Image

Ford villamosítás

hirdetés

Áram minden helyzetre

Öntöltő hibrid hajtáslánccal bővítette nagy családi járműveinek kínálatát a Ford. A márka azonban azon ügyfeleit sem hagyja ki az elektromos forradalomból, akiknek túl nagy – vagy éppen túl kicsi – az S-Max vagy a Galaxy. Az újdonságok mellett a többi ökomodellt is áttekintjük.
Az év végéig tizennyolc tagúra bővíti részben vagy teljesen elektromos modelljeinek európai kínálatát a Ford. A mild hibridtől a tisztán elektromosig széles lesz a paletta, azonban a Ford ügyfelei számára ez egyáltalán nem okoz meglepést, hiszen a márka az elsők között ismerte fel a közlekedés villamosításának jelentőségét, és évek óta biztosít globális vevőinek csekély vagy zéró károsanyag-kibocsátású modellopciókat.
Ennek a már most is gazdag elektromos ajánlatnak a legújabb tagjai a nagycsaládos és üzleti ügyfeleknek szánt S-Max és Galaxy modellpáros. A három üléssoros buszlimuzinokat jellemzően hosszú távú, kényelmes utazógépként használják, így a Ford termékfejlesztői azt a megoldást választották a márka elektromos hajtáslánc-technológiái közül, amely a leginkább életképes alternatívája a piacot eddig uraló dízelmotoroknak. A kifejezetten takarékos és tiszta üzemre hangolt (úgynevezett Atkinson-ciklusú), 2,5 literes benzinmotorhoz kapcsolódó villanymotort egy könnyű és apró, 1,1 kWh kapacitású lítiumion akkumulátor táplálja.
A rendszer rövid időre képes a tisztán elektromos haladásra, ám alapvetően nem erre tervezték: a hibrid komponens inkább folyamatosan támogatja a belső égésű motort, átsegítve azt kevésbé kedvező hatásfokú üzemi fázisain, például a részterheléses gyorsításokon vagy az elinduláson. Lassításkor a villanymotor generátorként szolgál, a mozgási energia akár 90 százalékát visszanyerve tölti a hibrid akkumulátort, így azt nem szükséges külső áramforrásra csatlakoztatni. Az eredmény: a 190 lóerős hajtáslánc a Ford S-Max és a Galaxy esetében nem csak kiváló menetdinamikát (9,8, illetve 10,0 másodperces gyorsulás 0-100 km/órára), de egy hasonló teljesítményű dízelmotort is megszégyenítő, 6,4 liter/100 km körüli üzemanyag-fogyasztást is lehetővé tesz. Ráadásul mivel a hibrid hajtásláncot nem kell hálózatról feltölteni, a járművek használata nem igényel külön odafigyelést: pontosan ugyanúgy használhatók, mint egy átlagos, automata váltós buszlimuzin.
Az öntöltő hibrid optimális megoldás, ha rövid és hosszú távon, városban, országúton és autópályán egyaránt jól használható járművet keresünk. Ott van például a tavaly év végén bemutatott Ford Kuga Hybrid, amely ugyanazt a hajtásláncot alkalmazza, mint a nagy buszlimuzinok. A kompakt szabadidőjármű 4,6 méteres hosszával városi környezetben is jól mozog, ugyanakkor, ha szeretnénk, egy lendülettel átszeli a fél kontinenst: több mint 1000 kilométert tud megtenni 54 literes üzemanyagtartályának egyetlen feltöltésével – nem gázolajjal, hanem benzinnel!
Ezek a modellek hamarosan elérhetők lesznek a Ford márkakereskedéseiben, ahol jelenleg a Mondeo képviseli a full hibrid technológiát. A felső kategóriás utazóautó 2,5 helyett 2,0 literes benzinmotort kapott, cserébe akkumulátora valamivel nagyobb, 1,4 kWh kapacitású – a végeredmény 187 lóerős rendszerteljesítmény és a dízelmotoros kisautókat idéző, elképesztően kedvező üzemanyag-fogyasztás. Kedvezőbb légellenállása miatt a Mondeo szedán 4,2, a kombi 4,4 liter benzinnel is beéri 100 kilométeren; a modellpáros norma szerinti CO2-kibocsátása 96-101 g/km.
A városi forgalomban tartós – jellemzően legalább 50 kilométeres – elektromos üzemű haladásra képes, hosszú távon a hibridek rugalmasságát kínáló plug-in hibrid hajtáslánc olyan járművekhez ideális, amelyekkel gazdáik gyakran közlekednek rövid távokon, ugyanakkor olykor egy-egy hosszabb utazásra is vállalkoznának vele. Legyen szó a külváros és a centrum közötti ingázásról vagy reptéri transzferről, kevés sokoldalúbb megoldást találunk egy plug-in hibridnél.
Ezt a technológiát jelenleg három személyszállító típusában alkalmazza a Ford. Ezek egyike a tavaly nyáron bevezetett, vadonatúj Kuga, amely átlagosan 56 (városban 68) kilométert tud megtenni tisztán villanymotorja segítségével. Ráadásul a 225 lóerős hajtásláncot kiszolgáló, 14,4 kWh kapacitású akkumulátor egyáltalán nem rabol helyet az utastérből, és a maga 645 literjével a csomagtartó is kielégíti egy család igényeit. Ha még több helyre van szükség, a felső kategóriás Explorer alaphelyzetben 635 literes csomagtartójából további két ülés hajtogatható elő. 457 lóerős hajtásláncával, 6,0 másodperces 0-100 km/óra gyorsulásával az Explorer valóságos versenyautónak számít nem csak a nagyméretű szabadidő-autók, de a családi járművek mezőnyében is.
Különleges helyet foglal el a plug-in hibridek mezőnyében a Tourneo Custom kisbusz: ennek 1,0 literes benzinmotorja ugyanis csak a 13,6 kWh kapacitású akkumulátor töltésére szolgál, míg a kerekeket kizárólag a villanymotor hajtja. Az apró benzinmotor használatával közel tízszeresére növelhető az elektromos üzemben mért 54 kilométeres hatótávolság; az átlagos üzemanyag-fogyasztás pedig bámulatos 3,1 liter/100 km – logikus, hiszen a belső égésű motornak csupán egy áramfejlesztőt kell meghajtania, ráadásul munkáját hatékony fékenergia-visszanyerő rendszer segíti.
Ha elektromos Fordokról beszélünk, nem hagyhatjuk ki a márka zéró emissziójú zászlóshajóját, a Mustang Mach-E crossover kupét. A 2021-től forgalomba kerülő autó többféle hajtási módozatot, motorteljesítményt és akkumulátorméretet kínál, így akár 610 kilométeres hatótávolsággal, 38 perces villámtöltéssel, 465 lóerős csúcsteljesítménnyel és 3,7 másodperces 0-100 km/óra gyorsulással elégíti ki a legigényesebb ügyfelek elvárásait.
Cikkünk végére hagytuk, pedig az eladások és a környezetvédelem szempontjából a legkevésbé sem mellékesek a mild hibrid hajtásláncok. A technológia zseniálisan egyszerű, a kis üzemi feszültségnek (48 V) köszönhetően igen költséghatékony és rugalmasan adaptálható gyakorlatilag bármilyen meglévő motorhoz – benzin- és dízelüzeműhöz egyaránt. A villanymotor itt önálló hajtást nem végez, csupán tehermentesíti a belső égésű motort, lassításkor árammá alakítja a mozgási energia jelentős részét, és a megszokottnál jóval nagyobb üzemi tartományú, ráadásul finomabban működő stop-start rendszert valósít meg. Mindez modelltől és konfigurációtól függően akár 9 százalékkal csökkentheti az üzemanyag-fogyasztást. Egyliteres mild hibrid benzinmotort (125 és 155 LE) találunk a Ford Puma és a Ford Focus fedélzetén, míg a Ford Kuga 150 lóerős mild hibrid rendszere 2.0-s dízelmotorra épül.
A 2021 végére elérhető négyféle, részben vagy teljesen elektromos hajtáslánc a Ford szinte teljes személyautó-kínálatát lefedi: kiváló indítása ez annak a hosszú távú programnak, amely 2030-ra tisztán elektromossá fejleszti a Ford teljes palettáját. A márka közel ugyanilyen ambiciózus környezetvédelmi terveket dédelget európai haszonjármű-kínálatával kapcsolatban, amelynek jelenleg elérhető, részben vagy teljesen elektromos tagjaival, a mild hibrid Fiesta Vannel, a Transit Custom PHEV-vel és a tisztán elektromos E-Transittal egy későbbi cikkünkben foglalkozunk.