mazda-cx-60

Sportos, takarékos és tiszta: sokat tud a Mazda új dízelmotorja

hirdetés
Mára megszokhattuk, hogy a Mazda újra és újra meglepi a világot innovatív erőforrásaival. Ennek kiváló példája a vadonatúj, soros hathengeres dízelmotor, amely gyakorlatilag mindent jobban csinál, mint versenytársai.
A Mazda mindig is saját útját járta, ha motortechnológiákról volt szó, a Wankel-motortól kezdve egészen a legújabb generációs, gyertyavezérelt kompressziógyújtású benzinmotorig. A márka filozófiája, hogy nem létezik egyetlen univerzális, mindenki számára megfelelő megoldás, és szilárd meggyőződése, hogy vannak még tartalékok a hagyományos belső égésű motortechnológiákban. Ez vonatkozik a sokak által kiátkozott dízelmotorra is, amely megfelelő körülmények mellett továbbra is a legjobb választ jelenti bizonyos ügyféligényekre – például, ha nagy távolságokat szeretnénk gazdaságosan megtenni, vagy jelentős tömegeket vontatnánk.
Amikor tehát hozzáláttak az alapvető koncepcióját tekintve is vadonatúj Mazda CX-60 szabadidőjármű fejlesztéséhez, nem volt kérdés, hogy ahhoz dízelmotort is kell majd kínálni – persze nem akármilyen dízelmotort. Ezért a cég mérnökei munkához láttak, és olyan erőforrást alkottak, amely innovatív megoldásaival nem csak a Mazda-motorok történetében nyit új fejezetet.
Már a konfiguráció – azaz a soros hathengeres elrendezés – is újdonság a Mazda világában. A cég nem véletlenül választotta ezt a kialakítást, hiszen a méretcsökkentés általánosan elterjedt elve (azaz a lökettérfogat feltöltővel való helyettesítése) helyett mindig is a méretoptimalizálást részesítette előnyben – azaz hogy minden feladatra a megfelelő méretű motort kell alkalmazni. Az e-Skyactiv D egység esetében a 3,3 literes (egészen pontosan 3283 köbcentiméteres) lökettérfogatban találták meg a teljesítmény és a takarékosság felhasználási területhez mérten optimális kombinációját.
A motort fejlett égésszabályozó rendszerek teszik a világ egyik legtisztább üzemű dízelmotorjává: a Mazda meggyőződése szerint az erőforrás a jövőben bevezetendő összes, a mostaninál jelentősen szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírásokat és határértékeket is képes lesz teljesíteni. A Mazda jó szokásához híven ezúttal is egyedülállót alkotott: a DCPCI-technológia az üzemanyagot részleges előzetes keverékképzést követően juttatja az égéstérbe. Ez utóbbi tojásdad alakja gyakorlatilag kettéosztja a keveréket, így az égés nagyobb felületen mehet végbe, ezért csökken az el nem égett üzemanyag mennyisége.

A motorba juttatott nagyobb levegőmennyiség jóvoltából a motor egyrészt robbanékonyabban reagál a gázparancsokra és nagyobb csúcsteljesítményt ad le, másrészt magas fordulatszámon csökken a NOx-kibocsátása. A mérnökök megnövelték azt a fordulatszám-tartományt, amelyben a motor képes szegénykeverékes üzemben működni. Mindezek a fejlesztések kiemelkedően kedvező, 40%-ot meghaladó termikus hatásfokot eredményeztek.
A közös nyomócsöves, befecskendezéses erőforrást kétféle hangolással kínálja majd a Mazda: hátsókerék-hajtás esetén 200 lóerő (147 kW), i-Activ AWD összkerékhajtás esetén pedig 254 lóerő (187 kW) csúcsteljesítménnyel; a maximális forgatónyomaték impozáns 450, illetve 550 Nm. Mindkét esetben új, 48 V-os Mazda M Hybrid Boost mild hibrid rendszer támogatja az erőforrás munkáját, tovább csökkentve az üzemanyag-fogyasztást, növelve az egy tankolással megtehető távolságot, valamint javítva a vezetési érzetet. A villanymotoros rásegítés ráadásul a károsanyag-kibocsátást is csökkenti részleges terhelésnél (alapjáraton, illetve kis fordulatszámon), ahol a dízelmotor rossz hatásfokkal üzemel. A motor egyenletesen magas forgatónyomatékának köszönhetően a dízelmotoros Mazda CX-60 akár 2,5 tonnát vontathat.
A számok nyelvére lefordítva ez a magas motorteljesítmény és a kiemelkedő takarékosság nem mindennapi kombinációját eredményezi. A 254 lóerős csúcsváltozat 5,3 l/100 km vegyes üzemű átlagfogyasztást és 137 g/km átlagos CO2-kibocsátást ért el a WLTP-norma szerint elvégzett méréseken, miközben 7,4 másodperc alatt gyorsítja 100 km/órára a Mazda CX-60 –ast, és 219 km/óra végsebesség elérését teszi lehetővé. Ennél is takarékosabb a 200 lóerős motor, amelynél 4,9 l/100 km szabványos átlagfogyasztást és 127 g/km CO2-kibocsátást mértek; végsebessége 212 km/óra, álló helyzetből 8,4 mp alatt gyorsul 100 km/órára.
Hagyományosan járulékos előnynek mondanánk, hogy a soros hathengeres kialakításnak köszönhetően tökéletesen kiegyensúlyozottan, minimális rezgésekkel fut a motor. Ám valójában ez is hozzájárul a takarékos üzemhez, hiszen az egyenetlen járás maga is energiát emészt fel. További előny – és ez már nem a konstrukcióból fakad, hanem a Mazda mérnökeinek a zsenialitását dicséri –, hogy a 3,3 literes motor egyszerű felépítésének köszönhetően hasonló tömeggel bír, mint a korábban alkalmazott 2,2 literes, soros négyhengeres dízelmotor, ez pedig ideális tömegelosztást, és ebből adódóan kiszámítható, élvezetes vezethetőséget eredményez.

A vadonatúj Mazda CX-60 már 2023 januárjától elérhető lesz gyakorlatilag az összes európai piacon, az e-Skyactiv plug-in hibrid modell versenyképes alternatívájaként. Később egy nem kevésbé fejlett, szintén soros hathengeres, 3,0 literes benzinmotor is csatlakozik a kínálathoz, így innentől a piac egyik legszélesebb motorválasztéka áll az ügyfelek rendelkezésére a CX-60.