toyota-szallitas

Vasúttal tisztítja működését a Toyota

hirdetés
Amikor egy gépkocsi teljes élettartamára vetített szénkibocsátásról beszélünk, magától értetődő a használat során keletkező szén-dioxid-kibocsátása, és ma már egyre többen vannak azzal tisztában, hogy a gyártás folyamatainak környezeti hatását is ide kell számolni. Csakhogy az autók a gyártószalagról nem közvetlenül az ügyfél garázsába kerülnek: több száz, vagy akár ezernél is több kilométert utaznak az átadás helyszínére. Amikor tehát a Toyota azt a célt tűzte ki maga elé, hogy 2050-re teljes mértékben szénsemlegessé teszi globális tevékenységeit, tisztában volt azzal, hogy a járművek szállításával járó emissziókat is csökkentenie kell.
A tengerentúli szállításoknál ebben a hidrogénüzemű és egyéb csekély széntartalmú üzemanyaggal működő hajóknak jut főszerep, a szárazföldön pedig a vasútnak. Ez utóbbira hosszú távú tervet dolgozott ki a Toyota európai képviselete, amelynek első fázisaként a cég két helyi gyártóközpontja – a franciaországi Valenciennes és a nagy-britanniai Burnaston – mellett létesített logisztikai csomópontok között idén február óta kamionok helyett vasúti szerelvények szállítják a legyártott járműveket.

Franciaországból hibrid Yarisokat, míg Nagy-Britanniából hibrid Corollákat mozgatnak így, kezdetben évente mintegy 70 ezer darabot, ami 270 szerelvénynek felel meg. Ezzel az első lépéssel máris körülbelül 10%-kal csökkenthető a Toyota európai logisztikai tevékenységeinek szén-dioxid-kibocsátása; nem mellékesen felére csökkenthető a szállítási idő. A kezdeményezés jelentőségét jellemzi, hogy a Toyota ezzel az első autógyártó, amely új gépjárművek szállítására használja a La Manche csatorna alatt húzódó vasúti alagutat.
A terv második szakasza még idén tavasszal kezdetét veszi, amikor a csehországi üzemet kötik össze vasúton a franciaországi logisztikai központtal. Kolinból Yarisokat, valamint a vadonatúj Aygo X városi miniautót szállítják Valenciennes-be, majd onnan tovább a nyugat-európai piacokra. A továbbiakban Olaszországot, Spanyolországot és Törökországot is bekötik a Toyota páneurópai vasúti szállítmányozási rendszerébe. Ezzel éves szinten összesen mintegy hétmillió kilométernyi közúti áruforgalmat terelnek át vasútra, ami a CO2-kibocsátás csökkentése mellett az európai úthálózat tehermentesítését is jelenti.