magyar-suzuki-corporation

Esztergomban gyárthatják a Suzuki első villanyautóját

hirdetés
Igen, akár még erre is sor kerülhet, de nem ez volt az egyetlen érdekfeszítő információ, az egyetlen örömteli hír, amelyet a 2022-es pénzügyi évet összegző sajtótájékoztatón megosztott a nagyközönséggel a Magyar Suzuki.
Mint minden japán vállalat, a Suzuki is a második negyedévtől, azaz áprilistól számítja pénzügyi éveit, ezért aztán a nagy összegzésekre is tavasz végén, nyár elején kerül sor. Így van ez Esztergomban is, ahol idén június idusán tartotta meg évzáró sajtótájékoztatóját a Magyar Suzuki.

Ha egy szóban kellene összefoglalni, milyen évet zárt a Suzuki 2022-ben, egyszerű volna a feladat: jót. A cég teljes vagyona fennállása során most először lépte át az egymilliárd eurót, az értékesítési bevételek visszatértek a Covid előtti időszak szintjére: a 2,145 milliárdos forgalom 12,6 százalékát tették ki a magyarországi eladások, a többit exportpiacain érte el a vállalat. Az előbbi terén 2,3, az utóbbiakon viszont 26 százalékos növekedést regisztrált a cég, ami a nyers számokon is túlmutatóan jó hír: a Suzuki termékei iránti, erősen növekvő nemzetközi kereslet egyrészt hosszú távon még inkább megerősítheti a Magyar Suzuki pozícióit, másrészt felértékeli az esztergomi központtal működő vállalat jelentőségét a Suzuki globális hálózatában. Ezek pedig reálissá tehetik annak a lehetőségét, hogy Magyarországon indítsa be várva várt újdonsága, a tisztán elektromos modellportfóliója a gyártását a Suzuki.
Erről egyelőre nem született döntés, jelenleg még az ehhez szükséges gyártási, illetve technológiai feltételek bevezetésének lehetőségét tanulmányozza a vállalat. Az viszont bizonyos, hogy már a 2024-es pénzügyi évben, azaz legkésőbb 2025 első negyedévének végére megjelenik Európában – így Magyarországon is – az első akkumulátoros elektromos Suzuki, és 2030-ra már öt ilyen típust fog gyártani és forgalmazni a márka. Hogy milyen lesz az első villany-Suzuki, arról az idén év elején bemutatott Suzuki eVX tanulmány alapján alkothatunk fogalmat. A sajtótájékoztatón a cég vezetése arra is utalást tett, hogy az első öt villanyautó között lehet olyan, amely a Toyotával közös fejlesztésben születhet meg. Ha megvalósul a hazai villanyautó-gyártás Esztergomban, szinte bizonyosan hazai forrásból érkezik majd a szükséges akkumulátor is az autókba.
Egyelőre korai volna tehát esztergomi villanyautóra koccintani, viszont számos más okból kifolyólag mégis érdemes pezsgőt bontani a Suzukinál. Például azért, mert 2022-ben sorban hetedik alkalommal lett piacvezető a Magyar Suzuki a hazai személyautó-eladások terén. A Vitara itthon, az S-Cross a külpiacokon vezette a cég eladásait – mindkettő esztergomi modell, amelyeket ráadásul túlnyomórészt hibrid hajtáslánccal gyártanak: a benzin-elektromos technológia tette ki az összes legyártott crossover több mint háromnegyedét (76,63%).

A 2022-es pénzügyi év meghatározó újdonsága volt a Suzuki Connect szolgáltatás bevezetése, amelyet Európa-szerte a Magyar Suzuki biztosít a márka ügyfelei számára. A szolgáltatással az autó élő kapcsolatot tart többek között a márkakereskedéssel, miközben lehetőséget biztosít a tulajdonos számára, hogy távolból ellenőrizze autója állapotát, de meghatározhatja a parkoló autó helyét, lekérheti a vezetési előzményeket is.
Bár az autózáshoz nincs közvetlen köze, mindenképpen szívmelengető az a környezettudatos szemlélet, amellyel a Suzuki hajómotor-üzletágát fejleszti. A vállalat két év alatt 28 tonnával csökkentette a hajózási termékeinek csomagolásához felhasznált műanyagok mennyiségét. Olvasóink azonban talán arra is emlékeznek, hogy a Suzuki ennél is többet tesz a plasztikszennyezés megállításáért.

Mindez a fejlődés elképzelhetetlen lett volna a Magyar Suzuki dolgozóinak odaadó munkája, kitartó erőfeszítései nélkül. A vállalat ezért a tavalyi pénzügyi évben a gyorsan és kedvezőtlenül változó gazdasági környezethez igazodva termelékenységi bónuszt vezetett be, valamint 12%-os általános béremelést hajtott végre, 2023-ra pedig jóváhagytak egy 20 százalékos, teljesítményalapú béremelést. Ennek, valamint egyéb juttatásoknak köszönhetően a Magyar Suzuki idén májusban elnyerte a Családbarát munkahely címet. Ez pedig nem csak az itt dolgozók számára fontos, hanem a környéken működő vállalkozások szempontjából is kedvező, hiszen a nagyobb fizetőképes kereslet mozgásban tarthatja a helyi gazdaságot.


Miért április a japánok januárja?

Japánban egészen 1873-ig a tradicionális holdév szerint mérték az idő múlását; csak ezt követően, az iparosodáshoz kapcsolódóan vezették be a nyugati Gergely-naptárt. Ez elengedhetetlen volt ahhoz, hogy az ország gazdasági szempontból nyisson a külpiacok felé. Ugyanakkor a japán agrárium – logikusan – mindig is a tavasz kezdetéhez igazította a körforgást. A tavasz volt a nagy mezőgazdasági beruházások időpontja, ráadásul a természet megújulásához hagyományosan egyházi és társadalmi ünnepek társultak, a célszerűség ezért azt diktálta, hogy a pénzügyi év tervezését is ehhez az időponthoz kössék. Ezen a japán vállalatok globalizációja sem változtatott, így Esztergomban is áprilisban indul az új év.