alfa-romeo-156

25 éve mutatták be a 156-os Alfa Romeót

hirdetés
Pontosan 25 évvel ezelőtt, 1997 októberében mutatták be az Alfa Romeo 156-ost. A Walter de Silva tervezte szedán máig az egyik legszebb szedánja a márkának.
A 156-os elődeit egészen az ötvenes évek elejéig lehet visszavezetni: 1900, Giulietták, Giuliák, megint Giulietták, a 75-ös és a 155-ös. Az egyenes vonalairól híres 155 után egy alaposan átrajzolt formát kaptak a márka kedvelői. A tervezők ötvözték a kupé és a berlina karosszéria legszebb elemeit, így visszaköszön rajta a Giulia GT, de a négyajtósok számos jellegzetes vonása is.
Érdekesség, hogy a hátsó kilincseket ügyesen eldugták, ez így kétajtós kupénak láttatja az autót. A trükk a 147-es Alfán is visszaköszönt, később pedig más gyártók is bátran “ellopták” ezt a megoldást.

Az autó reklámkampánya is brutálisan látványos volt, egy nuvola-kék színű 156-os Velence befagyott csatornáin száguldott. Bemutatása után az első hónapokban egyébként több mint 90 ezer darab megrendelés érkezett a 156-osra.

A 156-os 1998-ban megkapta az Év Autója díjat. Az autós újságírók kifejezetten dicsérték az a 156-os futóművét, modern motorjait, szép belterét, és elsőkerék-hajtása ellenére rendkívül sportosan vezethető modellnek tartották.
A 156-os bemutatása követően jelentős piaci sikert ért el az elődmodellhez képest, így a jellegzetes vonásokat gyorsan átültették a kisebb és nagyobb testvéreibe is. Kezdetben az utolsó 155-ből ismert 1.6, 1.8, és 2.0 literes, tizenhat szelepes Twin Spark motorokon kívül egy 2.5 literes hathengeres benzinmotor állt rendelkezésre 120-192 lóerőig, dízel erőforrásból a 1.9 és 2.4 JTD motorokkal lehetett választani.
2001-ben a szűkös csomagteret kifogásolók kívánságára megjelent a Sportwagon, azaz a kombi kivitel is. Egy évvel később, 2002-ben mind karosszéria vonásaiban, mind futóművében és belterében is módosulva megjelent az autó csúcsváltozata, a 3.2 V6-os motorral szerelt 250 lóerős GTA, amely máig ikonikus modellnek számít a márka rajongói körében. GTA változat készült a szedán és a Sportwagon változatból is.

Ezután következett a beltér átalakítása ezzel egy időben 2.0 JTS motor és a diesel erőforrások terén az 1.9 és 2.4 MJTD motorok megjelenése. 2003-ban megjelent az új Giugiaro-féle külső, ami elkísérte a 156-ost a modellváltásig. Ez a facelift máig megosztó, főleg az első lámpákat alakították át jelentősen.
Izgalmas újdonság volt viszont a Sportwagon és az 1.9 MJTD 150 lóerős változatán alapuló összkerék-meghajtású Q4, valamint az emelt karosszériás Crosswagon kivitelt is. Ezek a járművek, a menetstabilizátor segítségével, egy terepjáró képességeit kölcsönzik az autónak. Ezzel egy új piaci szegmensbe lépett be a 156.
A 156-ost 2005 februárjában váltotta le a 159-es, de gyártása 2006-ban állt csak le, a Crosswagont pedig még 2007-ben is gyártották.
A 156-ossal jelentős sikereket értek el a túraautó versenyeken: az ETCC-ben (azaz a európai túraautó-bajnokságban) Fabrizio Giovanardival a volánnál 2000-ben, 2001-ben és 2002-ben is győzedelmeskedett az Alfa Romeo.

A 156-os Alfából összesen 673 ezer darabot adtak el, ami azért jelentős, mert az elődmodell 155-ösből és az utódmodell 159-esből együtt nem adtak el ennyit… (a 155-ösből kevesebb mint 200 ezer példány, míg a 159-esből csaknem 250 ezer darab készült).