2020-ford-mustang-mach-e-awd

Nincs több félsz a Mustang Mach-E volánja mögött

hirdetés
A globális villanyautó-nagyhatalomnak számító Norvégiában egy kíváncsi Ford-tulajdonos útnak indult, hogy kiderítse, meddig bírja egy töltéssel a Mustang Mach-E. A teszt lenyűgöző eredményt hozott, de otthon senki ne ismételje meg, azért ez nem minden körülmények között reprodukálható!
Autóvásárlás szempontjából Norvégia a világ egyik legkülönlegesebb országa. A legutóbbi piaci statisztikák szerint a tíz legnagyobb számban eladott típusból hét tisztán elektromos volt, ami többé-kevésbé az eladások arányszámainak is megfelel: 2022-ben minden tíz eladott új autóból nyolcban (79,3%) akkumulátoros elektromos hajtáslánc dolgozott. Ennek számtalan oka van, a nemzet rendkívül környezettudatos szemléletétől kezdve a kivételesen olcsó elektromos energián át az ország földrajzi sajátosságaiig, ami eleve nem teszi lehetővé a huzamos, nagy sebességű autózást.
Az egy feltöltéssel megtehető távolság ennek ellenére, mint a világ minden pontján, itt is elsődleges fontossággal bír, ezért a helyi autós szövetség, a Norges Automobil-Forbund (NAF) tudományos alapossággal teszteli minden villanyautó hatótávját, méghozzá télen és nyáron egyaránt. Így tettek a Ford Mustang Mach-E esetében is, amelynek nagy akkumulátoros, hátsókerék-hajtású verziója az egész piacra vetítve is kiemelkedően jó eredményt ért el: a gyárilag megadott 600 kilométer helyet 617,9 kilométert tudott megtenni, mielőtt lemerült volna az akkumulátor.

Mindez azonban egy Mustang Mach-E-tulajdonos, bizonyos Tore Strømøy úr szerint nonszensz: az ő azonos konfigurációjú autója egészen biztosan sokkal messzebb megy egy feltöltéssel. Mivel pedig Strømøy úr a hencegés helyett a tényekben hisz, egy szép napon fogta magát, és nekivágott ugyanannak az útvonalnak, amelyen az NAF szokta tesztelni a járműveket. Nem átlagos útról van szó, a minden elképzelhető úttípus mellett mintegy ezerméteres szintkülönbséggel is meg kell birkózniuk itt az autóknak – a csúcs túloldalán persze a regeneratív fékrendszer révén feltölthetik akkumulátorukat, ám előtte még fel kell jutni az emelkedőn…
Strømøy úr privát tesztjét 18 °C-os külső hőmérséklet segítette, viszont az út vége felé eleredt az eső, ami a fűtés és a klímaberendezés működtetése miatt sokat kivett az akkumulátorból – de hát ilyen az élet, a hétköznapok sincsenek soha tekintettel a szándékainkra. Az NAF hivatalos tesztjeihez igazodva emberünk végig betartotta a sebességkorlátozásokat (de tudomásunk szerint nem haladt extrém lassan), illetve nem kapcsolta be az adaptív tempomatot.
A csapadékos időjárás és az útvonalba beiktatott, kényszerű pihenők egyaránt rossz irányba befolyásolták a hatótávolságot, ám Strømøy úrnak ezzel együtt is sikerült jelentősen túlteljesítenie a gyári hatótávolságot: a 657,3 kilométer bizony közel 8%-kal több, mint amit a Ford ígér a Mustang Mach-E vásárlóinak.

Ez rendkívül megnyugtató érzés minden Mach-E tulajdonosnak, ezzel együtt azt ajánljuk, gyakoroljanak önmérsékletet. A 657,3 kilométeres út végére ugyanis a Ford teljesen lemerült, és trélerrel kellett továbbszállítani. Ilyen helyzetben egy belső égésű autó is elakadna, csak ott könnyebb pótolni a meghajtáshoz szükséges üzemanyagot. Ugyanakkor a belső égésű autóknál sokkal komolyabb fenyegetést jelent az utolsó csepp üzemanyag elhasználása a mai modern befecskendező-rendszereknek, amik akár tartósan sérülhetnek a lerakódások miatt. A tény viszont tény marad: a 600 kilométeres gyári hatótávolság nem elméleti érték, hanem konzervatív ajánlás, ami valószínűleg az ügyfelek többségénél könnyen be is tartható.