toyota-hidrogen

Űrtechnológiával készül a leves Japánban

hirdetés
Mi a közös a Toyota Miraiban és egy konyhai tűzhelyben? Ha az ember a Toyota kísérleti mintavárosában, Woven Cityben él, akkor egészen meglepő a válasz erre a furcsa kérdésre.
Az emberiség fennmaradásának egyik kulcsa, hogy függetlenítsük magunkat azoktól a fosszilis üzemanyagoktól, amelyek elégetése során a klímakatasztrófát felgyorsító anyagok kerülnek a légkörbe. A Toyota az elsők között szavazott bizalmat a hidrogénnek, mint teljesen emissziómentesen felhasználható, nagy mennyiségben előállítható energiahordozónak. Üzemanyagcellás prototípusai negyed évszázada járják Japán útjait, a 2014 óta forgalmazott, sorozatgyártású Toyota Mirai immár második generációjánál jár, technológiája hamarosan más típusokban is megjelenhet – ezzel pedig a Toyota várhatóan ugyanolyan autóipari forradalmat indít útjára, mint 1997-ben az első generációs Prius hibriddel.
Ez azonban nem a cél, hanem a kezdet: mégpedig egy olyan, átfogó energetikai átállás kezdete, amelyben a Toyota reménye szerint a társadalom minden tevékenységéhez megújuló forrásokból, emissziómentesen tudjuk majd biztosítani a szükséges energiát. Ennek a jövőbeli társadalomnak a mintatelepülése a Woven City, a Fudzsi hegy lábánál épülő, 700 ezer négyzetméteres high-tech város, ahol az autonóm mobilitás és a fenntarthatóság vívmányainak életképességét teszteli valós környezetben az autógyártó.
A világ talán legnagyobb társadalmi-technológiai kísérletében a hidrogén előállításától és szállításától kezdve a villamosított járművek akkumulátorait hasznosító energiatároló rendszereken át a táplálkozás tudatos optimalizálásáig rendkívül izgalmas ötletekkel és elképzelésekkel foglalkoznak, méghozzá integrált módon, hiszen egy önfenntartó közösségben mindennek mindennel össze kell függenie.
A Toyota és a Rinnai közös projektjét például az hívta életre, hogy a Woven Cityben minden háztartás számára biztosított lesz a hidrogénellátás – úgy, ahogy ma magától értetődőnek tekintjük, hogy áram és gáz is van az otthonunkban. A hidrogén pedig mindkettő kiváltására alkalmas: üzemanyagcellába vezetve elektromos energia előállítására képes, de ugyanúgy el is égethető, mint bármely fosszilis üzemanyag (a Toyota már hidrogén üzemanyagú versenyautót is épített.) A gázkészülékek nemzetközi jelenlétű, de japán eredetű specialistájaként a Rinnai tehát most azon dolgozik, hogy termékeinek portfólióját alkalmassá tegye a hidrogén felhasználására. Ezek közül a vízmelegítőt már idén tavasszal – a világon elsőként – sikeresen bemutatták, most pedig a tűzhely van soron.
És hogy miért fontos, hogy ne csak az autót, hanem a háztartást is hidrogénnel üzemeltessük? A válasz nagyon egyszerű. Egyrészt azért, mert a hidrogénnel az összes említett esetben szennyező technológiát válthatunk ki. Másrészt pedig azért, mert minél általánosabbá válik a hidrogén, minél több feladatra tudjuk azt alkalmazni, fajlagosan annál gazdaságosabban lehet kiépíteni azt a hidrogénellátó hálózatot, amely nélkülözhetetlen a szénsemleges társadalom kialakításához.
Képek: Toyota, Rinnai