toyota-corolla-cross

Benzinből kevesebbet kér, élményből többet ad

hirdetés

Teszt: Toyota Corolla Cross

A Toyota Corolla Cross érkezésével a legfontosabb méretosztályban, a kompaktok között bővült a Toyota szabadidő-autós kínálata. A japán gyártó kínálatában ez a típus kapja meg először az ötödik generációs hibrid hajtást. Kipróbáltuk.
A Toyota Corolla Cross mint típus nem új darab, a globális piacon már 2020-ban bemutatták, de Európában egészen 2022 végéig vártak a bevezetéssel. Az elhúzódó premier oka, hogy ide az egyszerű benzinesek helyett kizárólag a hibrideket szánták, és a modern, legújabb fejlesztésű hajtáslánccal akartak kiemelkedni az amúgy igen erős mezőnyből.

Emellett a körítésre is ügyeltek, a családnevet adó Corollát mindenki ismeri, a 12 generáción át, lassan 55 éve gyártott típusból összesen több mint 50 millió darab készült, és a név mindenkinek a családoknak szánt, tökéletesen megbízható igavonóval forrt össze.

Ennél azért némileg többet kínál a Corolla Cross, küldetése, hogy végre némi sportos hangulatot, jobb vezethetőséget csempésszen az úttörő hibrid hajtás kiemelkedően alacsony fogyasztása mellé. Vagyis minden téren pont elég jó akar lenni, de vajon mit jelent mindez a magyar hétköznapokban?

Pont elég csinos

A formát tekintve is biztonsági játékot folytattak a Toyotánál. Ez egy globális modell, a legszélesebb vevőkörrel, így nem lehet olyan extravagáns, mint a városi crossover CH-R, vagy olyan robusztus, mint a nagy testvér RAV4.
A Toyota Corolla Cross ezekkel szemben olyan, mint egy direkt világslágerként megírt nyári popszám. Azonnal megragad, épp kellemes, de semmiképp sem akar kilógni a sorból. Hozza a slágerautókra jellemző, 2022-ben kötelező stílusjegyeket, markáns a lefelé szélesedő hűtőrács, de ezt már lágyabb ívek keretezik, a motorháztető pedig hangsúlyos domborítást kapott.

Méreteit tekintve is egyfajta középutat képvisel, a Corolla Cross 4460 mm-es hosszával nagyobb, mint a Honda HR-V, a Mazda CX-30 vagy a Volkswagen T-Roc, de kisebb a Honda CR-V, Mazda CX-5, Volkswagen Tiguan hármasánál.

A tucatautós hangulatot egy kreatív ötlet oldja, két egymással szembe helyezett domborítást kapott az autó, az A és C oszlopok alatt. Ezek láthatóak változó fényviszonyoknál, és ebből rajzoltak egy sziluettet, amit az autó 22 különböző pontján rejtettek el a különböző alkatrészekbe nyomtatva.
Fekete fényezés mellett kevésbé látszik, de az autó megkapta a kötelező SUV-elemként említhető, karosszérián körbefutó, fekete műanyag kopásvédő elemeket, és a hasonló fekete keret övezte hűtőrács is vaskos.

Belül talán még konzervatívabb a Corolla Cross, amely kisebb módosításokkal megörökölte a névrokon Corolla műszerfalát, teljes belterét. Bár nagy trükköket nem mutat, mégis otthonos a beltér, magas összeszerelési minőséggel, és a felületek kidolgozását elnézve a tartósság ígéretével.

Pont elég kényelmes

Hiába a sok ultramodern, digitális szolgáltatás, ebben az autóban egy húszéves Corollából átülve sem érezzük elveszve magunkat. A kezelőszervek java klasszikus helyen található, és az újabb funkciók vezérlése is pofonegyszerű, csupán a kormányra sikerült egy leheletnyit sok gombot zsúfolni.
Kapunk teljes klímakonzolt, fizikai gombokkal, a kormányfűtés és ülésfűtés kétállású kapcsolói pedig már az ipari megoldásokat idézik. Ha egyszer benyomjuk ezeket, akkor úgy is maradnak, nem írja felül a rendszer a döntést, nem kell menüt turkálni, ahányszor beindítjuk a kocsit, a kormányunk meleg lesz mindaddig, amíg ki nem kapcsoljuk a funkciót.
Minden Corolla Crossba alapáron jár a 12,3 colos digitális műszeregység és a 10,5 colos középső érintőkijelző, utóbbihoz a Toyota legújabb, már felhőalapú, interneten keresztül frissülő fedélzeti rendszere kapcsolódik. A digitális szolgáltatásokhoz négyéves szolgáltatás-előfizetési csomag tartozik, így a szoftverfrissítések folyamatosan érkeznek, attól függően, hogy a tulajdonos épp mire fizet elő. Így fordulhat elő, hogy a szalonból még gyári navigáció nélkül hajtunk ki az autóval, de később meggondolva magunkat beruházhatunk erre a szolgáltatásra. Alternatívaként szerencsére találunk mobilos csatlakozási lehetőséget, az Android Auto (csak kábellel) és az Apple Carplay alkalmazás is elérhető.

Az üléspozíció tág határok között állítható, a szabadidő-autók előnyeként említett magas, kényelmes helyről dirigálhatjuk a Corolla Crosst. A második sorban családi autókhoz méltó a helykínálat, két felnőtt komfortosan utazhat itt, akár hosszabb túrákon is, a szélesre nyíló ajtók megkönnyítik a gyerekülések behelyezését.
Méretét tekintve 433 liter az alapcsomagtér, ami a hátsó üléstámlák döntésével 1337 literre növelhető. Előbbiben van még egy kis mozgástér, mivel a hátsó üléstámlák dőlésszöge két fokozatban állítható, így az utasok kényelmének rovására lehet némi teret nyerni hátul.

Takarékos és pont elég gyors

Az új modell 1,8 és 2,0 literes, elsőkerék-hajtású verzióban, valamint a 2,0 litereshez opcionális elérhető összkerékhajtással (AWD-i) vásárolható meg. A tesztautóban a kétliteres hibrid hajtás dolgozott, csak az első kerekeket pörgetve. Ez az új, ötödik generációs hibrid 8 százalékkal erősebb az elődnél, így 197 lóerős. Elsőkerék-hajtással 7,6, összkerékhajtással pedig 7,5 szekundum alatt gyorsul fel 0-ról 100 km/órára.

A rendszer újdonságát nem az Atkinson-ciklusú belső égésű motor adja, az szinte változatlan maradt, az elektromos oldalon fejlesztettek sokat a japán mérnökök. Az új lítiumion hibrid akkumulátor tömege 14 százalékkal csökkent, a teljesítmény pedig 14 százalékkal nőtt, a villanymotor teljesítménye pedig immár 113 lóerő és 206 Nm nyomaték az eddigi 109 lóerő és 202 Nm helyett.
Ködbe bújó, lelombozóan szürke novemberi reggeleken tényleg jól jön a bekapcsolva hagyott ülés-és kormányfűtés, és hogy a parkolás is könnyen menjen, segít a 360 fokos nézetet is adó kamerarendszer képe. Így könnyű észlelni az akadályokat, de enélkül is menne, a méretes tükrök és a nagy ablakfelületek is segítenek, jól belátható a Corolla Cross karosszériája, szerencsére ennél a típusnál már lejárt a szűk, sportosnak tartott ablakok kora.

A jelenlegi hideg időben hamar beindul a belső égésű motor, csak pár métert teszünk meg kizárólag villanyhajtással, de amint bemelegszik a rendszer, esni kezd a fogyasztás, és egyre többször némul el a benzines, átadva helyét a hangtalan suhanásnak. A villanymotor-benzines egység észrevétlenül dolgozik össze, csak a kijelző ábrája, valamint a beszűrődő motorhang mutatja, hogy épp melyik hajtja a kerekeket. Ebben mindig nagyszerű volt a Toyota hibrid hajtása, és az ötödik generációnál tényleg tökéletesre csiszolták az összjátékot.
Óvatosan közlekedve még ilyen körülmények között is könnyen az 5-5,2 l/100 kilométeres tartományban tartható az átlagfogyasztás, ami naposabb időkre könnyen négyessel kezdődő átlagot ígér. Egy ilyen magas, tágas kompakt SUV-tól ez mindenképp dicséretes érték, főleg a parádés fogyasztás mellé járó kellemes teljesítményt is mérlegre téve.

Mert a Corolla Cross már nem a külső sávban százzal cammogó hibrid. A 197 lóerővel vehemens gyorsításra képes még autópályán is, és 130 km/óra környékén is motorbőgés nélkül, a kategóriában csendesnek számító utastérrel haladhatunk. Nagyjából 2500-as érték környékén dolgozik a kétliteres motor, ami szinte teljesen néma működést jelent.
Az élénk gázreakció, és a könnyű, de direkt kormányzás a hétköznapi Toyoták szintjén sportosnak számít, de azért akadnak még jobban vezethető típusok ebben a kategóriában is. Azoknál viszont a futómű komfortját teljesen beáldozzák a nagy kanyarsebesség oltárán, a Corolla Cross esetén azonban az alapvetően feszes rugózás mellett a komfortot is szem előtt tartották.

Kátyúmentes úton jól fekszi az utat az elöl MacPherson-, hátul csatolt lengőkaros rendszer (az összkerékhajtású kivitel hátra multilink futóművet kap), de rossz szakaszokon, pláne földúton már a feszesség dominál. Így a terepjárás nem kenyere, alapvetően az aszfaltozott utakon van otthon, még az opciós összkerékhajtással is, aminek különlegessége, hogy a hátsó tengely hajtását egy második villanymotor beiktatásával oldják meg. A futómű kényelme fokozható a kisebb, 18 helyett 17 colos felnikre húzott, magasabb oldalfalú abroncsokkal, így leheletnyit csorbul a kanyarodási képesség, de a hazai utakra még mindig ez tűnik a jobb döntésnek.

Pont elég biztonságos

Esőben, ködben is jól működött a vezetéssegítő rendszerek hada, a Toyota Safety Sense csomag elemeit tényleg megéri bepipálni a konfiguráció során. Egy gombnyomásra aktiválja magát a rendszer, és felveszi az előttünk haladó tempóját, természetesen segíti a haladást, fokozatosan fékez, megáll a sorral, eltalálja a sáv közepét, és autópályán nem előzi jobbról a sort, ha épp a belső tömörül be.
Fejlődött a táblafelismerés is, a rendszer mindig felajánlja, hogy az épp aktuális sebességkorlátozó tábla szerinti érték legyen a maximum. Ezek a rendszerek pedig még tovább fejlődnek majd, a 4 kamerával, 12 ultrahangos érzékelővel felszerelt autó biztonsági szolgáltatásai a Toyotánál elsőként online frissülhetnek majd.

Ez az autó már egy átlagos, turbós benzinmotorral is jó ajánlat lenne, hisz kellően tágas, otthonos, könnyen kezelhető, és mindezt egy divatos SUV testében kínálja. Ráadásként viszont ott van a legújabb hibrid hajtáslánc, ami a méregdrága villanyautók és a foghíjas töltőhálózat miatt még mindig a legzöldebb, legkörnyezetbarátabb választás, ha teljes körű használatra választunk autót.

Jelenleg a teszten is szereplő kétliteres hibridverzió érhető el a hazai kínálatban, fronthajtással vagy összkerékhajtással. Előbbinek alapára Comfort felszereltséggel 14 050 000 forint, az összkerékhajtás felára 800 000 Ft. Ezen a szinten is bőséges, gazdag az extralista, bi-LED fényszórókat, bőrkormányt, sávelhagyás-jelzőt, sávtartót, adaptív tempomatot, ütközést megelőző biztonsági rendszert, tolatókamerát kínál a Toyota.
A Toyota Corolla Cross ezen tulajdonságai miatt nagy érdeklődésre számíthat a hazai piacon, aki a vásárláson gondolkodik, annak kár habozni, mivel a vételár folyamatosan kúszik felfelé és az elérhetőség is változó, idővel ennél a típusnál is számítani kell várakozási időre, főleg az egyedileg konfigurált darabok esetén.