camp-jeep

Wrangler történelem 4. rész – JL

hirdetés
A történet korábbi részei:

1.rész
2.rész
3.rész
Biztos sokaknak feltűnt, hogy miért negyedik, és nem utolsó rész a cím, hisz a legújabb Wrangler generáció viseli a JL kódot. Mint az előző cikkekből is már kiderülhetett, a Jeep Wrangler egy olyan jármű, ami immáron több, mint 30 éves történelmével büszkén újul meg időről-időre, és azt gondolom, illetve remélem, hogy jónéhány generációt köszönthetünk majd a jövőben is.
A tervek 2014-ben láttak napvilágot, a külső design Mark Allen, a belső pedig Ryan Patrick Joyce nevéhez fűződik. A nagy sikert aratott JK modellnek voltak gyengepontjai, azonban inkább a beltér volt az, ami elavulttá tette a modellt. Sok hír volt arról, hogy a JL csak egy újabb facelift lesz, ezért a nagy fórumokon elég szkeptikusan álltak hozzá, aztán a rémhírterjesztés odáig fajult, hogy sok újságíró (volt köztük magyar is) a teszt után ezt le is közölte, holott a JL egy teljes egészében megújult modell.
2017 novemberében a Los Angeles Auto Show keretein belül volt látható először a nagyközönség számára. A grandiózus bemutatót Mike Manley (az akkori Jeep globális vezető, ma a Stellantis észak-amerikai vezetője) kíséretében az egész világon élőben közvetítették. A sorozatgyártás még ebben a hónapban el is indult a 2018-as modellévvel, az európai piacra 2.0 literes turbó benzin-, és 2.2 literes multijet dízelmotorral került bevezetésre. 2018 nyarán az Ausztriában megrendezett Camp Jeep-en tartották a hivatalos európai bemutatót, melyen az akkor alakult Jeep Owners Club Hungary is részt vett.
A Wrangler JL alváza sokban hasonlít elődjéhez, azonban a hajtáslánc és a felfüggesztés teljesen eltér. Az eddig Dana30, 35 és 44 tengelyeket új generációs Dana AdvanTEK M186, 200, 210 és 220 váltotta. Röviden úgy lehetne összefoglalni, hogy az eddigi felszereltségi szinteken megszokott tengelyeket mind megerősítették, a JL Sport és Sahara modellek alatt majdnem JK Rubicon méretű tengelyek vannak, illetve a JL Rubicon hajtása sokkal erősebb elődjénél. A megújult NV241 osztóműnek köszönhetőn kaptunk egy új, közúti forgalomban is használható összkerékhajtás fokozatot, 4H auto módban a jármű csak akkor hajtja az első kerekeket, amikor a rendszer szükségét érzi. 1987 óta a JL az első Wrangler, melyet használhatunk „összkerékben” aszfalton. A JL a 2.0 literes Chrysler Hurricane turbó benzinmotorral 274, a 2.2 literes MultiJet dízelmotorral 210 lóerő teljesítmény leadására képes a 8 sebességes ZF automataváltón keresztül.
A teljes külső megújulás a karosszéria gyakorlatilag minden pontján könnyen észrevehető. A hűtőrács enyhe törése a JK modellnél kimaradt, a JL-nél ismét jelen van, illetve az első márkajelzés is újból eltűnt. Az elődhöz képest a hossz és a szélesség nőtt, viszont a motorháztetőnél és az ajtóknál használt különleges anyagok miatt a súly csökkent 90kg-al. Az előző három generáció esetében a szélvédő lehajtása és az így történő utazás nem volt a legegyszerűbb, sőt, mondhatni elég körülményes volt. A JL esetében viszont az autóhoz kapott szerszámmal, amivel a keménytetőt és az ajtókat tudjuk levenni, a szélvédőt rögzítő négy csavart is könnyedén ki tudjuk venni, és kezdődhet az igazi szabadság élmény! Ennek okán a bukócső első részét újra kellett tervezni, így már teljes bukókeret védi az utasokat egy esetleges baleset során.
Az elődökhöz képest a beltér már egy egészen más dimenzió. A légbefúvók még emlékeztetnek a JK műszerfalára, viszont bármerre nézünk minden részlet egy modern autóra emlékeztet. Ennek ellenére egy, a funkcionalitást előtérbe helyező kezelőegységet, és egy könnyen takarítható, a behatásoknak ellenálló belteret kapunk. A műszerfal két órája között, illetve a középső 8,4colos uConnect kijelzőn ellenőrizhetjük a jármű minden paraméterét, kezelhetjük a beállításait. Újdonság a kormányfűtés, a ráfutásos ütközésre figyelmeztető rendszer, de az automata távolsági fényszóró is.

A 2020-as modellév végén az európai piac számára megszűnt a dízel erőforrás, viszont ekkor került bejelentésre a 4xe Plug-in hybrid verzió, mely idén májustól volt rendelhető a márkakereskedésekben. Ezzel egyidőben elérhető opcióvá vált az első off-road kamera beépített mosóval, de ekkortól rendelhetünk Rubicon felszereltségi szinten az eddig csak a Saharánál elérhető színre fújt sárvédőket és keménytetőt.
A 2021-es modellév nagy újdonsága volt a félajtó-csomag, ami a régi Jeepesek számára a nyári időszakban gyakorlatilag elengedhetetlen. Ezen felül a JL történelmet is írt, sajnos az európai piacot nem érinti, de fennállása óta először jelent meg gyárilag V8-as motorral szerelt modell, a Grand Cherokee-ból már ismert 6,4 literes erőforrást tették be a motorháztető alá, ez a Wrangler 392.
Jelenleg világszerte Sport, Sahara, Overland és Rubicon felszereltségi szinteken értékesítik a legújabb Wranglert, a 2018-as indulás és 2020 között világszerte már több, mint 760.000 db került értékesítésre, az eladási számokkal a Jeep sorra dönti meg saját, illetve más rekordokat is.