citroen-ami-cargo

A legkönnyebb haszonjármű – Citroën My Ami Cargo

hirdetés
A Citroën könnyű haszonjárműveinek eleve széles kínálata idén egy különleges járművel bővült. Az elektromos Ami Cargo olyan feladatok ellátására, olyan városrészek kiszolgálására született, amelyet mások már kerékpáros futárra bíznának.
Meddig lehet észszerűen csökkenteni egy jármű méretét? A kérdésre más választ adnak a személyautók vásárlói, és egészen mást azok, akik haszonjárművet keresnek vállalkozásuk számára. Ha konkrét feladatokban, megfelelően megfogalmazott paraméterek között mozogva gondolkodunk, akár a legkisebbnél is mehetünk lejjebb – jó példája ennek az a több országban is útjára indított kísérlet, amelyben pár tíz dekagramm teherbírású drónok szállítják el az árut a vevőhöz. Ez persze extrém példa, de ha a négykerekű áruszállítóknál maradunk, akkor is érdemes az adott feladatra kompromisszumok nélkül alkalmas legkisebb járművet választani: a költséghatékonyság és a praktikum egyaránt úgy diktálja, hogy ne cipeljünk magunkkal kihasználatlan litereket, métereket.
Ennek az általános eszmefuttatásnak az a My Ami Cargo mikrofurgon adta meg az apropóját, amelyet 2021 tavaszán mutatott be a Citroën. Ha bárki más rukkolt volna elő ezzel a zsebteherjárművel, talán megalapozatlan gegnek, valós piaci érték nélküli figyelemfelkeltésnek vélnénk, a Citroën azonban kilencven éve fejleszt és gyárt haszonjárműveket. A korát megelőző technológiai megoldásokkal felszerelt, tizenhét különböző felépítménnyel szerelt C4 furgontól (1931) kezdve a tolóajtó műfaját bevezető TUB-n (1939) és az abból továbbfejlesztett, legendás Type H-n (1947) át a márka mindenkori kisautóin alapuló dobozos furgonokig (2CV, Acadiane és C15) hosszú, de egyenes út vezetett napjaink modern, változatos felépítményekkel és motorválasztékkal elérhető, szó szerint minden igényt kielégítő, többlépcsős portfóliójáig.
De valóban minden igényt? A Berlingo, a Jumpy és a Jumper mellett egészen a közelmúltig nem mutatkozott jelentős szükséglet a kínálat bővítésére – azoknak pedig, akik még a Berlingót sem tudták kihasználni, a Citroën C3 speciálisan átalakított Profi verziója biztosított helytakarékos áruszállítási megoldást. Csakhogy a XXI. század harmadik évtizedének küszöbén új fogalmak jelentek meg a mobilitásban. A természeti és emberi környezet védelme miatt egyre több helyen korlátozzák a behajtást, a parkolást. Ennek első lépése a káros anyagokat kibocsátó járművek kitiltása egy-egy zónából, de hosszú távon a hely is túl értékes ahhoz, hogy parkolásra használjuk. Mind több elképzelés születik a hagyományos járművek elől teljesen elzárt belvárosokról, irodaközpontokról, egyetemi városrészekről – ezeknek csak a határáig mehetnek el a személy- és áruszállító járművek, és onnantól úgynevezett ’last mile’, azaz utolsó mérföldes közlekedési eszközök veszik át a szerepüket.
Ebben a környezetben nyer létjogosultságot a Citroën kétszemélyes mikroautójából kialakított áruszállító, a My Ami Cargo. A mérnökök minden kreativitására szükség volt ahhoz, hogy a közepes méretű Citroën Jumper rakterénél is kisebb alapterületen elférő, 241 x 139 centiméteres járműben használható helyet alakítsanak ki a rakomány számára. Az utasülés helyén kialakítottak egy variálható, többféle pozícióban behelyezhető tárolórekeszt. Ennek 260 literes belső ürege akár 140 kilogrammig terhelhető. Ha a súlykorlátot nem használtuk ki (hiszen a My Ami Cargo teljes hasznos terhelhetősége pont 140 kg), a vezető mögött további 140 liternyi tér áll rendelkezésre. A rakterületet a vezető felé függőleges válaszfal határolja, a tárolómodul teteje íróasztalként ideális az adminisztrációs feladatok elvégzésére, de átmenetileg akár a küldeményt is ráteheti a sofőr, hiszen 40 kilóval terhelhető. A teljes rakodási hossz megfelelően elhelyezett rakománydoboz esetében 120 cm. A sofőr személyes iratait, értéktárgyait zárható rekeszben helyezheti biztonságba.
És hogy kinek lehet hasznára egy ilyen minimalista furgon? Az ételfutároknak mindenképpen – kényelmesebb és tágasabb, mint bármely robogó, és ha az ételre várakozva rá-rátölt az akkumulátorra (ehhez nem kell speciális töltőegység, csupán egy hétköznapi konnektor), meghosszabbíthatja a hatótávolságot. De hasznos lehet a My Ami Cargo nagyobb lakóparkok gondnokai, irodaközpontok karbantartói, ipari parkok belső postaszolgálata számára – a lehetőségek száma végtelen, és mivel a My Ami Cargo nagyságrendileg annyiba kerül, mint egy óriásrobogó, nem igényel hatalmas beruházást.
Üröm az örömben, hogy a My Ami Cargo Franciaországon kívüli forgalmazása sajnos egyelőre nincs terítéken. A Citroën először hazai piacán teszteli a 45 km/óra végsebességű, egy feltöltéssel 75 kilométer megtételére képe, majd 3 óra alatt ismét teljesen feltölthető járművecske fogadtatását. Addig tehát Európa többi országában, így Magyarországon is be kell érnünk a Citroën hagyományos furgoncsaládjának tagjaival: a 4,4 vagy 4,75 méteres kivitelben kapható, 3,3-4,4 köbméteres rakterét akár 1000 kg teherbírással kombináló Berlingóval; a 4,60, 4,95 vagy 5,30 méter hosszú, 5,1-6,6 köbméteres rakterű, 1,4 tonnás teherbírású Jumpyval; vagy a nyolcféle karosszériaváltozatban, 8,0-17,0 köbméteres kapacitással elérhető Jumperrel.