területen is erényeket villantani.
Ezek legújabb generációja a Fiat Grande Panda, Opel Frontera, Citroën C3 trió, utóbbiból pedig készül tágasabb, családi kivitel is szabadidő-autós jegyekkel, Aircross néven. A családoknak szánt újdonság alapjait a C3 padlólemeze adja, így a technika azonos a városi kisautóéval, de 4,4 méteres hosszával az Aircross már inkább a kompakt SUV-k kategóriáját ostromolja. Minden porcikáján érződik, hogy elérhető árú, tágas autó piacra dobása volt a cél, a típus előtt pedig a legnagyobb kihívás, hogy képes-e a méretes utastér mellett más területen is erényeket villantani.
A C3 Aircross második generációja teljes “tiszta lappal” tervezett modell. Nem egyszerűen az előd frissítése, hanem egy koncepcióváltás: a hagyományos belső égésű, a 48 V-os hibrid és a tisztán elektromos hajtás egyazon karosszériában érhető el.
Vissza a gyökerekhez: robusztus és szögletes külső
Pierre Leclercq dizájncsapata határozottan robusztus, szögletes vonalakkal rajzolta meg a C3 Aircrosst. Klasszikus bakancsforma, izmos, maszkulin vonásokkal, 20 centiméteres hasmagassággal, vízszintes, széles motorháztetővel, szinte függőleges orrkialakítással. Itt, a frontrészen büszkén virít a Citroën új, retró stílusú logója, melyet először a 2021-es Oli tanulmányautón láthattunk.
A három szegmensből álló, C alakú LED fényszórók két szinten helyezkednek el, ez szintén a modern Citroënek sajátja. Hagyományos hűtőrácsot egyik változat sem kapott – a villanymodelleknél megszokott módon „be van falazva” az orrnyílás, ám érdekesség, hogy még a benzines/hibrid kivitel sem visel klasszikus rácsot az orrán. Oldalról nézve feltűnik a nagy magasság, amire rátesznek a tetősínek is, a terepes hangulatot a kerékjárati ívek szögletes, matt árnyalatú műanyag burkolatai hangsúlyozzák.
A karosszéria teljes hossza 4,395 méter, ami jelentős növekedés az elődhöz képest (24 cm-rel hosszabb). Ezzel az új C3 Aircross a B-SUV-mezőny legnagyobbjai közé tartozik.
A szélessége 1,79 m, tengelytávja pedig 2,67 m – utóbbi szintén kiemelkedően nagy érték a kategóriában, ennek igazi nyertesei pedig a második sor utasai. Igazán feldobja a külsőt az eltérő karosszéria- és tetőszín kombinációja.
Bár a forma trendi és egyedi, az aerodinamikai trükkök terén nincs különleges megoldás. Cserébe viszont a formaterv a praktikumot szolgálja, és a villanyos kivitel külsőre szinte ugyanazt nyújtja, mint a benzines: nincs kompromisszum, az elektromos hajtás jelenlétét csak az apró „ë”-jelvények hirdetik.
A szélessége 1,79 m, tengelytávja pedig 2,67 m – utóbbi szintén kiemelkedően nagy érték a kategóriában, ennek igazi nyertesei pedig a második sor utasai. Igazán feldobja a külsőt az eltérő karosszéria- és tetőszín kombinációja.
Bár a forma trendi és egyedi, az aerodinamikai trükkök terén nincs különleges megoldás. Cserébe viszont a formaterv a praktikumot szolgálja, és a villanyos kivitel külsőre szinte ugyanazt nyújtja, mint a benzines: nincs kompromisszum, az elektromos hajtás jelenlétét csak az apró „ë”-jelvények hirdetik.
Tágas kabin, spórolós részletekkel
Az otthonosság és az egyszerűség fejezi ki legjobban a beltér hangulatát. Határozott, vízszintes vonalakból épül fel a műszerfal, ami kapott egy sáv puhább textilborítást és némi hangulatvilágítást. A márka avantgárd megoldásaiból itt nem sok maradt, talán a Peugeot-tól származó apró volán és a magasra helyezett digitális műszeregység idézi ezt a szellemet. Utóbbi egyben egy jól álcázott spórolás is: az apró sávon megkapjuk a legfontosabb információkat, és elhelyezése kiváltja a head-up displayt.
A praktikum átlagosnak mondható, a megszokott helyeken pohártartókat találunk, a könyöklő viszonylag kicsi tárolót rejt, és összesen két USB-C csatlakozót kapunk az első sorban. Az ülések szélesek és puhán párnázottak. Központi kijelzőt nem minden kivitel kap; a belépőszinten csak egy telefontartót kínál a típus, de a magasabb szinteken már jár a 10,25 colos központi kijelző vezeték nélküli telefontükrözéssel. Szerencsére a klímakonzol megmaradt fizikai gombokkal, ami a könnyű kezelhetőség miatt áldás.
A gyár állítása szerint az autó rekordméretű második sori helyet kínál. A hátul ülők valóban tágas térrel gazdálkodhatnak: a fejtér bőséges, a lábtér pedig egyenesen kifogástalan. A hátsó ajtók nyílása széles, megkönnyítve a ki- és beszállást. Ötülésesként a csomagtartó űrtartalma 460 liter, ami a kategóriában átlag feletti, és az ülések ledöntésével 1600 literre bővíthető. Itt hátul érződik újra a költséghatékonyság: a kalaptartó és a padlóborítás is olcsó hatást kelt.
Egy platform, háromféle hajtás
A Citroën ë-C3 Aircross műszaki alapja az STLA Smart Car platform, amely lehetővé teszi, hogy ugyanarra a vázra épüljön benzines (100 LE), hibrid (145 LE) és teljesen elektromos változat. Összkerékhajtás egyik kivitelhez sem rendelhető. Az elektromos hajtás jelenleg egyféle konfigurációban érhető el: egy 83 kW (113 LE) teljesítményű villanymotor hajtja az első kerekeket.
A modell futóműve elöl MacPherson-rendszerű, hátul csatolt lengőkaros, de megkapta a Citroën Advanced Comfort felfüggesztést is, amely a progresszív hidraulikus ütközőelemeknek köszönhetően rossz utakon is kimagasló kényelmet biztosít. Az előírásoknak megfelelően az autót számos vezetéstámogató rendszerrel (vészfék, sávtartó, táblafelismerő) szerelték fel.
Az energiát egy 44 kWh bruttó kapacitású lítium-vas-foszfát (LFP) akkumulátor szolgáltatja, amely a WLTP-szabvány szerint kb. 306 km hatótávot tesz lehetővé. Alapfelszerelés a 100 kW-os egyenáramú villámtöltés, amivel 20%-ról 26 perc alatt érhető el a 80%-os töltöttség. Az AC (váltóáramú) töltés alapból 7,4 kW-os, de opcióként 11 kW-os fedélzeti töltő is rendelhető. Negatívum, hogy hőszivattyú még felárért sem kapható.
Az energiát egy 44 kWh bruttó kapacitású lítium-vas-foszfát (LFP) akkumulátor szolgáltatja, amely a WLTP-szabvány szerint kb. 306 km hatótávot tesz lehetővé. Alapfelszerelés a 100 kW-os egyenáramú villámtöltés, amivel 20%-ról 26 perc alatt érhető el a 80%-os töltöttség. Az AC (váltóáramú) töltés alapból 7,4 kW-os, de opcióként 11 kW-os fedélzeti töltő is rendelhető. Negatívum, hogy hőszivattyú még felárért sem kapható.
A volán mögött: kényelem és furcsaságok
Az autó kulccsal indul, ami elektromos modellek között szokatlan. Az első élményt az igen idegesítő csipogások adják, mivel a táblafelismerő rendszer hektikusan működik. Szerencsére a zavaró riasztások és a sávtartó asszisztens egyetlen, könnyen elérhető gombbal kikapcsolható. Utóbbi beavatkozása egyébként finomabb a megszokottnál. A menetteljesítmény az elektromos autókra jellemző azonnali megindulást hozza, de ezt nem követi élénk gyorsulás. A 113 lóerő a mindennapokra elég, de sportos dinamikát ne várjunk. A hajtáslánc vezérlése egyszerű, nincsenek külön vezetési módok, a regeneratív fékezés ereje pedig fix, de erőteljes.
Érdekes hiányosság, hogy az elektromos modell nem írja ki a 100 km-re vetített átlagfogyasztást. A reális fogyasztás 17-18 kWh/100 km körül alakul vegyes használatban, ami 240-250 km-es hatótávot jelent. Autópályán ez 150-180 kilométerre csökken. A teszt során a 100 kW-os villámtöltési csúcsot nem sikerült elérni, a teljesítmény 70-80 kW körül tetőzött. Az alacsony súlypontnak és a jóindulatú futóműnek köszönhetően a C3 Aircross rendkívül stabil és biztonságos a kanyarokban. Rugózása nem idézi a legendás hidropneumatikus modelleket, de a kategóriában teljesen megfelelő, és a magas oldalfalú abroncsok jól tűrik a kátyúkat.
Árak, költségek és a konkurencia
Az új Citroën ë-C3 Aircross a magyar piacon kifejezetten versenyképes árazással nyit. Három felszereltségi szinten érhető el, 10 190 000 Ft-os indulóáron. A Citroën alacsony listaárral és 0%-os THM hitellehetőséggel csábítja a vásárlókat, az autóra pedig 5 év/100 000 km garancia jár. A legfőbb ellenfelek között ott van a kisebb és gyengébb Dacia Spring (8,5 millió Ft), a stílusos, de kevésbé praktikus Renault 5 E-Tech (10,9 millió Ft), valamint a hasonló méretű, de jóval erősebb BYD Atto 2 (11,4 millió Ft).
Összegzés: a Dacia új kihívója?
A Stellantis-családon belül a Citroën egyértelműen az alsóbb, Daciával versenyző árszegmensbe került. Ezzel a stratégiával a márka akár nagyot is nyerhet, hiszen Európa legnépszerűbb autói gyakran a Daciák közül kerülnek ki. Ez magyarázza a sok olcsó, egyszerű részletet, amelyek belépőt jelentenek ebbe az ársávba.
Ugyanakkor ezeket ellensúlyozza a rendkívül tágas és jól használható utastér, az egyszerű kezelhetőség, és az elektromos hajtáslánc csendes, kényelmes működése. A Citroën C3 Aircross így tökéletes választás lehet azoknak, akik egy praktikus városi hobbiterepjárót keresnek, vagy most lépnének be az elektromos autózás világába, de szeretnének méretesebb autóval indítani.



















