ford-mach-e-telen

Téli autós tanácsok (nem csak) villanyautóval közlekedőknek

hirdetés
A tél, legyen bármilyen enyhe, mindig különleges időszak az autósok számára. A járművek ilyenkor speciális odafigyelést igényelnek, részben a kényelmük, részben a menetbiztonságuk megőrzése érdekében. A villanyautósoknak – ideértve a hálózatról tölthető plug-in hibrid modellekkel és akkumulátoros elektromos járművekkel közlekedőket egyaránt – is alkalmazkodniuk kell a hideg évszakhoz, de feladataik nem sokrétűbbek, és összességében talán egyszerűbbek is, mint ha hagyományos motorral hajtott autóval járnának.
A legfontosabb tudnivaló, hogy a külső hőmérséklet jelentős mértékben befolyásolja az akkumulátorok teljesítményét – és nem a kedvező irányba. A csökkent energiatároló képesség miatt rövidebb hatótávolságokkal számolhatunk. A jó hír, hogy különösebb trükkök nélkül, néhány egyszerű szabályt betartva javarészt mentesíthetjük magunkat a kellemetlenségektől.
A szakértők azt ajánlják, hogy hidegben akkor is csatlakoztassuk a töltőre az elektromos vagy plug-in hibrid gépkocsit, ha akkumulátora nem igényel töltést. Ilyenkor ugyanis a kifinomult vezérlőrendszer optimális hőmérsékleten tudja tartani az akkumulátort, és ezzel máris kihúztuk a probléma méregfogát. Még jobb, ha előre beprogramozzuk a várható indulás időpontját. Ezzel ugyanis energiát, ezáltal költséget takaríthatunk meg: az autó pont úgy kezdi fűteni és tölteni az akkumulátort, hogy az optimális állapotban várja az indulást.
Ez a technológia, amely a Ford Pass okostelefonos alkalmazáson keresztül aktiválható, arra is alkalmas, hogy az utasteret előre felmelegítsük. Ez kényelmesebb és biztonságosabb is, ráadásul ebben az esetben nem a nagyfeszültségű akkumulátortól vesszük el az autó felfűtéséhez szükséges energiát. Egy másik nagy alapigazság, hogy egy felület felmelegítése sokkal kevesebb energiát igényel, mint a légtömegeké. A kormányfűtés, az ülésfűtés, az első- és hátsó szélvédő beépített fűtése jóval takarékosabban teheti komfortossá és biztonságossá az autót, mintha kizárólag a szellőzésre bíznánk az utastéri hőmérséklet szabályozását. Nem véletlenül tartalmazza ezeket a funkciókat alapáron a tisztán elektromos Ford Mustang Mach-E, a plug-in hibrid Ford Kuga és a szintén hálózatról tölthető hibrid Ford Explorer: tudatos alkalmazásukkal érdemben javítható az autózás élménye.
Ha gyorstöltő állomásra csatlakoztatjuk autónkat, még rövidebb töltési időkkel számolhatunk, ha a töltés megkezdését követően minden fűtési funkciót lekapcsolunk. Ilyenkor a rendszer hatékonyabban tudja felmelegíteni az akkumulátort, amely így több energiát lesz képes tárolni. Tíz-tizenöt perc után, ha az utastérben tartózkodunk, vagy hamarosan indulni készülünk, ismét aktiválhatjuk a fűtést.
Ami a vezetési stílust illeti, télen ugyanaz érvényes, mint nyáron: vezessünk előrelátóan, kerüljük az intenzív gyorsításokat, vegyük fel a forgalom ritmusát. Ebben egyébként semmi újdonság nincs: amióta léteznek automobilok, ez a takarékos vezetés egyik aranyszabálya. A legújabb villanyautók azonban egy további trükköt is kínálnak: ez az ’egypedálos vezetés’ funkció. Ezt aktiválva a Mustang Mach-E intenzíven lassít, amint felengedjük a gázpedált, és eközben az akkumulátort is nagyobb teljesítménnyel tölti.

A végére hagytuk, mert magától értetődő: akár elektromos, akár belső égésű motorral haladunk, a felesleges lég- és gördülési ellenállással egyformán energiát pazarlunk. Használaton kívül szereljük le a tetőboxot, síléctartókat, tetősíneket, illetve ellenőrizzük és állítsuk be rendszeresen az abroncsokban a légnyomást. Ezek híján ugyanis hiába a tökéletesen optimalizált elektromos rendszer, hálózatról tölthető járművünkből nem fogjuk tudni kihozni a maximumot.