toyota-land-cruiser

Minden eddiginél tisztábbak lesznek a dízelmotoros Toyoták

hirdetés
Habár hagyományos személyautóinak európai kiviteleit már nem forgalmazza dízelmotorral, a Land Cruiser és a Hilux modellekbe továbbra is gázolajat kell tankolni – hamarosan akár a legmodernebb, legtisztább fajtát.
Hibridek, akkumulátoros elektromos járművek és hidrogén-üzemanyagcellás gépkocsik: mint a világ legtöbb autógyártója, a Toyota is széleskörűen elkötelezte magát a villamosítás mellett. Ez azonban nem jelenti azt, hogy hátat fordított volna a többi, hagyományos hajtástechnológiának. Ellenkezőleg: amíg van piaci kereslet belső égésű motorokra, addig a Toyota is igyekszik csökkenteni azok környezeti terhelését.
Ezért a 2023-as modellévtől kompatibilissé teszi a Toyota Hilux és Land Cruiser modellek európai kiviteleit a HVO100 ásványmentes gázolajjal. A HVO100 bioüzemanyag, amennyiben szerves nyersanyagból szintetizálják, ugyanakkor új generációs termékről van szó, amely minden szempontból fenntarthatóbb, mint korábban megismert társai. Míg ugyanis azokat takarmánynövényekből nyerték ki, ezáltal előállításuk értékes termőföldet foglalt el más, élelmiszeripari gabonáktól, a HVO100 élelmiszeripari hulladékból készül. Ez lehet növényi olaj, lehet használt sütőolaj, sőt, a húsfeldolgozó iparban visszamaradt állati zsiradék is. A lényeg, hogy más célra nehezen hasznosítható melléktermékekből készítenek értékes üzemanyagot, és mivel ennek nyersanyaga közvetlenül az élelmiszeriparból származik, hosszú távon biztosítható annak állandó utánpótlása.
Attól függően, hogy milyen folyamatok során jutnak el ehhez a bizonyos nyersanyaghoz, a HVO100 élettartamára vetített (azaz forrástól a felhasználásig mért) szénlábnyoma akár 90 százalékkal kisebb lehet, mint egy ásványi olajból előállított dízel üzemanyagé.
A HVO100 gyártása még felfutóban van, a Toyota tehát egy olyan technológiát támogat ezzel a lépéssel, amely néhány éven belül forradalmasíthatja az európai dízelpiacot. Az egyetlen nehézség, hogy bár az újfajta üzemanyag teljes mértékben kompatibilis minden dízelmotorral, az eltérő gyártási folyamat miatt hivatalosan csak olyan járművekben használható, amelyeknél ezt a gyártó jóváhagyja.

Ez a jóváhagyás történt meg most, így 2023-tól nem csak a Toyota eddig is HVO100-kompatibilis típusaiba, a Proace-be és a Proace Citybe tankolhatunk fenntartható forrásból származó gázolajat, hanem a Hilux és Land Cruiser típusokba is. Az új tanúsítvány nem befolyásolja a motorok korábbi engedélyeit, így az olyan piacokon, ahol a HVO100 nehezen vagy egyáltalán nem elérhető, problémamentesen üzemeltethetők a járművek hagyományos ásványi vagy biodízellel.