suzuki-onvezeto-aruszallitas

Robotfuvarosokat fejleszt a Suzuki

hirdetés
Az automobilizmus újabb határterületén igyekszik megvetni a lábát a Suzuki. Önvezető áruszállító rendszerek fejlesztésébe fogott, külső partnerekkel együttműködve.
Határozottan fúj a változás szele a Suzuki felől. Az elmúlt időszakban egy sor olyan szerződésről, stratégiai kapcsolatról adhattunk hírt, amely számára többé-kevésbé ismeretlen területekre kalauzolja el az autógyártót. Legyen szó repülő járművekről, bioüzemanyagokról vagy ultranagy teljesítményű akkumulátortöltőkről, ezek az autógyártáshoz csak érintőlegesen kapcsolódó tevékenységek hosszú távon erősebb, stabilabb, kompetensebb vállalattá teszik a Suzukit.
Tavaly ősszel már beszámoltunk a Suzuki és egy ausztrál robotautó-specialista, az Applied EV között formálódó kooperációról. Az autógyártó 2021 óta folytat tárgyalásokat a céggel, 2022-ben tulajdonrészt vásárolt a startupvállalkozásban, de az első, kézzel fogható fejlesztési célt idén március végén fogalmazták meg. Ennek értelmében a Suzuki egy összkerékhajtású Jimny terepjáró létravázát integrálná az Applied EV önvezető járműplatformjával, a Blanc Robottal. Az eredmény egy rendkívüli közúti és terepalkalmasságú, elektromos hajtású, mesterséges intelligencia által vezetett gépkocsi lesz. Az egyelőre név és dizájn nélküli konstrukció a várakozások szerint nem sokáig marad prototípus: a két vállalat sorozatgyártásig kívánja fejleszteni a projektet, és közben kidolgoznának egy egy olyan üzleti tervet, amely lehetővé teszi az önvezető járművek szélesebb körű felhasználását és elismertségét.
Miközben az ausztrál specialistával nagyságrendileg a mai kisautókhoz mérhető platformot készül létrehozni, egy hazai partnerével sokkal kisebb léptékben gondolkodik a Suzuki. A tokiói központú Lomby épp csak egy éve jött létre, hogy hatékony megoldást dolgozzon ki a küldemények – jellemzően online vásárolt fogyasztási cikkek és élelmiszerek – célba juttatásának utolsó szakaszára, azaz az úgynevezett last mile szállítási feladatokra. Innovatív koncepciójukkal máris felhívták magukra a szakma és azon belül a Suzuki figyelmét, és a két vállalat jóformán az első pillanattól fogva szoros együttműködésben tevékenykedik.
A kooperáció egyik célja, hogy a Suzuki motoros kerekesszékének futóművét és hajtását a Lomby vezérlőrendszerével társítva hatékony last mile logisztikai rendszert fejlesszenek ki. A másik terv pedig, hogy a robotikai és személyes mobilitási eszközök alkatrészeinek egységesítésével csökkentsék a lehetséges sorozatgyártás időszükségletét és költségeit.
Az LM-A kódjelű prototípus a tervek szerint közterületen távirányítással közlekedne, míg az épületeken belül teljes önvezetésre volna képes. A 116 kg saját tömegű, 25 kg hasznos teherbírású szerkezet legfeljebb 6 km/óra sebességgel tud haladni, üzemideje eléri a 8 órát. Képes leküzdeni akár 10 fokos emelkedőt vagy 10 centiméteres szintkülönbséget (járdaszegélyt), vezérlőrendszere 4G és 5G mobil telekommunikációs hálózaton, illetve wifin keresztül kommunikál a külvilággal.

Mindkét projektnek aktualitást ad, hogy a Japánban 2023 áprilisától hatályba lépő jogszabály-módosítások megteremtik annak a lehetőségét, hogy az ilyen és ezekhez hasonló robot-áruszállítók a közutakon, a forgalomban közlekedjenek, azaz megkezdődjön a technológia piaci célú felhasználása.
Képek forrása: Suzuki, Applied EV, Lomby